کد خبر: ۹۰۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۴

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ امام خمینی و هنر زعامت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز 13 خرداد 88 آورده است:

فردا بیستمین سالروز رحلت جانگداز امام خمینی رضوان الله تعالی علیه پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی‌و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی‌است . تکریم گسترده مردمی ‌امام خمینی که هر ساله در سالگرد رحلت ایشان صورت می‌گیرد و جایگاهی که امام در قلب‌ها دارد به دلیل ابعاد وجودی آن عزیز دوران است . برخورداری از علم تقوا جهاد بیدارگری مردمی‌ بودن ساده زیستی درک بالای سیاسی مدیریت تدبیر شجاعت تواضع هوشمندی روشن بینی دشمن شناسی صداقت همه جانبه نگری و سعه صدر از جمله ویژگی‌هائی بودند که ابعاد وجود امام خمینی را تشکیل می‌دادند.

در میان این ویژگی‌ها همه جانبه نگری که محصول مستقیم سعه صدر است نقش زیادی در موفقیت امام خمینی برای به پیروزی رساندن انقلاب و موفقیت‌های بعد از آن یعنی 10 سال رهبری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی‌در بحرانی ترین شرایط داشت.

در سیاست اسلامی‌«سعه صدر» ابزار ریاست دانسته شده است . مقصود از ریاست آقائی کردن و فخر فروختن و خود را برتر دیدن نیست بلکه حسن تدبیر و به دست آوردن موفقیت در اداره جامعه است . برای اداره جامعه همه جانبه نگری زمینه اصلی است و دردست داشتن این زمینه فقط درصورتی میسر خواهد بود که شخص مدیر از سعه صدر برخوردار باشد. 

حفظ نیروهای کارآمد و با تجربه جذب نیروهای مستعد و شکوفا ساختن استعدادها فقط با سعه صدر میسر است . مدیری در کار مدیریتی خود موفق است که بتواند نیروهای کارآمد و مجرب را حفظ کند افراد با استعداد را جذب نماید و قدرت شکوفا کردن استعدادها را داشته باشد.

مدیری که این ویژگی‌ها را ندارد هر روز دایره مدیریتش محدودتر می‌شود و به تدریج در دایره تنگی محصور می‌گردد که فقط خود او با معدود افراد همانند او باقی میمانند و چون فاقد نیروی فکری و عملی لازم هستند کاری از پیش نخواهند برد درحالی که مدیر برخوردار از سعه صدر به دلیل بهره مندی از همه توانائی‌ها همواره عرصه‌های جدیدی را کشف می‌کند و به موفقیت‌های بزرگ تری می‌رسد.

این واقعیت وقتی در مدیریت کلان آنهم در مقیاس یک انقلاب و یک کشور بزرگ که می‌خواهد الگوی ملت‌های دیگر باشد در نظر گرفته شود اهمیت و حساسیت بیشتری می‌یابد. اهمیت از این نظر که اگر درست عمل کند موفقیت‌های چشمگیری را نصیب جامعه می‌کند و حساسیت از آن جهت که اگر در جهت خلاف حرکت کند خسران آن بسیار سنگین خواهد بود. 

امام خمینی علاوه بر همه ویژگی‌های رهبری که در بالاترین میزان از آنها برخوردار بود همه جانبه نگری و سعه صدر بالائی داشت که توانسته بود به کمک آن همه نیروهای کارآمد و با تجربه را حفظ کند و فوج فوج انسان‌های مستعد را جذب نماید و آنها را به سرعت رشد دهد و به ثمر برساند. اصل پیروزی انقلاب اسلامی‌ به رهبری امام خمینی مرهون همین ویژگی است موفقیت در دفاع مقدس نتیجه همین ویژگی است و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی‌و گسترش موج انقلاب در منطقه توسط امام نیز مرهون همین ویژگی است. 

هرگز نباید سعه صدر را به معنای عدم برخورداری از حساسیت‌های لازم در برابر آفات دانست . امام خمینی با دقت و بدون اغماض به توصیه قرآنی «اشدا علی الکفار رحما بینهم» عمل می‌کردند و از جاذبه و دافعه «یکجا و به میزان لازم و کافی برخوردار بودند. آنچه شهید مظلوم آیت الله بهشتی درباره ویژگی خط امام میگفت دقیقا برهمین واقعیت منطبق است: «جاذبه در حد اعلای امکان و دافعه درحد ضرورت از ویژگی‌های خط امام است».

امام خمینی با برخورداری از این ویژگی توانست به زعیم بزرگ نه تنها ملت ایران و نه تنها ملت‌های مسلمان بلکه همه ی ملت‌های آزادی خواه تبدیل شود و تاثیر شگرفی بر نهضت‌های آزادیبخش جهان بگذارد. نهضت فلسطین با الهام از افکار امام خمینی به آرمان‌های اسلامی‌روی آورد و به همین دلیل نسل کنونی فلسطین با مشارکت کلیه اقشار و با حضور فعال جوانان در صحنه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد و به پیروزی‌های بزرگی دست یافته است . سیاست «نه شرقی ـ نه غربی» که توسط امام خمینی مطرح شد و ملت ایران را در سایه تعالیم اسلام به پیروزی رساند به عنوان یک الگوی مبارزاتی توسط ملت‌های تحت ستم به کار بسته شد و توانست نهضت‌های آزادی بخش مستقل را در بسیاری از کشورها شکل دهد و به قطع وابستگی‌ها بیانجامد.

اینکه اکنون بعد از گذشت 20 سال از رحلت امام خمینی دلبستگی مردم چه در داخل ایران و چه در خارج و در میان ملت‌های دیگر به امام هر روز بیشتر می‌شود به دلیل همین ویژگی‌های امام خمینی است . امام خمینی مظهر صداقت بود و همه اقشار ملت ایران و ملت‌های دیگر نسبت به این مرد الهی احساس دلبستگی می‌کنند. هرچند نظام جمهوری اسلامی‌گرانقدرترین میراث امام خمینی است که در اختیار ملت ایران است و او توانست با ساقط کردن رژیم منحط شاهنشاهی و تاسیس این نظام مردمی‌کشور ایران را از وابستگی نجات داده و به استقلال و آزادی برساند ولی آنچه این میراث بزرگ و گرانبها را به ملت ایران ارزانی داشت ویژگی‌های امام خمینی بود.

برای جاودانه شدن نظام جمهوری اسلامی‌و حفظ آن از گزندها و آفات نیز باید همین ویژگی‌های بنیانگذار این نظام را در جامعه نهادینه نمائیم. در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی فقط با احیا راه آن عبد صالح خدا و نهادینه ساختن ویژگی‌های ایشان است که می‌توانیم مطمئن باشیم به وظیفه خود در برابر خدمات بزرگی که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی‌به ملت ایران و ملت‌های آزادیخواه بعمل آورده به وظیفه خود عمل کرده‌ایم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین