کد خبر: ۸۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵

واکنش خوش چهره به وعده توزیع سهام نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح پرداخت سهام نفت، مشروعیت و مقبولیت نظام را در داخل دچار پوسیدگی می‌كند». 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب،‌ دكتر محمد خوش‌چهره در گفت‌وگویی با ایلنا درباره طرح پرداخت سهام نفت از سوی برخی از كاندیداهای ریاست جمهوری عنوان كرد: «این بحث از چند جنبه حائز اهمیت است؛ اول باید از نظر شكلی و زمانی طرح این بحث بررسی شود و در درجه دوم باید از لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار بگیرد». 

وی افزود: «به اعتقاد من طرح این موضوع در آستانه انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست؛ به این دلیل كه نظامی كه با ارزش‌های والا تاسیس شده، انتخابات ابزار نظام مردم‌سالار است كه ساختار قدرت را به بركت معماری امام راحل(ره) و متكی بر آرای مردم شكل می‌دهد». 

خوش‌چهره تصریح كرد: «بنابراین طرح این وعده‌ها به این ساختار كه مشروعیت و مقبولیت نظام را تحت لوای یک نظام دموكراتیک و متكی بر آرای مردم قرار داده، در داخل دچار پوسیدگی می‌كند و با شائبه خرید آرا به این ساختار بروكراتیك آسیب وارد می‌كند». 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: «طرح پرداخت سهام نفت یا سهام نقدی به ‌خصوص به مردمی كه دچار مشكلات معیشتی هستند، به كرامت انسانی افراد خدشه وارد می‌كند». 

وی اضافه كرد: «متاسفانه در انتخابات گذشته مجلس و ریاست‌جمهوری شاهد بودیم كه ‌برخی‌ها با وعده‌های مالی سعی داشتند كه مردم را به سوی خود جذب كنند، درحالی كه این كار لطمه به كرامت انسانی افراد است و مهمتر از آن به چهره پاك نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌از لحاظ مشروعیت لطمه می‌زند. اینها با طرح وعده‌هایی كه مبنای اقتصادی دارند، سعی می‌كنند آرا جذب كنند». 

نماینده ‌دور هفتم مجلس‌ شورای ‌اسلامی با یادآوری ‌اینكه این گونه وعده‌های‌انتخاباتی ‌از دوره ‌پیشین ریاست جمهوری‌ در انتخابات رواج یافت، گفت: «همان زمان در مناظره تلویزیونی كه داشتم نسبت ‌به‌خدشه زدن به كرامت انسانی افراد با طرح این شعارها هشدار دادم». 

وی افزود: «كاندیداها باید به‌ جای‌طرح‌ این شعارها چگونگی حمایتشان از تولید ملی را‌ اعلام كنند كه بر این اساس است كه اشتغال افزایش یافته، فقر كاهش‌ و درآمد سرانه افزایش می‌یابد، نه اینكه با این شعارها زمینه‌های بردن كشور به سمت ركود فراهم شود». 

خوش‌چهره عنوان كرد: «موضوع توزیع ثروت ‌بین مردم، طرحی است كه در دوره قبل‌ توسط یك ‌جریان سیاسی مطرح شد و امروز به ‌صورت پدیده درآمده است ‌و قبح آن نیز ریخته شده، به طوری كه اختلال در انفال و مسابقه نامیمون جهت بالابردن چنین وعده‌هایی و عمق بخشیدن به آنها افزایش یافته است». 

وی تصریح كرد: «درچنین شرایطی ضرورت یك قدرت عاقله كه به تصحیح امور و جلوگیری ‌از انحراف بیانجامد، در این شرایط احساس می‌شود». 

این استاد دانشگاه یادآور شد: «به هرحال مردم فقیر انتظاراتی دارند كه اگر آن را كوتاه‌مدت ببینند و به آن امیدوار باشند، می‌تواند برای‌آینده كشور مسأله‌ساز باشد». 

خوش‌چهره در ادامه به نقد‌ محتوایی این وعده انتخاباتی پرداخت و گفت: «آیا دولت‌ها برای‌انفال می‌توانند تصمیم بگیرند؟ یا اینكه حكومت از مراجع گرفته تا كسانی كه به اسلامیت نظام هویت می‌بخشند باید به نحوی حدود و ثغور آن را مشخص كنند»؟ 

وی تصریح كرد: «وعده سهام نفت با اصول حاكم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی مانند سند چشم‌انداز و سیاست‌های كلی نظام در حوزه توسعه پایدار در تعارض است؛ اصولی كه مورد توافق همه قرار دارد». 

نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «مفهوم توسعه پایدار این است كه توسعه‌ای مورد قبول است كه همراه با تهی‌سازی منابع تجدیدناپذیر نباشد؛ یعنی نفت كه منبعی تجدیدناپذیراست نباید با تهی‌سازی شتابان صرف رفاه موقت شود». 

وی عنوان كرد: «اصل برجسته دیگر توسعه پایدار این است كه نسل امروز اجازه ندارد به جای نسل‌های آینده تصمیم بگیرد و منابع آینده را هزینه كند». 

خوش‌چهره سومین ملاحظه در بحث محتوایی این وعده را ملاحظات زیست محیطی خواند و تصریح كرد: «این سه اصل علاوه برآنكه با آموزه‌های دینی ما تطابق دارد و بر موضوع عدالت واقعی صحه می‌گذارد دربرگیرنده این مفاهیم است». 

وی اضافه كرد: «در بررسی‌های عالمانه‌ای كه از منابع نفتی كشور صورت گرفته این واقعیت آشكار است كه عمر ذخایر نفتی جهان 50 سال است كه این ذخایر برای برخی از كشورها زیر 50 سال است. با توجه به اینكه متوسط عمر منابع نفتی كشور ما كمتر از 50 سال است، اجازه نداریم جریان شتابان منابع ملی كه تجدید ناپذیرند و به نسل‌های آینده تعلق دارند، تحت عنوان وعده‌های انتخاباتی، سهام یا مشاركت در سود نفت عرضه كنیم». 

خوش‌چهره گفت: «این وعده از اساس مشكل دارد؛ همانگونه كه امام بارها تاكید كردند و مقام معظم رهبری در فرمانی كه در سال 74 تحت عنوان تدوین سیاست‌های نظام بدون اتكا به نفت صادر كردند و یا در سیاست‌های كلی برنامه‌های چهارم و پنجم بر كاهش وابستگی درآمد دولت به نفت تاكید داشتند، این موضوع باید مد نظر كاندیداها قرار بگیرد». 

این استاد دانشگاه با توصیف اینكه وعده پرداخت سهام نفت مسابقه نامیمون است، گفت: «من از سكوتی كه بعضی سیاستمداران و متخصصان نسبت به طرح این وعده‌ها دارند، تعجب می‌كنم. این سكوت، مطالبات را به جایی می‌رساند كه مطالبات پر هزینه شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین