کد خبر: ۹۰۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۶
بر خلاف ادعای وزیر کار؛

ریاست اجلاس بین‌المللی كار از دست ایران رفت

نشانه دبگری از تضعیف جابگاه ایران در مجامع بین‌المللی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: با اینکه چندی پیش محمد جهرمی، وزیر كار مدعی شده بود كه ایران پس از 34 سال، ریاست اجلاس امسال سازمان بین‌المللی كار (ILO) را برعهده می‌گیرد اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که اجلاس امسال سازمان بین‌المللی كار روز چهارشنبه 13 خرداد به ریاست کشور دیگری آغاز به کار خواهد کرد.

با اینکه ریاست این اجلاس، به شکل دوره‌ای است و بر اساس روال، امسال این نوبت باید به ایران می‌رسید، ریاست ایران بر اجلاس امسال سازمان بین‌المللی كار كه فردا (13 خرداد) در ژنو آغاز می‌شود، منتفی شده است.

وزیر کار گفته بود: «رقبای بسیار قوی در آسیا مثل ژاپن و هند وجود دارند که انتظار داشتند ریاست اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار را در خرداد امسال برعهده بگیرند، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست با همفکری و همکاری تمام بخش‌ها ریاست اجلاس امسال را کسب کند».

چندی پیش «عطاردیان» دبیركل كانون منحل شده انجمن‌های صنفی كارفرمایی ایران در جلسه‌ای تصریح کرد؛ در سال‌های اخیر گروه‌هایی به عنوان نماینده كارفرما در اجلاس ILO شركت كرده‌اند كه نمایندگان واقعی كارفرمایان نبوده‌اند و به همین دلیل مشكلات زیادی برای كشور ایجاد شده است و از جمله این فشارها باعث شد كه وزارت كار ایران از كاندیداتوری برای ریاست ILO كناره‌گیری كند. وزیر كار در واکنش به اظهارات عطاردیان این موضوع را تایید نكرد و گفت: «هنوز چنین موضوعی اعلام نشده است».

اما حسین نوری، سرپرست دفتر امور بین‌الملل و توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعی كه هم اكنون در محل اجلاس حضور دارد، روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایسنا با تایید خبر منتفی شدن ریاست ایران در اجلاس امسال سازمان بین‌المللی كار (ILO) اعلام کرد: «ریاست اجلاس امسال بر عهده كشوری غیر از ایران است».

وی در حالی از اعلام اسم كشوری كه ریاست اجلاس امسال را بر عهده دارد خودداری كرد كه شنیده‌ها حاكی است برزیل یا آرژانتین این وظیفه را بر عهده خواهند داشت.

با این حال امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایندگان كارفرمایان و كارگران ایران در این اجلاس شركت خواهند كرد.

بر اساس ابن گزارش امسال منوچهر اقبالی، عزیز عاملی، رضا خاكی و امیر معتمدی از سوی كانون كارفرمایان و محمدحمزه‌ای و جبار علی سلیمیان به نمایندگی از خانه كارگر در اجلاس سازمان بین‌المللی كار حضور خواهند یافت.

نود و هشتمین اجلاس سازمان بین‌المللی كار  13 تا 29 خرداد ماه امسال برگزار می‌شود. 

برخی آگاهان، سیاست‌های نادرست و بی‌توجهی دولت را عامل از دست رفتن جایگاه ایران در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی می‌دانند.

سازمان بین‌المللی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد. این سازمان در سال ۱۹۱۹ و در نتیجه بحث‌های کنفرانس صلح پاریس تأسیس شد. سازمان بین‌المللی کار در آغاز وابسته به جامعه ملل بود و پس از تأسیس سازمان ملل متحد از سازمان‌های وابسته به آن شد. منشور فعلی سازمان که به بیانیه فیلادلفیا معروف است در سال ۱۹۴۴ تصویب شد.

مقر این سازمان در شهر ژنو در کشور سوئیس است. سازمان هر سال در ماه خرداد کنفرانسی برگزار می‌کند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین