کد خبر: ۸۹۱۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹

وزیر احمدی‌نژاد: با روند فعلی هیچ وقت تورم یک رقمی نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بازرگانی هدف از هدفمندکردن یارانه‌ها را تحقق اقتصاد غیر نفتی و یک رقمی شدن تورم دانست و عنوان کرد: «با روند فعلی هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتد، زیرا درآمد دولت به نفت گره خورده است که باعث افزایش نقدینگی در بازار می‌شود».

 مسعود میرکاظمی در مورد موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها با اشاره به انجام کارهای کارشناسی طی دو سال در دولت نهم بر روی این موضوع گفت: «هدف این بود که اقتصاد غیر نفتی محقق و تورم یک رقمی شود و با روند فعلی هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتد».

وی ادامه داد: «برای این موضوع دو سال جلسات کارشناسی داشتیم و ترجیح مجلس این بود که بعد از انتخابات این موضوع را بررسی کند».

او در ادامه با اشاره به شرایطی که در آن وجود داریم، افزود: «شرایط بین‌المللی این چهارسال بی‌سابقه بود به طوری که مباحث مهمی چون انرژی هسته‌ای نیز مطرح بود اما به هر حال باید به این سمت حرکت کرده و آن را مدیریت کنیم».

میرکاظمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا از چین کامیون وارد می‌شود؟ اظهار کرد: «در قالب برنامه چهارم هیچ مانعی در زمینه واردات نمی‌توانیم داشته باشیم و برای اینکه این امکان برای همه وجود داشت، در دولت نهم تعرفه‌ها بیش از گذشته افزایش یافت».

وی با عنوان اینکه در این دولت به دلیل حمایت از تولید، تعرفه‌ها افزایش یافت، اضافه کرد: «عدد منطقی برای تعرفه باید در نظر گرفت».

میرکاظمی در مورد واردات کامیون از چین به این موضوع اشاره کرد که ما هم بیش از 2.5 میلیارد دلار به چین صادرات داریم و افزود: «این سوال را باید پرسید که ما چرا به چین کالا صادر نکنیم؟ علی رغم اینکه 35 درصد ظرفیت‌های خالی داریم».

با این حال وی یکی از موانع برای واردات به کشورمان را موضوع استانداردها اعلام و بیان کرد: «آنچه در این زمینه می‌تواند مانع شود، استانداردهاست که اگر کالایی کیفیت ندارد، وارد نشود».

 توسعه فضای رقابتی می‌تواند صادرات را تشدید کند
وزیر بازرگانی در مورد صادرات کشور با بیان اینکه یک سری از زیرساخت‌های اقتصادی می‌تواند صادرات را تشدید کند، از جمله این موارد را توسعه فضای رقابتی عنوان کرد و گفت: «باید به این سمت برویم که نیازها شناسایی شوند و بر اساس آن‌ها سرمایه‌گذاری شود».

او تصریح کرد: «تا ساختار را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم از رقبا پیشی بگیریم. اگر به گذشته کشور مراجعه کنیم، در جایی جنگ و یا اعمال محدودیت‌های فراوانی بود اما جاهایی هم این گونه نبود و می‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم. ما اگر صادر نکنیم نمی‌توانیم مصرف کننده داشته باشیم».

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد میزان واردات محصولات کشاورزی به کشور با نگاهی کلان به این موضوع گفت: «نسبت صادرات به واردات کشور در برنامه دوم و سوم، 22 درصد بود، یعنی اگر 100 واحد داشتیم، هزینه 22 واحد از صادرات تامین می‌شد اما در برنامه چهارم این میزان به 31 درصد رسیده است که با میعانات به 39 درصد می‌رسد».

میرکاظمی در مورد واردات خاطرنشان کرد: «از سال 80 تا 86 ، 68.1 درصد کالای وارداتی کشور کالای واسطه‌ای 20.8درصد کالای سرمایه‌ای و 11.5 درصد کالای مصرفی هستند».

او با اشاره به صادرات میوه و تره بار و خشکبار نیز یادآور شد: «در چهار سال قبل از دولت نهم 2.9 میلیارد دلار صادرات در این زمینه داشتیم که در دولت نهم به 5.8 میلیارد دلار رسیده است».

وی همچنین با بیان اینکه در دولت نهم دو قلم سیب و مرکبات تعرفه‌شان فصلی شده، اضافه کرد: «هر چند میزان واردات این دو قلم 550 هزار تن بوده اما میزان صادرات آن یک میلیون و 170 هزار تن بوده است».

او متذکر شد: «قبلا شرایط به گونه‌ای بود که این محصولات را از کشاورزان می‌خریدند و برای شب عید نگه می‌داشتند و این باعث می‌شد که 30 درصد ضایعات را بپذیرند، چون فضای نگهداری را در اختیار نداشتیم».

به گفته وی اگر به سمتی حرکت کنیم که فضا به گونه‌ای شود که رانتی به وجود نیاید حتما بلوغ و خلاقیت در این زمینه تشدید خواهد شد.

وی در ادامه به توجه بیشتر به بسته‌بندی محصولات تاکید و اظهار کرد: «فرهنگ بسته‌بندی در کشور در حال تغییر است».

وی که در شبکه یک سیما سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال دیگری در مورد واردات انگور از کشورهای چین و شیلی با اشاره به تعرفه 40 تا 45 درصدی انگور، این تعرفه را بالا دانست و افزود: «در مجموع در مقابل 11 هزار و 900 تن انگور وارد شده به کشور، ما دو میلیون و 168هزار تن انگور صادر کرده‌ایم».

وی در پایان با تاکید بر حمایت از مصرف کننده از این موضوع انتقاد کرد که هیچ کدام از تشکل‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین