کد خبر: ۸۸۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۳
کروبی به پرسش‌های ناشران پاسخ داد؛

کروبی: سانسور کتاب در وزارت ارشاد را لغو می‌کنم

سیاست من حذف حمایت‌ها‌ی موردی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی در پاسخ به نامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی نامه‌ای به دغدغه‌ها‌ و موضوعات مطرح شده ایشان به شرح ذیل پاسخ داد. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب در این نامه آمده است: 

نامه آن اتحادیه که حکایت از توجه دست اندرکاران این صنعت به وضعیت نامناسب نشر دارد و اصل گردید و بنده نیز به سهم خودم از شرایط فعلی و رکود حاکم بر این صنعت که به دلیل اعمال سلیقه‌ها‌ی تنگ نظرانه حاصل شده است، ابراز تاسف می‌کنم و انتخابات ریاست جمهوری را فرصت مناسبی برای طرح و پاسخگویی به مطالبات اقشار و گروه‌ها‌ی مختلف اجتماعی می‌دانم. از این رو می‌کوشم که با بیان اهم سیاست‌ها‌ی خود به پرسش‌ها‌ی شش گانه آن اتحادیه پاسخ دهم.

1- چند نگره کلی برنامه‌ها‌ی اعلام شده از سوی ستاد اینجانب عبارت است از دفاع از آزادی‌ها‌ و حاکمیت قانون و بسط هر دو مورد آنها، در کنار انتقال امور به بخش خصوصی، پرهیز از دخالت در امور مختلف و تصدی گیری و محدود کردن وظایف دولت به سیاستگذاری و پرهیز از تعریف رسالت هدایتگرانه برای وزارتخانه‌ها‌ و تاکید بر اصل اعتماد به شهروندان و نویسندگان و ناشران. تصور می‌کنم که اجرای همین چند اصل بخش مهمی از مشکلات صنعت نشر را برطرف کند، علی رغم این به موارد جزیی تر پرسش‌ها‌ی شما نیز پرداخته می‌شود.

2- ممیزی کتاب به شکل کنونی و پیش از چاپ ملغی می‌شود و هیچ فردی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا جای دیگری حق ندارد نویسنده یا ناشری را مجبور به چیزی کند که قبول ندارد اما در شرایط کنونی و برای پرهیز از بروز هر مشکلی اصل را باید بر تعامل سازنده و مبتنی بر اعتماد متقابل میان دولت و ناشران و نویسندگان گذاشت. گرچه تفسیر اصل 24 یا هر اصل دیگری برعهده شورای نگهبان است. در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور قاعده و اصل را بر آزادی خواهم گذاشت و حذف ممیزی فرع بر اصل خواهد بود، ضمن اینکه مرجع نهایی باید قانون و قاضی باشد و سلیقه هیچ کس نباید حاکم بر روابط حقوقی و ناقض بر آزادی افراد گردد.

3- انتقال تدریجی امور مذکور به نهادهای صنفی نویسندگی و نشر و فروش کتاب و تعامل سازنده دولت با آنها و بسنده کردن به امور نظارتی (آن هم با هماهنگی و اعتماد متقابل) سیاست اصلی خواهد بود.

4- افزایش مطالعه کتاب از دو طریق افزایش تقاضا و کاهش هزینه‌ها‌ صورت خواهد گرفت افزایش تقاضا با کاهش ممیزی و رفع محدودیت‌ها‌ خود به خود محقق خواهد شد، اما کاهش هزینه‌ها‌ با خصوصی سازی و نیز ایجاد برخی امتیازات عام به این صنعت قابل انتظار است.

5- سیاست من حذف حمایت‌ها‌ی موردی است که نحوه تخصیص آن در اختیار مسئولان باشد اینگونه حمایت‌ها‌ فساد آفرین و مضر به صنعت نشر است. حمایت‌ها‌ باید عام، شفاف و علنی و نسبت به همه از قاعده مشترکی تبعیت کند.

درخصوص موارد مذکور در بند پنج، فعلا نمی‌توان نظرقطعی در مورد هر یک از آنها داد، اما تردیدی ندارم که با نظر موافق تمامی موارد را برای بررسی به کارشناسان امر ارجاع خواهم داد.

6- پیوستن به معاهدات جهانی و تعامل با سایر کشورها در موضوع نشر، مورد حمایت خواهد بود. 

با احترام 
مهدی کروبی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین