کد خبر: ۸۹۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۰

ایران با ارزش‌ترین نقاشی گوگن را به آمریکا امانت نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بدقولی آمریکایی‌ها و بازنگرداندن برخی آثار هنری امانت گرفته از جمهوری اسلامی ایران، دلیل قبول نکردن تقاضای جدید آنها است. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی درمصاحبه با خبرنگار  واحد مرکزی خبر افزود: «به تازگی نامه رسمی مشترکی از مدیر "گالری تیپ مدرن لندن" و "گالری ملی هنرهای واشنگتن" برای ما ارسال شد که در آن درخواست امانت با ارزش‌ترین اثر "پل گوگن" را با عنوان "طبیعت بی‌جان و باسمه ژاپنی" (Still-Life with Japanese Woodcut) کردند». 

طبیعت بی‌جان و باسمه ژاپنی، مهم‌ترین اثر گوگن


وی افزود: «در این نامه آمده است: "با توجه به برگزاری نمایشگاه "پل گوگن، اسطوره ساز" در لندن و سپس در آمریکا از شما تقاضا داریم با توجه به در اختیار داشتن نسخه اصل مهم‌ترین اثر این هنرمند صاحب نام، برای تکمیل این نمایشگاه‌ها آنرا به‌طور امانت در اختیار ما قرار دهید".».
 
شالویی با اشاره به اینکه درخواست امانت این تابلو به انگلیسی‌ها در حال بررسی است گفت: «آمریکایی‌ها با بدقولی خود در عرصه‌هایی همچون تهدید به ضبط الواح خشتی تاریخی دوران هخامنشی امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو، فضای بدی نسبت به خود در عرصه‌های جهانی هنری به‌وجود آورده‌اند». 

وی افزود: «در پاسخ به درخواست مدیرگالری هنرهای واشنگتن نامه‌ای خطاب به وی ارسال شد که در آن آمده است که با توجه به نداشتن امنیت حقوقی آثار هنری ایرانی در آمریکا امکان امانت‌سپاری گنجینه‌های با ارزش موزه هنرهای معاصر تهران به شما وجود ندارد».
 
وی در ادامه با اشاره به تبادل آثار با بسیاری از موزه‌ها و نمایشگاه‌های معتبر جهان افزود: «دراین زمینه هیچ مشکلی با کشورهای معتبر و خوش قول نداریم و در سال‌های اخیر آثار زیادی به موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف جهان امانت داده و پس گرفته‌ایم». 

شالویی گفت‌: «امانت اثر باارزشی همچون تابلوی "گلدان گوگن" با قیمت پایه 55 میلیون دلار به سوئیس و یا آثاری همچون "پنجره" اثر "پیکاسو" به اسپانیا و "عصر طلایی" اثر "دورن" به فرانسه از جمله این امانت‌ها به کشورهای خارجی است».
 
وی افزود: «برای قانونمند کردن تبادل آثار با نمایشگاه‌ها وموزه‌های خارجی هم اکنون در حال تدوین اساسنامه خروج آثار هنرهای تجسمی هستیم، که تا کنون بخش عمده‌ای مقدمات آن فراهم شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین