کد خبر: ۹۰۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۹

موسوی: با روحیه متحجرانه نمی‌توان کشور را اداره کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: «امروز به نیروهای جسور و خلاق نیازمندیم، با روحیه متحجرانه نمی‌توان در قرن جدید کشور را پیش برد و اداره کرد».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مهندس موسوی در جمع خانواده‌های شهدا، ایثارگران و روحانیون استان اردبیل، گفت: «در جامعه آینده نیاز به سمبل‌ها و نمادهایی داریم که آرمان‌ها و ارزش‌های ما را تداعی کنند ولی متاسفانه گاهی این یادگارها به صورت متحجرانه به کار گرفته می‌شوند. افرادی همچون باکری‌ها، سردارانی بودند که در کنار اینکه به ارزش‌ها نگاه می‌کردند، بسیار مترقی و مدرن بودند و اگر در صحنه مدیریت کشور می‌بودند قطعا می‌توانستند جزو پیش‌روترین مدیران باشند».

موسوی همچنین درباره انتخابات آتی گفت: «مردم این روزها به خاطر قرار داشتن در آستانه انتخابات در صحنه هستند و به دلیل وجود مشکلات در سال‌های اخیر با توجه به نزدیک شدن انتخابات نوعی امید در آنها به وجود آمده است. یکی از امیدها این است که مردم تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها را امکانپذیر می‌دانند و این‌طور امید دارند که با یک تغییر مناسب به این آرمان‌ها دست پیدا کنند. هر کدام از اقشار جامعه مطالبات و آرمان‌هایی دارند؛ یک جانباز یا خانواده شهید یک جامعه ارزشی و جامعه‌ای می‌خواهد که حق خون‌های ریخته شده بر زمین را بداند. یک کارگر می‌خواهد حداقل‌هایی را در زندگی و نیز دورنمایی برای آینده خود و فرزندانش داشته باشد و یک کارآفرین انتظار دارد که سرمایه‌گذاری و فضای مناسب به وجود بیاید».

وی افزود: «تک تک مردم ما در انتخابات به سمت آرمان‌های خود پیش می‌روند ولی مشکل اینجا است که وقتی فردی به عنوان نامزد انتخابات مطرح است شاید اقشار مختلف همه آرمان‌ها را در او قابل تحقق ببینند ولی خود آن نامزد توانایی‌ها و کوچکی خود را در برابر مردم می‌شناسد. من در برابر مردم انسان کوچکی هستم که انقلاب به من فرصت رشد داده است و امروز نیز در انتخابات به صحنه آمده‌ام. اگر یک عضو کوچک به خیل عظیم مردم و آرمان‌های بزرگ بپیوندد می‌تواند به خواسته‌های بزرگ برسد و معجزه اتفاق می‌افتد».

میرحسین با بیان اینکه «در دوران جنگ اگر افتخاری بود مربوط به مردم و فداکاری‌های آنها است و دولت تنها راه را باز می‌کرد و در خدمت آن روحیه زیبای مردم بود»، افزود: «من هیچگاه تعریف و تمجیدها از آن دوران را به خودم نمی‌گیرم و اینها را به روح بلند و زیبای مردم مربوط می‌دانم چرا که من این‌قدر زیبا نیستم».

وی ادامه داد: «مشکلات کشور به صرف داشتن یک دولت یا برنامه حل نمی‌شود، اگر دولت پشتوانه مردم را داشته باشد و مردم هم بدانند که مجبورند برای حل مشکلات، روحیه آرمان‌گرایانه پیش از انتخابات را پس از انتخابات نیز حفظ کنند می‌توانند بر مشکلات فائق بیایند. دولت ذره‌ای از اقیانوس عظیم مردم است. اگر ما ایرانی پیشرفته و پررونق می‌خواهیم باید همه مردم در جامعه‌ای نفس بکشند تا آرمان‌ها و امیدها دوباره زنده شود و دولت هم با تواضع در کنار اینها کار خود را انجام دهد. در چنین وضعی نقش خانواده‌های شهدا و ایثارگران اهمیت زیادی می‌یابد».

میرحسین با بیان اینکه متاسفانه ما از یک جامعه ارزشی به یک جامعه سوداگرانه انتقال پیدا کرده‌ایم، گفت: «در جامعه سوداگرانه همه ارزش‌ها قابل خرید و فروش خواهد بود و مسائلی نظیر رانت‌خواری و فساد را در کشور می‌توان دید. وقتی در جامعه‌ای این طمع به وجود بیاید که می‌توان رای نماینده‌ای را خرید، باید زود متوجه شویم که این جامعه با جامعه اول انقلاب فرق کرده است. هیچ چیز عزیزتر از این نیست که یک نماینده امانت‌دار مردم باشد. البته نمایندگان به این دام نمی‌افتند ولی وجود همین طمع در جامعه نشان می‌دهد که ما به یک جامعه سوداگرانه انتقال پیدا کرده‌ایم».

وی تصریح کرد: «برای حل مشکلات کنونی، به کمک همه‌جانبه مردم نیاز است. وقتی همگی مردم کمک کنند و به ارزش‌ها نیز برگشت داشته باشیم در چنین وضعی اگر در سند چشم‌انداز بیست ساله، هشت درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی شده باشد، نه تنها رسیدن به آن بلکه رسیدن به رشد 10 درصد نیز دور از ذهن نخواهد بود. ما چیزی کمتر از مالزی، هند و چین نداریم، ما یک تمدن بزرگ داریم و دنیا را با تمدن خود تغییر داده‌ایم، پس چرا در شرایط حاضر نتوانیم مشکلات خود را مثل بسیاری از کشورهای دیگر حل کنیم»؟

میرحسین گفت: «ما مجبور هستیم پیشرفت کنیم چرا که در غیر این صورت در مقابل بسیاری از کشورهای دیگر از جمله همسایگان خود ضعیف خواهیم شد. اگر برگشت به ارزش‌ها فقط به منزله بزرگداشت یک واقعه در گذشته باشد ما را به گذشته خواهد برد ولی اگر با نگاه به آینده به ارزش‌ها برگشت کنیم می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم. دولت‌ها باید به حدی برسند که به سمت اجرای پروژه‌هایی بروند که حتی شاید پس از دوران آنها به نتیجه برسد. وقتی کاری می‌کنیم که می‌خواهیم آنی نتیجه آن را ببینیم و می‌خواهیم کارهایمان به چشم مردم بیاید نتیجه‌اش همین وضعیت امروز و اجرای پروژه‌های کوچک و کوتاه‌مدت می‌شود و این وضع باید تغییر کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین