کد خبر: ۸۹۲۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۶
در همایش سیاست‌های کلی اصل 44 اعلام شد

تذکر دادستان کل کشور به دولت درباره شورای پول و اعتبار

دری نجف‌آبادی: رفتار دولت با شورای پول و اعتبار مبنای قانونی و شرعی ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان کل کشور، با تاکید بر این که دولت، مجلس و قوه‌ قضاییه باید دست به دست هم بدهند، افزود: «رقابت‌ها و بازی‌های سیاسی نباید ما را از اهداف متعالی نظام غافل کند».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی با حضور در همایش سیاست‌های کلی اصل 44؛ عملکرد گذشته و چشم‌انداز آینده با بیان این‌که ما همواره در طول سال‌های گذشته به دنبال استراتژی جامع برای توسعه کشور بودیم و متاسفانه درجه توفیقات ما در گذشته زیاد نبوده است، اظهار کرد: «انقلاب اسلامی فرصت جدیدی را برای ما مطرح کرده تا به آرمان‌های گذشته برسیم. این آرمان بزرگ در طول 30 سال در مواردی رشد داشته و در مواردی رشد نداشته است. ما باید با آسیب‌شناسی عملکرد گذشته، برای آینده برنامه‌سازی کنیم و چشم‌انداز 20 ساله تا حدودی این راه را ترسیم کرده است.»

وی با تاکید بر این‌که قطعا می‌توانیم استراتژی توسعه بر مبنای معیارهای اسلامی و اخلاقی داشته باشیم، افزود: «البته هر استراتژی که نوشته شود ممکن است بر روی کاغذ باشد. فرق بین کاغذ و عمل بسیار زیاد است و بطور طبیعی آنچه مهم به نظر می‌رسد در عرصه‌های عمل خود را نشان می‌دهد».

دری نجف‌آبادی با بیان این‌که تدبیر در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: «نصف عقل اجتماعی در تدبیر و بهترین سیاست، حسن تدبیر است. ما باید بتوانیم این اصول را به فرهنگ، مدیریت و عزم و اراده تبدیل کنیم».

دادستان کل کشور، در ادامه با طرح این سوال که مگر می‌شود بدون مجاهدت اهتمام به امور و فداکاری کرده و قله‌ها را فتح کرد؟ گفت: «اگر می‌خواهیم قله‌ها را تسخیر کنیم جز با مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی این امر امکان‌پذیر نیست. ما باید با عزم و اراده تلاش همه‌جانبه کنیم و نباید فقط شعار دهیم و کارهای هیجانی کنیم. با شعار و کار هیجانی نمی‌توان به قله‌ها و اهداف رسید». 

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در 200 سال گذشته به دنبال استراتژی جامع برای اداره کشور بوده‌ایم، گفت: «نهضت ملی‌شدن صنعت نفت به همین دلیل بوده است. متاسفانه درجه توفیقات ما در گذشته چشمگیر نبود اما اکنون فرصت جدیدی پیش آمده که کشوری توسعه یافته بر مبنای ایرانی- اسلامی، ‌ایرانی- ولایی و منطبق با آرمان‌های بلندمدت این ملت فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز به وجود آید.
وی افزود: اگر مشکلاتی در دهه‌های گذشته وجود داشته باشد، باید امروز جبران شود. همانطور که چشم‌انداز بیست‌ساله این افق را ترسیم کرده است». 

دری‌نجف‌آبادی ضرورت تدوین استراتژی برای توسعه را بر مبنای آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: «این استراتژی با استراتژی‌های شرقی و غربی فرق دارد و می‌تواند قابل تعریف باشد؛ آنچه مهم است باید در عرصه‌های عمل اتفاق بیافتد و خوب مدیریت و تدبیر شود».

وی با اشاره به سفر اخیرش به کره جنوبی و بازدید از شرکت هیوندا، یادآور شد: «در آنجا علاوه بر فعالیت کامپیوتر و وجود سیستم‌ها کارگر فنی 10 ساعت کار می‌کند و به گفته خودشان هر 12 ثانیه یک خودروی هیوندا از خط خارج می‌شود. برای ما این سوال مطرح می‌شود که چرا ما نتوانستیم از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم»؟ 

وی ادامه داد: «واقعاَ جای تاسف است آنها با ما این دو صنعت را شروع کردند اما سال گذشته 373 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. در این کشور نه دزدی نه مواد مخدر و نه بیکاری و بی‌مسکنی وجود دارد، در حالی که 50 درصد مردمش حتی دین ندارند، در حالی که کشور ما امام و رهبری و شخصیت ارزشمندی همانند آیت‌الله بهجت را داشته اما چرا باید نرخ بهره‌وری این میزان در کشور ما پائین باشد»؟

دری نجف‌آبادی ادامه داد: «چشم‌انداز بیست ساله، اصلاح الگوی مصرف، اصل 44 و سایر هدایت‌های رهبری می‌تواند ما را در این جهت کمک کند و از همه مهمتر عزم و اراده و مدیریت است. ما ملت 72 میلیون یک خانواده‌ای هستیم و امانتدار بزرگ برای آیندگان به شمار می‌رویم». 

دادستان کل کشور بالا بودن اتلاف منابع و بالا بودن میزان مصرف کالاهای مصرفی را به ضرر سلامت جامعه عنوان کرد و گفت:‌ «در مصرف بسیاری از کالاها از استانداردهای متعارف خارج شده‌ایم بازارهای مالی ما از کالاهای مصرفی چین و کشورهای دیگر از اسباب‌بازی گرفته تا لوازم آرایش پر شده است. بازار دیگران آباد و بازار ما ویران شده است».

دادستان کل کشور، با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و قوه قضاییه باید دست به دست هم بدهند، افزود: «رقابت‌ها و بازی‌های سیاسی نباید ما را از اهداف متعالی نظام غافل کند. در این راستا باید مبارزه با بیکاری، ایجاد اشتغال سالم، افزایش قدرت رقابت، کوچک کردن دولت به معنای واقعی صورت گیرد و مغز دولت هر چه بزرگ‌تر و دست و پا هر چه کوچک‌تر باشد». 

وی با تاکید بر این‌که ما همه مسوولیم و فردا باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم و استثنایی هم وجود ندارد، افزود: «فرصتی که در اختیار ماست باید استفاده شود. حالا هر دولتی هم سر کار آمد قدمش روی چشم. اشخاص مورد بحث نیست. بحث این است که آرمان‌ها باید لباس عمل بپوشند».

دری نجف‌آبادی با اشاره به شورای پول و اعتبار و شورای رقابت، گفت: «قوه قضائیه بر اساس مسؤولیتی که در اصل 44 دارد، در چند شورا حضور دارد که از جمله شورای رقابت را می‌توان نام برد. دلمان می‌خواهد در شوراها فعال‌تر باشیم. شوراها تشکیل شود. دولت باید شوراها را تشکیل دهد و ما را دعوت کند. یک نامه‌ای نوشتند که شورای پول و اعتبار در کمیسیون اقتصادی دولت تشکیل شد، معاون اول امضاء کرد. یعنی چه؟ اینها مبنای قانونی و شرعی ندارد. ما هم برایشان نوشتیم و تذکر دادیم. شورای پول و اعتبار شخصیت حقوقی واقعی دارد. شورای رقابت نیز همین‌طور».

دادستان کل کشور، ادامه داد: «برای انتخابات ریاست جمهوری هم همین‌طور است. گفته شده وزیر کشور، رییس صدا و سیما و دادستان کل کشور. خدا شاهد است که من نرفتم بگویم که دادستان را مسوول این کار کنید. در حقیقت ملاک دادستان کل است چون باید جوابگو باشیم و بگویم خواهشا رعایت کنید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین