کد خبر: ۸۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰

وعده «سود موهوم» احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه سرمایه در سرمقاله روز سه‌شنبه خود، جدیدترین قول آقای احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت سود درآمدهای نفتی به‌ایرانیان مقیم داخل و خارج از کشور، از نظر عرف حسابرسی را در زمره «سود موهوم» به شمار آورده است.

به گزارش سرویس اقتصادی آفتاب، این سرمقاله می‌افزاید: «متاسفانه ظرف چهارسال گذشته مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم به گونه‌ای طراحی و اجرا شده است که اکنون در پایان چهارسال ضیافت بزرگ و بی‌همتای نفتی اساساً درآمدی برای توزیع بین‌ایرانیان اعم از آنها که در داخل یا خارج از کشور هستند؛ وجود ندارد.

برآوردها نشان می‌دهد به علت عدم سرمایه‌گذاری کافی، در چهار سال گذشته میزان صادرات نفت ‌ایران در سراسر امسال حداکثر به اندازه 43 سال پیش یعنی معادل 700 میلیون بشکه خواهد بود.

اگر فرض کنیم متوسط قیمت نفت صادراتی ‌ایران به ازای هر بشکه نفت خام در سراسر امسال معادل 50 دلار باشد با حداکثر درآمد ارزی کشور 35 میلیارد دلار خواهد شد.

به‌این ترتیب حتی اگر تما م‌این درآمد نفتی نیز به بودجه عمومی‌ دولت برای امسال اختصاص داده شود؛ بین 25 تا 30 میلیارد دلار کسری بودجه امسال دولت خواهد بود.

بنابراین در سال 1388 حتی با فرض ‌اینکه متوسط قیمت نفت صادراتی ‌ایران به ازای هر بشکه نفت خام به 70 دلار هم برسد؛ اساساً سود مازادی در کار نخواهد بود که در میان اقشار‌ایرانیان داخل یا خارج از کشور توزیع شود.

در نتیجه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، قول اخیر آقای رئیس جمهور چیزی بیش از یک شعار انتخاباتی از نوع آن دسته از شعارهای ‌ایشان که چهار سال قبل مطرح کرد و غالباً یا به فراموشی سپرده شد یا برخلاف آنها عمل شد یا اساساً تکذیب شدند؛نیست.

قرائن و شواهد نشان می‌دهد در یک ماه گذشته دولت نهم چنان بر حجم تعهدات و قول‌های خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی افزوده است که برای تامین هزینه آنها، بودجه عمومی ‌دولت، امسال باید به معادل یکصد میلیارد دلار برسد. در حالی که برای تامین هزینه‌های مورد نیاز و رسیدن به چنین رقمی ‌از بودجه عمومی، قیمت نفت صادراتی‌ایران به ازای هر بشکه نفت خام باید به معادل 80 دلار و حتی 90 دلار برسد.

همین که آقای احمدی‌نژاد نیز در نشست دیروز خود با مدیران ارشد صنعت نفت، قیمت مطلوب برای هر بشکه نفت خام صادراتی را 80 الی 90 دلار دانست، مبین ‌این حقیقت است که تنها در حدود قیمت‌های یاد شده، هزینه‌های بودجه عمومی ‌دولت در سال 1388 با درآمدهای آن سربه سر شده و فقط در شرایط افزایش، قیمت نفت خام صادراتی ‌ایران در هر بشکه بیش از یکصد دلار است که می‌توان از توزیع مازاد درآمد نفت در میان اقشار مردم سخن به میان آورد. در صورتی که رسیدن متوسط قیمت نفت صادراتی ‌ایران در هر بشکه نفت خام به معادل یکصد دلار در سال 1388 به شدت فرضی نامحتمل است. اگرچه حتی در صورت تحقق چنین امری بیش از 10 الی 15 هزار تومان ماهانه برای هر‌ایرانی سود به همراه نخواهد آورد.

بدین ترتیب برای پرداخت مبلغ 10 الی 15 هزار تومان سود به هر‌ایرانی باید از صبح امروز، متوسط قیمت نفت صادراتی‌ایران در هر بشکه نفت خام به معادل 110 دلار برسد تا دولت نهم بتواند به هر‌ایرانی ماهانه مبلغ 10 الی 15 هزار تومان مازاد سود نفت بپردازد.

در واقع می‌توان گفت درآمدهای نفتی‌ایران تا بشکه‌ای 110 دلار قبلاً پیش خور شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین