کد خبر: ۸۸۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲

عبدی: شاید بمب اتم هم حق ما باشد اما عقلانی نیست

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: بعد از ظهر شنبه گذشته مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد (مرکز خراسان شمالی) میزبان جمع کثیری از فعالان این شهرستان بود.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، در این نشست که از سوی معاونت تبلیغات و امور رسانه‌ای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در خراسان شمالی برگزار شد، عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در حضور بیش از 500 نفر از فرهنگیان، دانشگاهیان، بازاریان و جوانان بجنوردی به تحلیل فضا و شرایط انتخابات پرداخت.

در ابتدای سخنرانی عبدی با اشاره به سابقه آقای سیدکاظم موسوی بجنوردی و فعالیت‌های ایشان در قبل از انقلاب و رفتن به زندان، از ایشان به عنوان شخصی فرهیخته نام برده و گفت: «ایشان (سیدکاظم موسوی بجنوردی) در زندان بسیار خوشنام بودند و حتی می‌توانستند پس از انقلاب پست‌های سیاسی بسیاری را بپذیرند، ولی با تاسیس دایره المعارف بزرگ اسلامی خدمت شایانی را به کشور انجام دادند».

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به شعار مبارزه با فساد اقتصادی در دولت نهم گفت: «افرادی در ابتدای این دولت و شعار مبارزه با فساد اقتصادی سر دادند، ولی اسم یک نفر هم فاش نشد. نمی‌خواهم بگویم که کسانی که این ادعا را مطرح کردند، دروغ گفتند ولی مطلب اصلی این است که صداقت تنها شرط برای مبارزه با فساد اقتصادی نیست، مسئله لازم و کافی عقلانیت است. همانطور که شاهد هستیم برخلاف اراده مدعیان، فساد به لحاظ معیارهای موجود در جامعه بیشتر شده است». 

وی با بیان اینکه سود سهام عدالت واقعی نیست، گفت: «بنیادهای اقتصادی که هم اکنون موظف به پرداخت 80 هزار تومان سود سهام عدالت هستند، مجبورند به جای سرمایه گذاری این مبلغ در بخش‌های مختلف تولیدی، آن را به مردم پرداخت نمایند و در حقیقت از سرمایه خودشان پول می‌دهند». 

عبدی در ادامه با اشاره به شعار تغییر گفت: «شعار تغییر دو وجه دارد؛ یکی وجه سلبی و دیگری ایجابی. همینطور که مشخص است اوضاع بسیار بد است. اگر در ابتدا بگوییم اوضاع بد است در کنار آن نیز باید گفت که چگونه وضعیت مناسبی می‌تواند جایگزین وضع کنونی شود. من نیز می‌توانم انتقاد کنم ولی برای عمل در کنار رد، باید وجه ایجابی آن نیز در نظر گرفته شود و همین نکته ای است که به نظر می‌رسد که در انتخابات مغفول مانده است». 

وی در ادامه گفت: «حجم مطالب و بیانیه‌های مکتوبی که در این دوره از انتخابات و از طریق مجموعه ستاد آقای کروبی به جامعه منتقل شده است، بسیار زیاد است بحث کلیدی وجه ایجابی در این انتخابات است. سه شعار مطرح شده به صورت یکپارچه و مرتبط با هم و در یک بسته ارائه شده است».

این روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: «به نظر من نکته دیگر انتخابات بحث پاسخگویی کاندیداها است. به عنوان نمونه آقای حجاریان سوال می‌کنند، جواب داده می‌شود. دانشجویان هم سئوالات خود را چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی مطرح می‌کنند و پاسخ آن را از سوی کروبی دریافت می‌کنند و حتی سینماگران نیز خواستار پاسخ به سئوالات خودشان هستند».

مشاور کروبی با اشاره به دلایل حمایت از کاندیداهای موردنظر خود گفت: «ورود ایشان به عرصه انتخابات را مدنی و متناسب با ارزش‌های جدید می‌دانم. ثبات قدم و حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی در طی سال‌های طولانی از دیگر ویژگی‌های ایشان است. ادعای روشنفکری ندارد و اصلا نیاز هم نیست رئیس جمهور روشنفکر باشد. حمایت ایشان از کسانی که به نحوی به حقشان ظلم شده است، ویژگی بارز ایشان است. به عنوان مثال اگر در قضیه آقاجری ایشان از آقاجری حمایت نمی‌کرد، کسی هم سئوال نمی‌کرد که چرا شما حمایت نکردید، ولی حمایت ایشان نشان از عقیده محکم و استوارشان دارد. دیگران که وظیفه داشتند این کار را نکردند».

وی در ادامه با اشاره به منطق اجماع تاکید کرد: «کسی حق ندارد بگوید که چه کسی کنار برود. این حق ما نیست که اینطور صحبت کنیم و در حقیقت نقش قیومیت را برای خودم قائل شوم، اما به نظر من بحث رای آوری بحث مهمی است. تخصص اصلی اینجانب در حوزه نظرسنجی است. در زمان انتخابات کسی از من نشنیده است که صحبت از نظرسنجی کنم. انتخابات مرحله اول ساختن رای است. ایده اصلی من این است که به جای اینکه بگویم این رای دارد و آن ندارد، رای مردم را بسازیم. با ارائه ایده‌های خوب و طرح مسائل مختلف راه حل تغییر وضع موجود را پیدا کنیم. ضرورت تغییر وضع موجود را می‌توان به راحتی درک کرد؛ از برخوردهایی که در مدرسه با فرزندانمان می‌شود تا برخوردهای صورت گرفته در خیابان و دانشگاه، تعویض آنی چند استاندار، تغییر چند رئیس بانک مرکزی و موارد بسیاری که همه شما نیز به خوبی می‌دانید».

وی تاکید کرد: «مهمترین رکن حضور آقای کروبی ترکیب سه شعار و به خصوص حقوق شهروندی و مردمی کردن نفت یا اصلاحات اقتصادی است. اصلاح اقتصادی بدون خارج کردن نفت از دست دولت ممکن نبوده و در این راستا وظیفه اصلی دولت، اعمال حاکمیت برنامه ریزی در کشور است. دولتی که نفت را در اختیار نداشته باشد، سیب زمینی و پول بین مردم توزیع نمی کند. قانون تصویب کرده و با اجرای خوب درصدد حل مشکلات بر می‌آید. در سال 76 و 80 نتیجه انتخابات مشخص بود، ولی در این دوره چیزی مشخص نیست. پس باید به برنامه‌ها تکیه کرد و براساس آنها پیش رفت و نه براساس رای آوری».

در پایان عبدی در پاسخ به یکی از پرسش کنندگان که درباره نامه آقای کروبی به شریعتمداری سئوال کرده بود گفت: «از ویژگی‌های کروبی شجاعت و صراحت است. در این مملکت اگر شجاعت و صراحت داشته باشید، کلاهتان پس معرکه است و با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوید».

پرسش دیگری که مطرح شد در مورد صراحت لهجه و انتقادات کروبی بود که عباس عبدی در پاسخ گفت: «از بی خیالی بهتر است».

عبدی در پاسخ به سیاست شیخ اصلاحات در مورد انرژی هسته‌ای گفت: «در مورد انرژی هسته‌ای، روزنامه اعتماد ملی 35 سرفصل دارد که در این سرفصل‌ها به این موضوع به طور کامل پرداخته شده است. سیاست هسته‌ای حق ماست و حتی شاید بمب اتم نیز حق ما باشد، ولی استفاده از آن عقلانی نیست. هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که بمب اتم داشته باشیم و داشتن بمب اتم مطمئنا به نفع مان نخواهد بود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین