کد خبر: ۹۰۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد:

احتمال ابطال آرای برخی حوزه‌ها در صورت تداوم تخریب‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای نگهبان هشدار داد كه اگر تخریب و توهین‌های احتمالی كاندیداها و طرفداران آنها سرنوشت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد احتمالاً شورای نگهبان تصمیماتی برای ابطال حوزه‌های انتخابیه اتخاذ كند».

عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی با برنامه تلویزیونی تهران 20 و در تشریح جایگاه شورای نگهبان در انتخابات به ویژه امر نظارت اظهار داشت: «شورای نگهبان قانون اساسی طبق اصل 99 قانون اساسی، نظارت جامع و موثری بر تمام مراحل انتخابات دارد و در انجام وظیفه قانونی همه رفتارها و اقدامات را نظارت می‌كند».

وی درباره وظایف شورای نگهبان در برخورد با برخی تخریبها، توهین‌ها، افتراها و بداخلاقی‌های احتمالی انتخاباتی بیان داشت: «اگر تخریب، توهین و افترا در روند تبلیغات انتخابات باشد طبعاً مجری انتخابات، دستگاه انتظامی ‌و قوه قضائیه به شكایات و اعتراضات رسیدگی خواهد كرد اما اگر تخریبها به گونه‌ای باشد كه سرنوشت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد شورای نگهبان وارد عمل می‌شود و ممكن است در مرحله تائید نهایی، صحت انتخابات را تجدیدنظر و تصمیماتی برای ابطال حوزه‌های انتخابیه اتخاذ كند».

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان قانون اساسی درخصوص این كه در احراز صلاحیت ناظران شورای نگهبان با هدف بی‌طرف بودن آنان در امر وظایف قانونی چه مراحلی طی می‌شود، گفت: «ناظران شورای نگهبان از اقشار مردم و به صورت خودجوش با این شورا همكاری می‌كنند، در گزینش آنان شرایطی همچون امانتداری، قانونمداری و اخلاق و اصول اسلامی ‌اعمال می‌شود و چنانچه ناظری در انجام وظیفه قانونی تخلفی داشته باشد با او برخورد قانونی خواهد شد». 

كدخدایی با تاكید مجدد بر بیطرفی ناظران شورای نگهبان، گفت: «اگر گزارشی دال بر جانبداری ناظر و مجری انتخابات در اجرای وظیفه قانونی به شورای نگهبان واصل شود به شدت برخورد خواهد شد».

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روش‌ها و ابزار گوناگون در اخذ نظرات، انتقادات و شكایات، به مردم اطمینان داد كه این شورا با دقت هر چه تمام شكایات را بررسی و با هر گونه تخلفات احتمالی برخورد می‌كند».

معاون اجرایی شورای نگهبان در ادامه این گفتگو درباره اتهامات منتسب به شورای نگهبان در مخالفت با برگزاری انتخابات رایانه‌ای تصریح كرد: «این جفا در حق شورای نگهبان است كه چنین اتهام می‌زنند؛ شورای نگهبان اولین نهادی است كه در انتخابات ششم مجلس شورای اسلامی ‌قدم نخست را برای برگزاری انتخابات از طریق رایانه آغاز كرد».

كدخدایی رایانه‌ای شدن سه مرحله‌ای انتخابات دهم ریاست جمهوری (مراحل ثبت نام، ثبت كدملی و تجمیع آرا) را گامی‌موثر به سوی رایانه‌ای شدن جامع انتخابات یاد كرد و افزود: «باید برنامه‌ها،امكانات، زیرساخت‌ها و برنامه جامعی در این باره ارائه شود تا شورای نگهبان نسبت به انجام رایانه‌ای جامع انتخابات نظر مثبت داشته باشد».

سخنگوی شورای نگهبان صیانت از آرای مردم را در انجام انتخابات جامع رایانه‌ای دارای اهمیت زیاد دانست و گفت: «وظیفه نظارتی شورای نگهبان نباید در این موضوع مخدوش شود چون این حق مردم است و شورای نگهبان همه تلاش خود را به نحو احسن برای صیانت از آرا به كار خواهد بست».

كدخدایی بار دیگر به مردم اطمینان داد كه با دقت نظر ناظران شورای نگهبان، تمامی‌مراحل اخذ و شمارش تک تک آرای ملت صیانت خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: «اعتبار آرا هر شعبه و صندوقی منوط به صورتجلسه نهایی با امضای ناظر شورای نگهبان و مجری است و چنانچه صندوقی فاقد امضای ناظر شورا باشد آن صندوق باطل است».

معاون اجرایی شورای نگهبان قانون اساسی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص صندوق‌های سیار و افزایش آمار آن خاطرنشان كرد: «آماری كه وزارت كشور از صندوق‌های سیار اعلام كرده مورد تائید شورای نگهبان است و تعیین شعب و صندوقهای سیار همانند صندوق‌های ثابت با امضای مشترک ناظر و مجری دارای اعتبار می‌باشد».

به گفته كدخدایی این طور نیست كه اگر وزارت كشور اراده كرد در نقاطی از كشور شعب یا صندوق سیار مستقر و یا اضافه نماید و این كار را بدون نظر و تائید شورای نگهبان عملی كند بلكه لازم است با تائید شورا باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه شدن تعداد 1400 صندوق سیار اخذ رای را نسبت به مجموع 46 هزار صندوق اخذ رای و در مقایسه با انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌در كل كشور قابل توجه ندانست و افزود: «البته این تعداد 1400 صندوق سیار برای اخذ رای از هموطنان در داخل و خارج كشور است».

كدخدایی با اشاره به افزایش تعداد واجدین شرایط رای در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌بیان داشت: «افزودن تعداد صندوق‌های سیار برای اخذ رای با توجه به آمار بالغ بر 46 میلیون نفری واجدین شرایط رای امری طبیعی است».

وی ادامه داد: «از طرفی ارتقای تعداد 30 بخش به شهر و چندین شهر به شهرستان نیاز به اضافه كردن صندوق‌های سیار بوده است».

سخنگوی شورای نگهبان استقرار صندوق‌های سیار را برای انتخابات ریاست جمهوری امری جدید ندانست و گفت: «از اولین دوره انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌این موضوع سابقه داشته است».

كدخدایی تصریح كرد كه همه مراحل قانونی در مورد صندوق‌های ثابت در باره صندوق‌های سیار نیز رعایت خواهد شد و اعتبار این صندوقها منوط به صورتجلسه ناظر و مجری شعبه و صندوق است.

معاون اجرایی شورای نگهبان قانون اساسی در پایان گفت: «اگر چه اعلام اولیه نتایج شمارش آرا با وزارت كشور است اما آمار انتخابات با تائید نهایی شورای نگهبان اعتبار دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین