کد خبر: ۹۰۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹
ضمن رد ادعاهای احمدی‌نژاد صورت گرفت:

زنگنه: آقای احمدی‌نژاد چه کسی به شما این گزارش‌ها را می‌دهد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نظر نمی‌رسد مناظره‌های دوگانه‌ای که این روزها بین مسوولان دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد به خصوص در حوزه نفت و صنعت آغاز شده است، به این زودی‌ها پایان یابد. چرا که در تازه‌ترین نمونه بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت سیدمحمد خاتمی نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشته است و به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در نخستین برنامه انتخاباتی‌اش که از شبکه اول صدا و سیما پخش شد، پاسخ داده است. احمدی‌نژاد در آن برنامه انجام فعالیت‌های نفتی در دولت خود را بی‌سابقه خوانده بود و از جمله شروع و پایان برخی پروژه‌های نفتی و گازی را منحصرا در دولت خود دانسته بود.

اما بیژن زنگنه اظهارات محمود احمدی‌نژاد را خلاف واقع خوانده و در نامه خود به احمدی‌نژاد مستنداتش را ذکر کرده است. 

البته پیش از این هم مناظره غیرمستقیم دیگری بین زنگنه و محموداحمدی‌نژاد و غلامحسین نوذری، وزیر نفت در گرفته بود.

پیشتر زنگنه گفته بود که در دولت احمدی‌نژاد حتی یک دلار در حوزه نفت و گاز هم سرمایه‌گذاری جدید انجام نشده است و اوضاع صنعت نفت به شدت ناامیدکننده است.

اما وزیر نفت و رییس‌جمهور اظهارات زنگنه را رد کردند و اعلام کردند که در حوزه صنعت نفت و گاز دست کم 66 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید شکل گرفته است و البته احمدی‌نژاد در برنامه تبلیغاتی‌اش به این روند- یعنی پاسخ به اظهارات نفتی زنگنه- پاسخ داد که اینک جدل‌های نفتی با نگارش نامه‌ای از سوی زنگنه به احمدی‌نژاد ادامه یافته است. متن کامل نامه بیژن زنگنه به محمود احمدی‌نژاد به این شرح است. 

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب، متن کامل نامه بیژن زنگنه خطاب به احمدی‌نژاد به شرح ذیل می‌باشد:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد
رییس محترم جمهوری
با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند که جنابعالی در برنامه مستند جمعه مورخ 08/03/1388 در سیمای جمهوری اسلامی در خصوص بعضی طرح‌های نفت اظهار داشتید (پیاده شده از نوار): «پالایشگاه گاز پارسیان که بزرگترین پالایشگاه گازی کشور است در همین دولت کلید خورد، ‌در همین دولت هم تمام شد. اصلا ما نرسیدیم برویم افتتاح کنیم. بسیاری از پتروشیمی‌ها، اینهاست، بعضی از فازهای پارس جنوبی، فاز 9 و 10 در این دولت شروع شد، در این دولت هم تمام شد».

در خصوص بیانات جنابعالی، اگر از منظر منافع ملی به موضوع نگاه کنیم، به نظر اینجانب چندان فرقی ندارد که یک طرح را چه کسی شروع کرده و چه کسی به پایان رسانده است و آنچه مهم است منافع ملی ایران و ایرانیان و این است که به هر حال منفعتی به مردم برسد و خدمتی برای آنان انجام شود، لیکن با توجه به اهمیتی که گزارش‌های ریاست‌جمهوری و مقامات عالیرتبه نظام برای مردم دارد، بر خود لازم دیدم که مطالب زیر را به استحضار برسانم:

1.در خصوص آنچه درباره طرح پارسیان اعلام کرده‌اید که این طرح در دولت نهم آغاز و به اتمام رسیده است، به استحضار می‌رساند که طرح جامع پارسیان، شامل توسعه میدان‌های گازی «تابناک»، «شانول»، «وراوی» و «هما» و ایجاد پالایشگاه پارسیان در منطقه عمومی لامرد و مُهر در دو فاز طراحی شده و به اجرا درآمده است.

فاز اول این طرح شامل احداث و تکمیل 12 حلقه چاه در میدان تابناک و نیز احداث پالایشگاه مرحله اول پارسیان با ظرفیت نم‌زدایی 20‌میلیون مترمکعب گاز طبیعی در تاریخ 25 شهریور 1382 تکمیل و در حضور جمع کثیری از مسوولان استان‌های فارس و بوشهر توسط جناب آقای خاتمی رییس جمهور وقت افتتاح شد و اخبار آن در همان زمان از شبکه سراسری پخش شد و مستندات آن نیز در آرشیو سیمای جمهوری اسلامی موجود می‌باشد.

با افتتاح این طرح در سال‌های 1382 و 1383 جمعا بالغ بر 2 هزار‌میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طریق خطIGAT ا4 به شبکه سراسری گاز تزریق شد. 

قرارداد مربوط به فاز 2 پالایشگاه پارسیان پس از برگزاری مناقصه و تعیین برنده آن در تاریخ 11 مهر ماه 1382 بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های پایندان و مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به امضا رسید.

همچنین اجرای بخش دیگری از تاسیسات پالایشگاه به شرکت نفت مناطق مرکزی ابلاغ شد که در مجموع پیشرفت فیزیکی کلی پالایشگاه تا پایان دولت جناب آقای خاتمی در مرداد 1384 به میزان 36‌درصد بوده است.

میزان پیشرفت طرح‌های توسعه میدان‌های تابناک، شانول، وراوی و هما نیز تا پایان دولت آقای خاتمی به ترتیب 90‌ درصد، 60‌ درصد، 65.9 ‌درصد و 49‌ درصد و پیشرفت فیزیکی کلی پالایشگاه 36‌درصد بوده است.

جالب آن است که مجری توسعه این میدان‌ها در دولت جناب آقای خاتمی شرکت نفت مناطق مرکزی به مدیریت جناب آقای نوذری وزیر فعلی نفت بود و تقریباً می‌توان گفت که همه دست‌اندرکاران این طرح اکنون نیز در عالی‌ترین سمت‌های شرکت ملی نفت ایران مشغول به کارند. 

احداث خط لوله انتقال میعانات گازی این پالایشگاه به عسلویه نیز از جمله طرح‌هایی بود که در دولت جناب آقای خاتمی آغاز شد و به پایان رسید.

من نمی‌دانم که چه کسی به شما گزارش داده است که طرح پارسیان در دولت شما آغاز شده و به اتمام رسیده است.

اینجانب در طول مدت تصدی وزارت نفت، با توجه به اهمیت طرح پارسیان، هر ماهه و به دفعات از پیشرفت این طرح از نزدیک و در کارگاه‌های مربوطه بازدید می‌کردم و هر دو هفته یکبار نیز پیشرفت فیزیکی آن را در جلساتی که برگزار می‌شد پی‌گیری می‌کردم. 

2. در خصوص طرح فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نیز در صحبت خود اشاره فرمودید که «فاز 9 و 10 در این دولت شروع شد، در این دولت هم تمام شد». 

به استحضار می‌رساند که قرارداد اجرای فازهای 9 و 10 فازهای جنوبی پس از اعلام مناقصه بین‌المللی، پس از طی مراحل طولانی در شهریور ماه سال 1381 بین شرکت ملی نفت ایران با برنده مناقصه یعنی مجموعه مشارکتی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) با نمایندگی آقای دکتر ناصر توفیقی و شرکت تأسیسات دریایی ایران با نمایندگی آقای مسعود سلطانپور و شرکت LG کره (که بعدا به GS یا GOLDSTAR تغییر نام یافت) به امضا رسید. پیش پرداخت به این مشارکت در اسفند ماه 1381 انجام شد. 

همچنین قرارداد فاینانس طرح به مبلغ 1700‌ میلیون دلار نیز با کنسرسیومی از بانک‌های اروپایی به رهبری دویچ بانکآلمان در آذر ماه 1382 بین شرکت ملی نفت ایران و این بانک‌ها به امضا رسید.

در زمان انتقال دولت در مرداد 1384 پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فازهای 9 و 10 (بخش خشکی) معادل 28‌درصد و پیشرفت ساخت و نصب سکوهای دریایی 45‌ درصد و پیشرفت فیزیکی خط لوله دریایی معادل 46 درصد و پیشرفت کل پروژه معادل 31‌درصد بوده است و مستحضرید که هنوز نیز این طرح به پایان نرسیده است و بخش دریایی آن تکمیل نشده و به همین دلیل نیز این پالایشگاه با گاز فازهای 6 و 7 و 8 تغذیه و راه‌اندازی شده است. 

عکس‌ها، فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و مستندات در این خصوص به قدری روشن است که کوچک‌ترین شکی در رد ادعای حضرتعالی در خصوص شروع این کار در دولت نهم برجای نمی گذارد. 

3.در خصوص این مطلب نیز که بیان فرموده‌اید که بسیاری از پتروشیمی‌ها در دولت نهم شروع شده و به پایان رسیده است، اگر تاکنون به جنابعالی گزارش نکرده‌اند، مستحضر باشید که عموم پتروشیمی‌هایی که جنابعالی تاکنون افتتاح کرده‌اید در زمان دولت آقای خاتمی آغاز شده و پیشرفت فیزیکی بعضی از آنها در زمان تحویل دولت به جنابعالی در مرداد 1384 به ترتیب زیر بوده است:

واحد دوم پتروشیمی شهید تندگویان 91‌درصد
پتروشیمی فناوران (اسید استیک) 92‌درصد
پتروشیمی مارون (الفین هفتم) 97درصد
پتروشیمی لاله (پلی اتیلن سبک) 91درصد
پتروشیمی پارس (واحد استحصال اتان و گاز مایع) 98درصد
پتروشیمی غدیر (آمونیاکو اوره چهارم) 97درصد
پتروشیمی زاگرس (متانول چهارم) 96درصد
پلیمر آریاساسول (الفین نهم) 81درصد
پتروشیمی جم (الفین دهم) 91درصد
پتروشیمی نوری (برزویه سابق – آروماتیکچهارم) 94 درصد

تمامی این پتروشیمی‌ها حداکثر باید در سال 1385 به بهره‌برداری می‌رسیدند که به دلیل مشکلات مدیریتی در صنعت پتروشیمی با تاخیر زیاد به بهره‌برداری رسیدند. 

در دولت جنابعالی جز پتروشیمی کاویان که در دست ساخت است، هنوز هیچ قراردادی برای احداث واحدهای پتروشیمی جدید منعقد و عملیاتی نشده است که به بهره‌برداری برسد. 

با توجه به مطالبی که بیان شد مشخص می‌شود که آنچه در خصوص طرح‌های پارسیان، فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و طرح‌های پتروشیمی بیان شد کاملا خلاف واقع بوده است. 

گرچه همان‌طور که در صدر این نامه آوردم برای اینجانب مهم نیست که این طرح‌ها به نام چه کسی تمام شود، چون هر افتخاری که در این کشور حاصل می‌شود متعلق به ملت بزرگ و سرافراز ایران است، ولی مهم این است که یک مسوول عالیرتبه نباید به مردم حرف خلاف بزند و ثانیا اگر گزارش خلاف به او می‌دهند به دفعات نباید بر پایه این گزارش‌های خلاف این مطالب را به عنوان امین مردم به ایشان منتقل کند. 

بزرگترین وظیفه رییس جمهور و مسوولان نظام امانت داری آنان است و شرط اول امانت داری، صداقت است. جنابعالی احتمالا بر این نکته واقفید که به دنبال رسوایی اخلاقی آقای بیل‌کلینتون آنچه در نهایت از جانب مردم آمریکا مورد اشکال و غیر قابل گذشت تلقی شد نه رابطه غیراخلاقی رییس‌جمهور، بلکه دروغ‌گویی وی بود.

با احترام – بیژن زنگنه
وزیر اسبق نفت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
ممنون از مستندات و اینکه ذهنها را روشن می نمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
از این آقای رئیس جمهور بیش از انتظاری نیست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین