کد خبر: ۸۸۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
در دانشگاه تهران مطرح شد:

اعلمی: بعضی مدیران کل برای خودشان یک دیکتاتور هستند

از 17 سالگی مرتب نمازم را می‌خوانم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اکبر اعلمی معتقد است با وجود این‌که محو هر گونه استبداد، خودکامگی و انحصار طلبی در قانون اساسی آمده، اما متاسفانه در این مملکت بعضی مدیران کل، برای خودشون یک دیکتاتور هستند.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این دانشگاه حضور یافته بود، تاکید کرد سعی می‌کند که در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی دیدگاه‌هایش را مطرح کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به‌ اینکه 30 سال قبل نظامی طراحی شد که نقشه راه آن در قانون اساسی تبیین و تدوین شده است گفت: «مختصات این نظام در قالب 177 اصل مذکور در قانون اساسی موجود بیان شده است که البته بعد از بازنگری هم دچار تغییراتی گردید».
 
اعلمی افزود: «در مقدمه قانون اساسی نوشته شده است که 95.5 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به این قانون رای دادند و در جای دیگر هم اشاره شده است که 98.2 درصد به نظام جمهوری اسلامی رای دادند».
 
اعلمی با بیان اینکه بنده هم به عنوان شاهد و ناظر آن‌روز شهادت می دهم که اکثریت مردم از این قانون اساسی و نظامی که در آن وعده‌های آرمانی داده شده بود استقبال کردند، افزود: «قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشوم مایلم دوستان حاضر پاسخ دهند که اگر امروز در مورد همین قانون از شما نظرخواهی بشود به عنوان یک جامعه آماری کوچک نظر شما چیست. چند درصد رای می‌دهید»؟ 

وی افزود: «اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا چنین وضعیتی به وجود آمده و استقبال از 2/98 درصد به عددی بسیار کمتر تنزل یافته است؟ دو احتمال وجود دارد؛ یا قانون اساسی 30 سال قبل و قانون اساسی که بعد از سال 1367 بازنگری شده دیگر مورد تائید مردم نیست و یا اینکه قانون اساسی مورد تایید مردم است اما عملکرد مجریان قانون اساسی به‌گونه‌ای بوده است که اسباب انحراف از قانون و در نتیجه نارضایتی نسل حاضر را پدید آورده است».
 
اعلمی در ادامه اظهار داشت: «بنده به عنوان یک حقوق‌دادن و به عنوان فردی که 8 سال قانون‌گذار بوده و در مجلس شورای اسلامی 8 سال عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است مطمئن هستم علی‌رغم همه ضعف‌های موجود در قانون اساسی و علی‌رغم همه انتقاداتی که نسبت به برخی از اصول این قانون وجود دارد، در صورتی که 177 اصل همین قانون اساسی به طور کامل به اجرا درآید اگر از مردم نظرسنجی و نظرخواهی بشود قطعا بالای 50 درصد به آن رای خواهند داد درغیر اینصورت یقین دارم که در شرایط کنونی با توجه به رفتارهای دولتمردان در همه پرسی جدید کمتر از 50 درصد به آن رای خواهند داد».
 
وی ادامه داد: «30 سال قبل واضعان قانون اساسی و مهندسین نظام جمهوری اسلامی با این انگیزه این نظام را با مختصات مذکور در قانون اساسی طراحی کردند که نظام مذکور علاوه بر اینکه قادر به مقاومت در برابر زلزله‌های سهمگین 10 ریشتری سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی باشد بلکه بتوانند خاستگاه نظام یعنی انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن‌را به خارج از مرزهای ایران هم صادر کنند، اما متاسفانه اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که حتی رهبری نظام اعلام می‌کنند که ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم به عبارت دیگر انقلابی که قرار بود فرهنگ خودش را صادر بکند در درون نظام و در درون کشور مورد تهدید فرهنگ مهاجم شده است»!
 
این نماینده مجلس ششم پس از آنکه رفتار و عملکرد برخی از متولیان امر را علت پیش آمدن شرایط فعلی کشور و قرار گرفتن در آستانه نوعی بحران عدم مشروعیت و عدم مقولیت اعلام کرد، سپس این سوال را مطرح کرد که بدبینی نسبت به قانون اساسی چرا ایجاد شده است؟ و پاسخ داد: «قانون اساسی جمهوری اسلامی 177 اصل دارد یک فصل آن مربوط به حقوق ملت است. متاسفانه از ابتدای انقلاب به این طرف در اثر عوامل درون‌زا و برون زا عده‌ای از مسئولین برخلاف شعارهای اول انقلاب از مردم فاصله گرفتند و پس از انقلاب قدرت روز به روز در مقام فربه‌تر شدن خود برآمد».
 
وی با اعتقاد به اینکه برخی در این مدت به تقویت اختیارات خود و ارکان قدرت پرداخته‌اند و در ازای تقویت خود از دامنه قدرت، حقوق و اختیارات ملت کاسته‌اند، افزود: «به همین سبب با وجود این که در قانون اساسی حقوق و اختیارت مردم به‌طور نسبتاً وسیعی مورد تاکید قرار گرفته است اما متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی ارکان قدرت از حداکثر ظرفیت‌های مربوط به حقوق و اختیارات خود و حتی بیش از آن بهره‌مند می‌شوند».
 
نماینده سابق مجلس با ذکر اینکه ابتدای انقلاب فونداسیون نظام جمهوری اسلامی بر پایه 4 رکن اصلی استقلال، آزادی ،جمهوریت و اسلامیت ریخته شد، گفت: «در وجوهی هم متاسفانه نتوانتسیم به استقلال کامل برسیم زیرا استقلال تنها معطوف به استقلال سیاسی نیست و باید همه ابعاد آنرا مد نظر قرار داد، اما از حیث اقتصادی کم و بیش وابسته شده‌ایم». 

وی ادامه داد: «با وجود اینکه از حیث استقلال سیاسی پیشرفت‌های داشته‌ایم اما متاسفانه 2 رکن مهم نظام جمهوری اسلامی که ناظر بر جمهوریت و آزادی است پیوسته مورد غفلت مسئولان قرار گرفته و اسلامیت آن هم متاسفانه مبتنی بر نوعی قرائت خاص از مذهب شده است».
 
اعلمی افزود: «بنابراین اگر از استقلال صرفنظر کنیم من معتقدم که در مواردی به جمهوریت و آزادی های مشروع و مصرح در قانون اساسی خدشه واقع شده و حتی گاهی مورد تهدید و تحدید و تعرض قرار گرفته است».
 
این کاندیدای ریاست جمهوری در توضیح اسلام مورد نظر خود گفت: «اسلامی که ما از آن شناخت داشتیم و بر پایه اوامر و نواهی شرعی و دینی استوار است، متاسفانه فاصله گرفته‌ایم. اسلامی که امثال من پیش از انقلاب برای آن مبارزه می‌کردند، مبتنی بر عدل علی بود، به این معنا که وقتی طلحه و زبیر برای امر شخصی به حضرت علی (ع) مراجعه می‌کنند حضرت شمع را خاموش می‌کند تا مبادا به اندازه نور یک شمع هم به بیت‌المال خسارتی وارد شود، بنابراین عدالت علی را می‌توان در خاموش کردن شمع بیت‌المال هم مشاهده کرد». 

اعلمی در تبیین مشخصه دیگر اسلام افزود: «وجه دیگر این اسلام را هم من در برخورد آن عرب بادیه نشین با خلیفه دوم می‌بینم؛ وقتی عمر بالای منبر خطاب به مردم می‌گوید که ایها الناس اگر من از مسیر راست منحرف شوم چه خواهید کرد آنقدر اسلام به مردم جسارت و کرامت انسانی عطا کرده است که آن عرب بادیه نشین در برابر خلیفه مقتدر برمی‌خیزد و در حالیکه شمشیر را از نیام برکشیده در پاسخ او می‌گوید درصورت انحراف با شمشیر کجم ترا راست خواهم کرد»!
 
نماینده مردم تبریز در مجالس ششم و هفتم با اشاره به‌ اینکه در قانون اساسی دواصل وجود دارد که منطبق بر ارزش‌های دمکراسی است افزود: «دمکراسی یعنی تن دادن به حاکمیت مردم». 

وی خاطرنشان کرد: «با وجود اینکه قانون اساسی ما این وجه از دمکراسی را پذیرفته است اما به محض اینکه اسم دمکراسی می‌آید برای بعضی‌ها مانند این است که از طاعون یاد می‌کنید».

اعلمی گفت: «به موجب اصل 56 قانون اساسی حاکمیت مطلق از آن خداست و هم او بشر را بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود حاکم کرده است و هیچ مقامی حق ندارد این حق را از انسان سلب کند. هیچ مقامی حق ندارد که که حق حاکمیتی را که از ناحیه خداوند و خالق بشر به او تفویض شده است را از انسان سلب کنند. طبق این اصل این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند نظام چه مختصاتی داشته باشد و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی رئیس جمهور و چه کسی نماینده مردم باشد».
 
وی با انتقاد از نحوه عملکرد شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت نامزدها افزود: «این روند دقیقاً در تعارض با اصل 56 و 6 قانون اساسی است که مقرر داشته است اداره امور کشور باید با اتکای آرای عمومی صورت بگیرد و از راه انتخابات». 

اعلمی گفت: «اصل 9 قانون اساسی هم دچار همین سرنوشت شده است؛ به موجب اصل نهم، در جمهوری اسلامی ایران آزادی استقلال و وحدت تمامیت ارضی از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است هیچ فرد یا گروهی یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی و استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی به تمامیت ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند. این بخش خیلی پر رنگ اجرا می‌شود یعنی اگر نفس بکشید ممکن است بعضی‌ها به شما بگویند که با این کارتان تمامیت ارضی، استقلال و وحدت ملی به خطر می‌افتد»! 

وی ادامه داد: «اما قسمت اخیر این اصل اغلب مهجور واقع می‌شود، آنجا‌که تاکید می‌کند هیچ مقامی حق ندارد، به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور هر چند با وضع قوانین و مقررات آزادی های مشروع را سلب کند».
 
اعلمی تصریح کرد: «نگفته بعضی از مقامات حق دارند، بلکه تاکید می‌کند هیچ مقامی حق ندارد. قوانینی که در همین مجلس تصویب می‌شود بعضاً آزادی‌ها را در قالب قانون سلب می‌کنند تا آنجا که برای حجاب و نحوه پوشش و لباس مردم هم قانون وضع می‌کنند. حتی به اینترنت هم که الان در تمام دنیا مثل اسباب بازی رایج شده نفوذ کرده‌اند».
 
نماینده سابق مجلس در ادامه به اصل 8 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: «در حالی که اصل امر به معروف و نهی از منکر اساساً ناظر به انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به حکومت است نه حکومت نسبت به مردم. قسمت اول این اصل از طریق صدا و سیما و برخی دیگر از رسانه اعمال می‌شود اما قسمت دوم آن تعطیل است تا جائی که حتی فردی مانند من که 8 سال نماینده این کشور بودم صدا و سیما را از بنده دریغ می‌کردند تا مبادا مشکلات و ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌هایی را که مشاهده می‌کنم به سمع و نظر مردم برسانم».
 
این حقوقدان با اشاره به اصل 3 قانون اساسی گفت: «این اصل برای نیل به اهداف مذکور دراصل دوم، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده است تا همه امکانات خود را برای اموری مانند؛ محو هر گونه استبداد، خودکامگی و انحصار طلبی بکار ببرد. کلمه "هر" بکار برده است نمی‌گوید بعضی و هیچ‌گونه قید و استثنائی را هم ذکر نکرده است اما متاسفانه در این مملکت بعضی از مدیران کل هم برای خودشون یک دیکتاتور هستند».
 
وی در این‌باره با اشاره به نوع برخورد احمدی‌نژاد با مجلس گفت: «ایشان حتی از مجلس هم احساس بی‌نیازی می‌کند به همین خاطر وقتی گزارش دیوان محاسبات توسط نیروهای موسوم به اصولگرا در مورد بودجه سال 84 منتشر می‌شود می‌گویند که حدود 4 هزار مورد انحراف از قانون بودجه در آن وجود دارد، نمی‌دانم دراین قانون بودجه چند تا کلمه وجود دارد که 4 هزار تا انحراف از آن صورت گرفته است»!
 
وی با بیان اینکه این‌گونه رفتار در واقع نشان‌دهنده زمینه‌های نوعی خودکامگی است، اظهار داشت: «اگر ما به رژیم سلطنتی نه گفتیم برای مخالفت با خودکامگی بود، ما به محمد رضا شاه پهلوی از این جهت نه گفتیم که آدم مستبد و دیکتاتوری بود و در کشور خفقان ایجاد و آزادی‌ها را محدود و سرکوب کرده بود».
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «مقصود ما از تغییر مناسبات شاهنشاهی این بود که با تغییر رژیم شاهنشاهی بعد از سالها و قرن‌ها مردم اجازه نفس کشیدن پبدا بکنند و بر سرنوشت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خودشان حاکم بشوند».
 
اعلمی در تشریح دلیل دیگری که باعث نارضایتی مردم شده است به حلقه محدود مدیران ارشد در کشور اشاره‌کرد و گفت: «ما می‌خواهیم 70 میلیون ایرانی بتوانند با اراده آزاد خود برسرنوشت خودشان از طریق انتخابات و استفاده از حق انتخاب شدن آزاد و انتخاب کردن آزاد حاکم بشوند».
 
این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه امثال بنده چون متفاوت با دیگران عمل می‌کنیم، بلافاصله یک مهر عدم اعتقاد عملی به اسلام و نظام عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و ولایت فقیه به ما می‌زنند تا برای همیشه از صحنه قدرت حذف بشویم، افزود: «بنده بعد از 17 سالگی مرتب نمازم را می‌خوانم و به توصیه قرآن که می‌گوید قولوا لااله الله تفلحوا، بارها گفته‌ام لااله الا الله و روزی 10 مرتبه هم در نماز یومیه می‌گویم "ایاک نعبد و ایاک نستعین" یعنی فقط ترا می‌پرستم و تنها از تو استعانت می‌جویم و فقط در برابر خدا است که می‌توانم تعظیم کنم».

در ادامه این سخنرانی اعلمی گفت: «انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و 4 نفر کاندیدا را معرفی کرده‌اند که صبح تا شب هم رادیو تلویزیون به کمک بی‌بی‌سی همین 4 نفر را تبلیغ می‌کنند. با توجه به‌اینکه بیش از 400 نفر ثبت نام کرده‌اند این رفتار صدا و سیما، بی‌بی‌سی و برخی روزنامه‌ها به منزله این است که قبل از آنکه شورای نگهبان، این رسانه‌ها جایگزین آن شده‌اند و استدلالشان این است که چون به‌جز این چهار نفر بقیه رد خواهند شد ما هم باید تنها روی همین چهار نفر مانور بدهیم».
 
وی افزود: «این 4 نفر همیشه در قدرت بوه‌اند در دوره جوانیشان با تمام انرژی و پتانسیلی که داشتند تلاش خودشان را کرده‌اند و نتیجه همین است که با آن مواجه هستیم. دموکراسی ایجاب می‌کند که افراد امتحان پس داده به کناری رفته و جای خود را به دیگران بدهند».
 
اعلمی ادامه داد: «خوشبختانه کشور هم با قحط الرجال مواجه نیست و 70 میلیون ایرانی داریم، حدود 5 میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور داریم که بسیاری از اینها جزو نخبگانند و برای ایران افتخار آفرین بوده‌اند. 70 میلیون ایرانی داریم که گمنام باقی مانده‌اند».
 
وی تاکید کرد: «شرط انجام اصلاحات در این است که افرادی قدرت را در دست بگیرند که کارنامه آنها حاکی از اصلاح طلب واقعی بودن آنها باشد و  خود را تنها مدیون و مرهون و وامدار ملت بدانند».
 
این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: «از ابتدای انقلاب به این طرف، عده ثابتی با عناوینی مانند اصولگرا، اصلاح طلب، خط امامی و دانشجوی پیرو خط امام و نظایر آن در عرصه قدرت حضور داشته‌اند و فقط در هردوره متناسب با شرایط زمانی و مکانی رنگ عوض کرده‌اند و فقط لباس‌شان را تغییر داده‌اند. با تغییر لباس مملکت درست نخواهد شد».
 
وی ادامه داد: «تنها با تغییر فکر و اندیشه و با تغییر روابط و مناسبات ناسالمی که در کشور وجود دارد و با جا به جا کردن قدرت با آماده کردن شرایط لازم برای ورود 70 میلیون ایرانی گمنام به میدان تنگ قدرت می‌توان امیدوار شد که کشور ما رنگ اصلاحات بخود ببیند و در این صورت است که اصول متروک و مهجور مانده قانون اساسی عملیاتی خواهد شد».
 
اعلمی در پایان گفت: «گشایش کشور و بهبود اوضاع در گرو این است که مردم قادر شوند خواست و اراده خود را پیش ببرند».
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین