کد خبر: ۹۰۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
دلیل رویگردانی بسیاری از طرفداران احمدی‌نژاد از وی چیست؟

گزارش نیوزویک از دلایل رأی یک پاسدار به موسوی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: یکی از رای دهندگان ایرانی با نام «علی» می‌گوید: «در انتخابات ریاست‌جمهوری 22 خرداد به موسوی رای خواهم داد». در صورتی که «علی»، یک فعال دانشجويی و یا یک سیاست‌مدار اصلاح‌طلب بود، این اظهار نظر چندان عجیب به نظر نمی‌آمد. اما علی که 52 سال سن دارد، از سال 1358 تاکنون، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده است. او اجازه ندارد با رسانه‌ها گفت و گو کند و به همین دلیل است که نمی‌خواهد نام خانوادگی‌اش انتشار یابد.

میر حسین موسوی، اصلی‌ترین کاندیدای مخالف دولت احمدی‌نژاد محسوب می‌شود. «علی» قصد دارد به دنیا بفهماند دلیل رای دادن وی به مهندس موسوی و مخالفتش با احمدی‌نژاد چیست. او می‌گوید: «این بدترین دولتی است که ایران از زمان آغاز انقلاب اسلامی تجربه کرده است. احمدی‌نژاد در چهار سال گذشته، به تنهایی تصویر ایران را در سراسر جهان تخریب کرده است. احمدی‌نژاد، اقتصاد را نیز ویران کرده است».

بنا بر نتایج نظرسنجی‌های محرمانه‌ای که با پشتیبانی مالی دولت انجام شده است، «علی»، یکی از میلیون‌ها نفری است که در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته‌ است، در روز 22 خرداد به میر حسین موسوی رای دهد.

مطالعاتی که در دسترس «نیوزویک» قرار گرفته است، این امر را نشان می‌دهد که در میان این افراد، درصد بالایی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حتی نهادهای امنیتی وجود دارند.

در این میان، افرادی که سن بیشتری دارند، نخست‌وزیری موسوی در زمان جنگ ایران و عراق را به خاطر می‌آورند. این در حالی است که «علی» می‌گوید در انتخابات سال 84 و زمانی که کاندیدای اصلی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی بود، به احمدی‌نژاد رای داده است.

علی در عین حال می‌گوید همچنان از موضع احمدی‌نژاد علیه اسرائیل و به طور کل غرب حمایت می‌کند. وی همچنین بر این عقیده است که اقدام احمدی‌‌نژاد در انکار هلوکاست، حرکتی شجاعانه بود.

«علی» شک ندارد که دستیابی به فن آوری هسته‌ای، حق ایران است. او در عین حال، به کشورهای غربی - خصوصاً ایالات متحده – اعتمادی ندارد و اضافه می‌کند: «آمریکایی‌ها از زمان آغاز انقلاب ما [در سال 57]، مشغول توطئه‌چینی علیه آن بوده‌اند».

اما دلیل آن که «علی» برای بار دوم به احمدی‌نژاد رای نخواهد داد چیست؟ وی دلایل اصلی را چنین بر می‌شمارد: «اقتصاد و فریب دادن شرم‌آور مردم توسط احمدی‌نژاد». سیاست احمدی‌نژاد در اداره کشور به سبک یک بنگاه خیریه و صدقه‌های پولی وی [به مردم] - به همراه بحران مالی بین المللی – تورمی بی‌سابقه را در ایران منجر شده است.

دولت از طریق افزایش حقوق کارمندان دولت و ارائه وام و پول به بسیاری از افرادی که در تجمع‌های رییس‌جمهور در سراسر کشور حضور داشته‌اند، به مسئله گرانی خدمات و کالاها واکنش نشان داده است.

«علی» این نکته را قبول دارد که پاداش‌ها و کمک‌هایی که سپاه پاسدارانی‌ها دریافت کرده‌اند، به وی کمک نموده است با تورم کنار بیاید؛ اما این بدان معنی نیست که وی و دوستانش به احمدی‌نژاد رای خواهند داد. در حقیقت، وی بر این عقیده است که بزرگترین مشکل سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، «گدا پروری» است.

وی اضافه می‌کند: «اکثر سپاه پاسدارانی‌ها، مانند سایر مردم این کشور زندگی می‌کنند. ما و [سایر مردم] حقوق یکسانی داریم و مبلغ یکسانی برای برنج، روغن و اجاره می‌پردازیم. بنابراین، ما نیز به همان میزانی که سایر مردم از تورم آسیب می‌بینند، آسیب می‌بینیم».

این در حالی است که «علی» می‌گوید انگیزه اصلی وی برای رای ندادن به احمدی‌نژاد، دلیل اقتصادی نیست. وی اضافه کرد: «راستش را بخواهید، من نظرم خودم را دو هفته پیش عوض کردم؛ زمانی که احمدی‌نژاد، موسوی را به کسانی که علیه امام حسین جنگیدند تشبیه کرد».

گفتنی است احمدی‌نژاد دو هفته پیش در مراسمی مذهبی [در سال‌روز شهادت حضرت زهرا (ع) در میدان ولی‌عصر (عج)] در تهران گفته بود: «آن‌ها باید بدانند نمی‌توانند آن گونه که امام حسین را شهید کردند، ما را تخریب کنند».

علی در رابطه با سخنان احمدی‌نژاد می‌گوید: «او چگونه جرات می‌‌کند خود را با امام حسین مقایسه کند؟ میر حسین موسوی، نخست‌وزیر ایران در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق و یکی از یاران قابل اطمینان امام بود. او چگونه جرات می‌کند موسوی را با یزید مقایسه کند؟ این، فریب افکار عمومی است».

«علی»، با زیر سوال بردن کلیه دستاوردهای احمدی‌نژاد در 4 سال اخیر و حتی مسئله انکار هلوکاست توسط وی، اضافه می‌کند: «علی لاریجانی، که خود نیز از فرماندهان سپاه پاسداران بوده، تاکید کرده است به منظور جلوگیری از بروز تقابل غیر ضروری با سایر [کشورهای] جهان، نباید در مورد هلوکاست صحبت کنیم. اما احمدی‌نژاد، دوباره درباره این موضوع در ژنو صحبت کرد».

گفتنی است احمدی‌نژاد، در جریان کنفرانس ضد نژاد پرستی «دوربان 2» که در ژنو برگزار شد، هلوکاست را زیر سوال برد. همین امر سبب شد نمایندگان بسیاری از کشورهای غربی، سالن را ترک کنند.

«علی» در بخش نهایی صحبت‌های خود در رابطه با دلیل انتخاب میر حسین موسوی می‌گوید: «کاری که احمدی‌نژاد مشغول انجام آن است، تحریک بی دلیل احساسات مردم، علیه کشور ایران است و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که دشمنان به دنبال یافتن بهانه‌ای برای حمله به ما هستند. ما به رییس‌جمهوری احتیاج داریم که منطق و عقل را به کشور بازگرداند. این دلیل من برای رای دادن به موسوی است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۷
0
0
اپیزود اول سناریوی فرضی علی آقا خوب بود ولی قسمت دوم را خراب کردید
به عبارت دیگر تجزیه تون خوب بود اما مرده شور ترکیبتونو ببرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
بازدید کننده محترم چرا مثل احمدی نژاد از واقعیت فرار می کنید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین