کد خبر: ۹۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰

پیشواز بورس از میرحسین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمایت از تولید موسوی، صف خرید سهام معدنی‌ها و فلزی‌ها را تشکیل داد.

به نوشته سرمایه، هنگامی‌ که صعود اخیر بازار سرمایه چه از نظر زمان و چه از بعد شرکت‌های موثر را در کنار صفحه شطرنج انتخابات می‌گذاریم، متوجه می‌شویم اقبال بازار به تولید کنندگان نیز دقیقاً از زمانی افزایش یافته که شانس پیروزی میرحسین موسوی در نظرسنجی‌ها رو به فزونی گذاشته است.

منش اقتصادی و سیاست‌های حمایتی او از تولید کنندگان بزرگ (نه فقط بنگاه‌های زودبازده) که به جرات می‌توان گفت هربار سخنرانی از وی خواندیم یا دیدیم در آن مطرح شد از یک سو و نگاه تنش زدایش در سیاست خارجی که به خاطر ندانم کاری‌های دولت نهم، بورس هزینه گزافی تاکنون برایش پرداخت کرده است از سوی دیگر باعث شده‌اند تا قهرکرد گان بازار سرمایه همچون قهرکرد گان انتخابات بار دیگر در صحنه حاضر شوند. 

در حقیقت می‌توان گفت معامله‌گران بازار سرمایه به ‌این جمع بندی رسیده‌اند که اگر موسوی رئیس جمهور شود، دیگر نیازی نیست تا هر شب قبل از خواب نگران تغییر نرخ سود بانکی در فردا باشند، دیگر دلیلی ندارد ظرف چند روز کل سیاست‌های اقتصادی دولت در بخش معدن تغییر کند، دیگر علتی وجود ندارد تا از ترس تغییر بی‌مقدمه نرخ خوراک محصولات پتروشیمی ‌سراغ ‌این شرکت‌ها نروند، دیگر سببی ندارد تا از واردات بی رویه فولاد و سیاست‌های عجیب دولت در‌این بخش بهراسند و دیگر نیازی نیست تا از سخنرانی رئیس جمهورشان در مجامع بین الملل و بازخورد سیاسی – اقتصادی‌اش در فضای کسب و کار روز بعد بهراسند. آنها می‌دانند میرحسین اقدامات شتاب زده، حساب نشده و غافل گیر کننده نخواهد کرد.

کارشناسان فن، ریسک‌های متوجه سرمایه گذاری را به دو قسمت تقسیم می‌کنند: ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک. ریسک‌های غیرسیستماتیک آن دسته از خطرهایی هستند که خارج از فضای بازار و شرکت‌های سرمایه پذیر رخ می‌دهد. برخوردهای عجولانه در صحنه بین‌الملل، رفتارهای نسنجیده سیاسی، ‌ایجاد تنش و هر آنچه ثبات اقتصادی و سیاسی را لرزان کند و به زبان ساده‌تر فردا را مبهم کند در‌این دسته خطر‌ها طبقه بندی می‌شود. اجرا شدن آنچه موسوی در منشور سیاست خارجی خود گنجانده است سبب خواهد شد به قول خودش آرامش به فضای کسب و کار بازگردد و به زبان بورسی ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند.

حضور موسوی می‌تواند نوید دهنده کاهش حجم تحریم‌ها، ارتباط موثرتر با اقتصاد دنیا، جذب سرمایه گذار خارجی و در نهایت، اجرای بهتر سیاست‌های خصوصی سازی باشد. در بعد ریسک‌های سیستماتیک و درون صنعتی نیز، توجه موسوی به تولید داخلی و انتقاد‌های تند و تیزش از واردات بی رویه قابل توجه معامله‌گران بازار سرمایه که در حقیقت مالکان شرکت‌های تولید کننده داخلی هستند قرار گرفته است. اگر شرکت‌های پیشرو در صعود اخیر بازار را بررسی کنیم، درمی‌یابیم ‌این بار پیشتازان ‌این رشد، گردن کلفت‌های تولید کشورمان مانند فولاد مبارکه (تولید کننده بیش از 30 درصد از فولاد کشور)، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ملی مس (تولید کننده بیش از 90 درصد مس‌ایران)، چادرملو و گل گهر (دو شرکت اصلی در تولید سنگ آهن)، اکثر پتروشیمی‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری وابسته به‌این دست شرکت‌ها هستند.

به زبانی دیگر، نگاه معامله گران بازار سرمایه بعد از مدت‌ها، دوباره متوجه تولیدکننده‌های بزرگ شده است. واقعیت ‌این است که به غیر از عظیم الجثه‌های بازار سرمایه، گروه‌های دیگری نیز از پیش افتادن میرحسین موسوی در نظرسنجی‌ها منتفع شده‌اند. اعتقاد موسوی به استقلال بانک مرکزی و سیاست‌های بانکی‌اش که چیزی متفاوت از وضعیت بی‌ثبات کنونی است باعث شده سرمایه گذاران بار دیگر به ‌این صنعت روی خوش نشان دهند و حجم معاملات ‌این صنعت نسبت به شش ماه پیش به چند برابر برسد. نیازی نیست تا تحلیلگر بازار سرمایه باشیم یا اصول علوم مالی را یک به یک بدانیم تا دلیل ‌این حوادث را بتوانیم در کنار عالم سیاست گذاریم و نتیجه گیریم. دلیل واضح است: اهالی تالار شیشه‌ای بار دیگر به آینده تولیدکنندگان امیدوار شده‌اند.

در پایان باید گفت یکی از مهم‌ترین سیکل‌های مورد علاقه معامله‌گران در تمام دنیا، چرخه انتخابات است. اگر به تاریخ معاملات در بازار سرمایه مراجعه کنیم درمی‌یابیم شاخص بازار سرمایه همواره پیش از انتخابات روندی پرجنب و جوش به خود گرفته است. خیلی‌ها‌ این تغییرات را به حساب حمایت‌های دولتی می‌گذارند و تعدادی دیگر با نگاهی عمیق تر پیش‌بینی بازار از نتیجه انتخابات را دلیل می‌دانند. علت هرچه هست، بازار سرمایه بیمار کشورمان که استخوان‌هایش زیر بحران اقتصادی و سیاست‌های نامشخص دولت خرد شده است، ‌این روزها باز به رنگ صعود درآمده است. واقعیت ‌این است که بورس به استقبا آینده می‌رود. هیچ سهامداری سهمی‌ را به دلیل آنکه در گذشته چنان و چنین بوده است، نمی‌خرد بلکه همواره ‌این آینده است که در قیمت کنونی سهم تاثیر گذار است. مثبت بودن امروز بازار سرمایه، می‌تواند برای اهل فن، نویدبخش آینده‌ای بهتر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین