کد خبر: ۹۰۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶

محتشمی‌پور: می‌خواهند اینترنت و اس‌ام‌اس را در روز انتخابات قطع کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیته صیانت از آراء ستاد میر حسین موسوی نسبت به قطع شبکه اینترنت توسط شرکت مخابرات در روز انتخابات  هشدار داد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام علی اکبر محتمشی‌پور صبح امروز در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «طبق اطلاعاتی که از درون سیستم سازمان مخابرات داریم، در صدد هستند که در روز انتخابات سیستم اینترنتی را قطع کنند و تنها یک سیستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند که این اقدام به معنای تسلط در انتخابات است و من به دولت اخطار می‌دهم که هر گونه حرکتی دراین زمینه به معنی تخلف است».

محتشمی پور با بیان اینکه کمیته‌های صیانت از آراء ستاد انتخاباتی مهندس موسوی پس از پیگیری‌های متعدد هم‌اکنون در سراسر کشور و همه حوزه‌های انتخابیه فعال است در خصوص سازماندهی نمایندگان کمیته صیانت از آرای این ستاد گفت: «با توجه به اینکه بیش از 46 هزار صندوق در 22 خرداد برای اخذ آرای مردم پیش‌بینی شده است و با توجه به اینکه نمایندگان کاندیدا نیاز به آموزش‌های لازم قانونی در رابطه‌ با تکالیف و اختیارات خود دارند، آموزش‌های لازم را به آنها ارائه کرده‌ایم».

وزیر اسبق کشور همچنین با تاکید بر اینکه انتخابات را مردم اجرا می‌کنند و شورای نگهبان و وزارت کشور صرفاَ باید بر آن نظارت داشته باشد و امور پشتیبانی و تدارکات را انجام دهند، اظهار داشت:‌ «دولت و شورای نگهبان نباید هیچ‌گونه دخالتی در اجرای انتخابات داشته باشد».

وی با تاکید به اینکه ما اعتماد کامل نسبت به مردم داریم، اظهار داشت: «من از تمامی هموطنان تقاضا دارم که به عنوان چشمی بینا بر سر صندوق‌های رای از وقوع تخلف در اخذ یا شمارش آراء اطلاع بدهد».

محتشمی‌پور با اشاره به تلاش‌هایی که در جهت جلوگیری از بروز تخلف درانتخابات صورت گرفته،اظهار داشت: «متاسفانه شاهدیم که برخی از دستگاه‌های دولتی که به نحوی از بودجه دولت استفاده می‌کنند همچون صدا وسیما بزرگترین تخلفات را انجام داده و برای تخریب برخی از کاندیداهای دیگر تصاویری را پخش می‌کنند»

وی ادامه داد: «برخی از رسانه‌ها همچون روزنامه‌های جام‌جم، کیهان، ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری برنا نیز به صورت یکپارچه از دولت حمایت می‌کنند و در جهت تخریب کاندیدای دیگر گام برمی‌دارند».

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: «البته در این زمینه شکایت‌هایی در مراجع قضایی مطرح کرده‌ایم و جلسه‌ای نیز با رئیس سازمان بازرسی کل کشور داشتیم و دستگاه قضایی نیز اقداماتی را انجام داده و برخی از شکایت‌ها به جریان افتاده است».

رئیس کمیته صیانت از آرا ستاد میز حسین موسوی تاکید کرد: «در مورد شورای نگهبان که همه امیدها به این شورا بوده و نامزدهایی که از فیلتر آن می‌گذرند باید در نظر این شورا یکسان باشند. ما شاهد یک حرکت نامیمون هستیم و آن اینکه مطابق قانون، فرمانداری‌ها باید از روز اول خرداد با نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌ها جلساتی داشته باشند و از آنها دعوت به عمل آورند اما پاسخی که در این خصوص دریافت شد این بود که تنها در روز اخذ آرا از آنان دعوت می‌شود و این موضوع برخلاف قانون است».

محتشمی‌پور در ادامه خطاب به دولت و شورای نگهبان در خصوص حرکتی که برای سلامت انتخابات نگران‌کننده است هشدار داد و گفت: «طبق تدارکات پیشین ما مقرر شد که در روز بیست‌ودوم خرداد همزمان با اخذ آراء با اتصال به شبکه اینترنتی در سراسر کشور آخرین وضعیت و اخبار مربوط به هر صندوق را بدست بیاوریم اما طبق اطلاعاتی که از درون سیستم سازمان مخابرات داریم آنها در صدد هستند که در روز انتخابات سیستم اینترنتی را قطع کنند و تنها یک سیستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند که این اقدام به معنای تسلط در انتخابات است و من به دولت اخطار می‌دهم که هر گونه حرکتی دراین زمینه به معنی تخلف است».

وی همچنین از ارتباط این کمیته با صندوق‌های اخذ رای از طریق پیامک‌ اطلاع داد و گفت: «همچنین احتمال اختلال وسیع در شبکه تلفن همراه در روز انتخابات نیز وجود دارد و من در این زمینه نیز به وزارت کشور ودولت اخطار می‌دهم چنانچه خللی ایجاد شود به معنای تخلف در انتخابات است».

رئیس کمیته صیانت از آرا ستاد انتخاباتی موسوی همچنین به الزام الصاق کارت شناسایی اعضای صندوق اشاره کرد و گفت: «هر یک از اعضای صندوق باید دارای کارت شناسایی واضح باشند که در روز انتخابات از سوی مردم قابل شناسایی باشند تا از این طریق جلوی هر گونه تخلف نیز از سوی فرصت‌طلبان سلب شود و امیدواریم که وزارت کشور و فرمانداری‌ها نیز در خصوص صدور چنین کارت‌هایی اظهار معذوریت نداشته باشند چرا که من این موضوع را از حدود سه هفته قبل به آنها اطلاع دادم».

وزیر اسبق کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به ناظرینی که برای صندوق‌های اخذ رای که در خارج از کشور باید پیش‌بینی شود، اظهار داشت: «طی تماسی که با وزارت کشور داشتیم مطلع شدیم که این وزارتخانه برخلاف قانون اعلام کرد که ما در رابطه با خارج از کشور هیچ‌گونه اقدامی نمی‌کنیم واین مسوولیت به عهده وزارت امور خارجه است».

وی افزود: «بر اساس آخرین پیگیری‌ها از وزارت امور خارجه نیز هیچ‌گونه پاسخ روشن و شفافی از مرجع مسوول دریافت نکرده‌ایم واحتمالاَ با این وضع نتوانیم نظارتی بر صندوق‌های خارج از کشور داشته باشیم».

وی همچنین در خصوص بحث سلامت انتخابات نیز گفت: «برای این امر و پیشگیری از تخلفات کمیته صیانت از آرا را پیش‌بینی کردیم و به مردم اطمینان می‌دهیم با حرکت‌های قانونی که صورت گرفته و چنانچه مشکلی پس از این برای نمایندگان ما بر سر صندوق‌های رای بوجود نیاید، میزان تخلفات بسیار کاهش خواهد یافت و هشدار ما به سیستم‌های اجرایی و نظارتی این است که موجب تردید در سلامت انتخابات نشوند وهمچنین هر گونه بهانه‌ای را از دشمنان که از مدت‌ها قبل تبلیغات سوء خود را در خصوص عدم سلامت انتخابات ایران آغاز کرده‌اند سلب کنند».

محتشمی‌پور همچنین از ارتباط تنگاتنگ با سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: «این سازمان اعلام کرده که تلاش می‌کند واکنشی بسیار سریع در برابر تخلفات داشته باشد. طبیعتاَ بر اساس شرح وظایفی که این سازمان دارد می‌تواند در هر مرحله از انتخابات که تخلف رخ دهد مداخله نمایند».

عضو ارشد مجمع روحانیون ادامه داد: «همچنین حجت‌الاسلام پورمحمدی از آمادگی تمام ادارات تابعه این سازمان برای رسیدگی در خصوص تخلفات خبر داده است».

محتشمی‌پور با انتقاد از افزایش تعداد صندوق‌های سیار رای اظهار داشت: «فلسفه وجودی صندوق‌های سیار صرفاَ برای موارد ضروری واضطراری است اما متاسفانه شاهدیم که در لیست وزارت کشور تعداد این صندوق‌ها در شهرها به ویژه در تهران افزایش یافته است مثلاَ در دوره‌های گذشته تعداد صندوق‌های سیار تهران 203 صندوق بود اما در این انتخابات 60 صندوق بر آمار قبلی افزوده شده است که این نگران‌کننده است».

وی ادامه داد: «همچنین گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از جلسات خصوصی برخی افراد وابسته به کاندیدایی شنیده می‌شود که آنها می‌گویند ما هشت میلیون رای برای تضمین انتخاب قطعی کاندیدای خود در همان مرحله اول نیاز داریم و با توجه به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 14 هزار صندوق سیار در سراسر کشور وجود دارد چنانچه در هر صندوق 500 رای به طور متوسط ریخته شود، خواسته این افراد محقق خواهد شد».

عضو ارشد مجمع روحانیون در خصوص سازوکارهای تمدید شده برای رسیدگی به تخلفات احتمالی اظهار داشت: «اقدامات متنوعی صورت گرفته اما گفتنی است در این مرحله با توجه به حساسیت امر دستگاه قضایی نیز وارد شده است».

وی به درخواست این کمیته از دستگاه قضایی برای اعلام شعب رسیدگی‌کننده به تخلفات خبر داد وگفت: «این اقدام در جهت تسریع مراجعه مردم برای اعلام شکایت‌های احتمالی‌شان صورت گرفته است».

محتشمی‌پور تصریح کرد: «اطلاعاتی نیز از نهاد رهبری دریافت کردیم که در آنجا گروهی موظف به جمع‌آوری ورسیدگی به تخلفات انتخاباتی هستند».

رئیس کمیته صیانت از آرا در پاسخ به این سوال که تخلفات باید در چه سطحی باشد تا برخورد با آن صورت بگیرد پاسخ داد: «بر اساس قانون شورای نگهبان باید در مواردی که تخلف سرنوشت آرای حوزه انتخابیه را تغییر می‌دهد ابطال کند».

وی در خصوص تجمیع شناسنامه سربازان وظیفه در برخی از اماکن نظامی به هنگام انتخابات هشدار داد وگفت: «این کار تخلف بوده و از همه فرماندهان خدمت‌گذار نظامی نیز تقاضا داریم که به هیچ قیمتی مبادرت به این اقدام نکنند».

محتشمی‌پور از ایجاد هماهنگی وهم‌پوشانی بین نمایندگان کاندیداها در پای صندوق‌های رای خبر داد و گفت: «با نمایندگان خود مقرر کرده‌ایم تا با نمایندگان دو کاندیدای دیگر یعنی کروبی و رضایی همکاری تنگاتنگی داشته باشیم و امیدواریم که در حوزه انتخابات بین نمایندگان همه نامزدها هماهنگی لازم برقرار شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین