کد خبر: ۸۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۵

دریاچه ارومیه در معرض خطر خشکی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با گذشت هفت سال از اعلام بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه به گفته کارشناسان سازمان محیط زیست برای نجات این دریاچه که اکنون با کاهش خطرناک 6 متری عمق آب روبرو شده، اقدامی اساسی لازم است.

شورزارشدن پارک ملی دریاچه ارومیه به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده که در صورت ادامه روند آن، دریاچه ارومیه می تواند به بحرانی جدی برای ساکنان، کشاورزان منطقه وحیات وحش آن تبدیل شود.

دریاچه ارومیه با زیبایی‌های طبیعی خود یکی از بزرگترین معادن املاح جهان به شمار می‌رود که نزدیک به 8 میلیارد متر مکعب انواع نمکها را در خود جای داده است. این دریاچه پس از بحرالمیت در فلسطیین دومین دریاچه شورزار از نظر سختی آب در جهان محسوب می شود و بیستمین دریاچه بزرگ جهان است.

مساحت متوسط دریاچه ارومیه حدود550کیلومتر مربع تخمین زده می شود. طول این دریاچه از شمال به جنوب 135و عرضش 18 تا 55 کیلومتر و عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.

در پی شکایت اهالی ساکن روستایی در دشتهای اطراف مراغه و بناب از کارخانه تولید شیشه در این منطقه به سازمان محیط زیست آذربایجان غربی کارشناسان و مسئولان را در مورد این قضیه حساس کرد. 

کربنات سدیم ماده اولیه صنایع شوینده، کاغذ و شیشه است که همراه مقدار زیادی آمونیاک و نمک توسط این کارخانه به محیط زیست منطقه سرازیر می‌شود.

مهدیه مصطفی پورشاد مدیر جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست آذربایجان غربی درتائید این مطلب گفت: «به علت اینکه این کارخانه تصفیه خانه ندارد مواد شیمیایی آن طی سالها به آبهای زیرزمینی نفوذ کرده و بارها به زمینهای کشاورزی آسیب جدی رسانده است».

این پساب‌ها تا آنجا مضر بودند که فاطمه واعظ جوادی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، طی اقدامی رئیس محیط زیست آذربایجان شرقی را مامور کرد که این کارخانه را تعطیل کند اما به دلایلی که مشخص نشده است این کار صورت نگرفت و این پساب‌ها همچنان وارد دریاچه شد تا به شکایت دوباره مردم و اهالی آن منطقه منجر شد. ولی اعلام شد این پساب‌ها آمونیاک و نمک دارد و مشکلی برای دریاچه پیش نمی‌آورد.

ولی به گفته مهدیه مصطفی پورشاد این پساب‌ها به دریاچه ارومیه آسیب می‌رساند و به تدریج موجب خشکی آن خواهد شد همچنان که از شدت آلودگی به باغات میوه و زمینهای کشاورزی آسیب جدی واردکرده است.

به دنبال این اتفاقات، تشکل‌های زیست محیطی در حمایت از این دریاچه نامه‌ای به واعظ جوادی نوشتند که برای این مشکل راه حلی مناسب ارائه شود. 

البته به گفته پورشاد، فاطمه واعظ جوادی سال گذشته در همایش انرژی سبز در اصفهان درمصاحبه با خبرنگاران موضوع را تائید کرد و گفت: «خطراتی که پساب مجتمع های صنعتی تولید کننده کربنات سدیم برای دریاچه ارومیه و اکوسیستم اطراف دریاچه ایجاد کرده قابل تامل است و مدیران نیز به الزامات زیست محیطی پایبند نیستند و کوتاهی می‌کنند».

وی همچنین به صراحت از مدیران محیط زیست خواسته بود که به کارخانه‌ها فرصت دهند که این مشکل را حل کنند و اگر چنین کاری صورت نگرفت کارخانه را تعطیل نمایند.
 
اما کارخانه شیشه با شکایتی که از محیط زیست کرده، توانسته است از کمیسیون زیربنایی دولت، از سهم آب دریاچه ارومیه سهمی بگیرد و در حوضچه‌ها بریزد که البته بخشی از این حوضچه‌ها در پارک ملی قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۹
1
0
بنده راه حل نجات دریاچه ارومیه را می دانم که البته با کمترین هزینه به اتمام میرسد واین دریاچه نجات پیدا میکند تمام راه حلهایی که تا حالا اعلام شده بی فایده بوده وهزینه آن نیز بسیار زیاد وکمر شکن میباسشد اگر واقعا خواستار نجات این دریاچه هستید به این آدرس ایمیل مراجعه فرمایید.lavashpazy@yahoo.com
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
1
0
بفرمائید مواد اولیه راکتور و ...
وقتی کارخانه به اهالی بیست روستا می گوید مهاجرت کنید و برید پولشو میدم یعنی قضیه آره دیگه .پس هیچکس هم نمیتونه تعطیلش کنه
مردم بناب و اهالی هم دیوارشون کوتاهه و محکوم به مرگند . چون ترک هم هستند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین