کد خبر: ۹۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۲

رییس ستاد انتخابات:‌ نتیجه انتخابات 24 ساعت پس از برگزاری اعلام می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس ستاد انتخابات کشور گفت: «شوروهیجان آستانه انتخابات نشان دهنده این است که انتخاباتی خواهیم داشت که از نظر حضور مردم پای صندوق‌های رای و از نظر درصد مشارکت رکورد جدیدی ثبت خواهد شد». 

کامران دانشجو صبح روز دوشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی ضمن گرامی‌داشت یاد امام خمینی(ره) و شهدای ‌١٥ خرداد با تاکید بر این‌که "سه مقوله قانون‌مداری، اخلاق انتخاباتی و رقابت سالم مورد توجه ستاد انتخابات بوده است" ادامه داد: «در رابطه با قانون‌مداری تمام مسوولان اجرایی در دوره‌های آموزشی با تمام موارد آشنا شده‌اند، توضیحاتی به مجریان انتخابات داده‌ایم و تاکید شده است که سلیقه جناحی خود را کنار بگذارند و برای ما به عنوان مجری فرقی نمی‌کند که کدام یک از کاندیداها به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود».

وی افزود: «اخلاق انتخاباتی شاخص دومی بود که در تمام فعالیت‌ها مدنظر ما قرار گرفته است و بر آن تاکید کرده‌ایم، تفاوت دموکراسی دینی با دموکراسی غربی، اخلاق است. ما می‌خواهیم جامعه اخلاقی بنا کنیم و انتخابات بهترین صحنه بروز اخلاق حسنه از طرف همه است. شاخص سوم نیز رقابت سالم است؛ برای انتخابات سالم باید رقابت به صورت سالم انجام شود، بدون رقابت انتخابات معنا پیدا نمی‌کند، باید رقابت وجود داشته باشد تا نشاط و شادابی در کشور ایجاد شود. انتخابات باید با رقابت سالم برگزار شود، چون قرار است رییس‌ جمهور اسلامی ایران انتخاب شود باید براساس موازین اسلامی و بایدها و نبایدها عمل شود».

وی یادآور شد: «کار انتخابات و تمهیدات لازم برای آن از مهر گذشته شروع شد و براساس زمان‌بندی عمل کردیم، از ‌٢٦ اسفند سال گذشته ستاد انتخابات رسما کار خود را شروع کرد، پس از آن شش کمیته در ستاد انتخابات تشکیل شد و از طریق آن مسایل جاری پشتیبانی و امنیتی پیگیری شد».

رییس ستاد انتخابات کشور با مرور روند ثبت‌نام و بررسی صلاحیت و تبلیغات کاندیداها گفت: «رای‌گیری از جمعه ‌٨ صبح به مدت ‌١٠ ساعت آغاز می‌شود و در صورتی که فرمانداران درخواست تمدید کنند، با صلاحدید وزیر کشور این ساعت می‌تواند تمدید شود، برای ایرانیان عزیزی که خارج از کشور هم هستند ‌٣٠٤ شعبه اخذ رای فراهم کردیم که از این تعداد ‌٣٢ شعبه در آمریکاست. در حدود ‌١٣٠ کشور شعبه اخذ رای در نظر شده است تا آن‌ها نیز بتوانند رای خود را در صندوق بریزند، جمعه از ساعت ‌٨ صبح به افق همان کشور به مدت ‌١٠ ساعت رای‌گیری انجام می‌شود».

وی افزود: «نشست‌هایی با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدها داشته‌ایم و در مورد تمام موارد با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. ششم و دهم خرداد ماه اطلاعیه‌هایی از طرف ستاد انتخاباتی صادر شد و دو اطلاعیه هم در رابطه با همکاری ستادهای نامزدها داشتیم. کلیه تعرفه‌ها و مهرهای انتخابات و ملزومات آن به شهرستان‌ها نیز ارسال شده است».

وی خاطرنشان کرد: «همه چیز آماده است تا در ‌٢٢ خرداد حماسه دیگری از حضور مردم پای صندوق‌های رای بیافرینیم و بتوانیم رکوردشکنی در انتخابات داشته باشیم».

دانشجو در پاسخ به سوالی درباره میزان مراکز انتخاباتی در عراق و آمریکا با توجه به موضع این کشور گفت: «من نگفته‌ام آمریکا ویژه است، گفتم ‌٣٢ صندوق در آن‌جا داریم. چون تعداد ایرانیان مقیمی که در آن‌جا هستند بیشتر است. اما در مورد عراق وقتی بررسی کردیم تعداد صندوق‌ها از ‌٢٢٧ به ‌٣٠٤ صندوق افزایش یافت و برای عزیزانی که در عراق ، مکه، مدینه، هستند صندوق‌های بیشتری در نظر گرفته شد. مکان و جای آن‌ها از طریق وزارت خارجه عنوان می‌شود که در کدام شهرها رای‌گیری به عمل خواهد آمد. در هر جایی که ایرانیان در عراق حضور دارند پیش‌بینی شعب اخذ رای صورت گرفته است. وزارت خارجه بر روی سایت مکان آن‌ها را اعلام می‌کند و از طریق سفارت ایران در عراق نیز این موضوع اعلام می‌شود».

وی درباره باز بودن مرز در روز انتخابات پاسخ داد: «از نظر مرز هیچ مشکل خاصی وجود ندارد».

خبرنگاری پرسید: «فرم ‌٢٨ که در مورد تجمیع آراست آیا به مراکز استان ارسال می‌شود و سپس به وزارت کشور می‌رود یا مستقیما وزارت کشور ارسال می‌شود»؟

دانشجو پاسخ داد: «فرم ‌٢٨ از شهرستان‌ها به وزارت کشور ارسال می‌شود چون در هر شهرستان از نظر حقوقی و قانونی فرماندار، مسوول است».

وی افزود: «از ساعت ‌١٢ نیمه شب جمعه شعب و صندوق‌های اخذ رای بسته می‌شوند و از همان زمان شمارش آغاز می‌شود».

وی در مورد زمان اعلام نتایج نیز گفت: «فکر می‌کنم نتیجه نهایی ظرف ‌٢٤ ساعت اعلام می‌شود و به تدریج شروع به ارایه آمار می‌کنیم، ‌٤٥ هزار و ‌٧١٣ صندوق در سراسر کشور داریم. وقتی حدود ‌٥ هزار صندوق را جمع کنیم می‌توانیم برآوردی از کل کشور ارایه کنیم».

رییس ستاد انتخابات کشور در مورد واجدین شرایط در کل کشور نیز گفت: «‌٤٦ میلیون و ‌٢٠٠ هزار نفر در کل کشور واجدین شرایط رای دادن هستند. آمار را به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها داریم. بیش از چهار ماه کار کارشناسی در این مورد انجام شده است اما به تفکیک آرا در استان‌ها آمار وجود دارد، مثلا در اصفهان دو میلیون و ‌٩٠٠ هزار نفر واجد شرایط داریم».

وی در مورد زمانی که نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رای امکان حضور دارند، گفت: «تا زمانی که فرم ‌٢٨ تکمیل و تجمیع انجام می‌شود نمایندگان کاندیداها در مرکز شهرستان می‌توانند حضور داشته باشند و عددها را یادداشت کنند، قانون پیش‌بینی نکرده است که نمایندگان کاندیداها در وزارت کشور حضور داشته باشند. اما نماینده شورای نگهبان از ‌٦ ماه پیش در وزارت کشور مستقر است».

وی در مورد تمدید زمان روند اخذ رای گفت: «اگر در این مورد تمدیدی صورت گیرد بار اول و دوم در کل کشور انجام می‌شود اما بعد از این دو بار ممکن است در بعضی از فرمانداری‌ها که اعلام می‌شود به تمدید نیاز دارند، تمدید صورت گیرد، در جاهایی که صف مردم وجود دارد و هنوز ایستاده‌اند، باید رای‌شان اخذ شود اما به هر حال تا ساعت ‌٢٤ رای‌گیری باید تمام شود».

خبرنگاری پرسید: «در چه شرایطی انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود»؟

دانشجو پاسخ داد: «اگر در دور اول یکی از نامزدها بتواند نصف به اضافه یک آرای ماخوذه صحیح را بیاورد و اکثریت مطلق را داشته باشد دور اول انتخابات تمام می‌شود، اما اگر نصف به علاوه یک حاصل نشود، جمعه بعد باید بین دو نفری که به مرحله دوم راه پیدا کرده‌اند انتخابات برگزار شود».

خبرنگار دیگری پرسید: «در مورد رعایت اخلاق در فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها شما چه تمهیداتی دارید و این‌که فرد دیگری را در مناظره‌ها متهم به دروغگویی کنند، نظر شما چیست»؟

رییس ستاد انتخابات کشور پاسخ داد: «ما قبلا گفته‌ایم تصمیم برخورد قهری نداریم، در مسیری که تبلیغات صورت می‌گیرد می‌بینیم که مردم شور و نشاط دارند و با نشاط تبلیغات می‌کنند، درگیری نداشتیم، فضا، فضای خوبی بوده است چون مردم به بلوغ سیاسی رسیده‌اند. در موردی که شما گفتید این‌که فردی در مورد دروغ صحبت کرده است برای این موضوع در کمیسیون تبلیغات آیین‌نامه اجرایی تدوین و به صداوسیما نیز ابلاغ شده است تا قبل از شروع برنامه‌ها هم در صداوسیما آورده می‌شود؛ اگر در ارتباط با نامزد غایب صحبتی شود به همان میزانی که او صحبت کرده است در مورد نامزدی که در مناظره غایب بوده است حق قانونی وجود دارد که به همان اندازه در فرصت دیگری که به او اطلاع داده می‌شود، بتواند صحبت کند و مطالبی که به او نسبت داده شده و یا نقد شده دفاع و نظرات خود را اعلام کند».

وی تاکید کرد: «توصیه ما این است که در تمام مسیر اخلاق رعایت شود».

وی در پیش‌بینی از درصد مشارکت مردم در انتخابات نیز پاسخ داد: «از مقایسه فضای انتخابات در این دوره، با دوره‌های قبل به جمع‌بندی می‌رسیم که فکر می‌کنم در این دوره مشارکت بسیار بالایی خواهیم داشت، نگاه من این است که با توجه به نشاطی که در فضای انتخاباتی وجود دارد، رکوردی را برای درصد مشارکت حضور در پای صندوق‌ها خواهیم داشت».

دانشجو افزود: «کمترین میزان مشارکت در دوره انتخابات ششم بود که ‌٦/٥٠ درصد بوده است و در بقیه موارد ما همواره مشارکت بالای ‌٥٠ درصد داشته‌ایم، در حالی که مقایسه با کشورهای دیگر آمریکایی و اروپایی این میزان بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد مردم نظام را دوست دارند، پای صندوق‌های رای آمده‌اند و پشتیبان نظام هستند. با پیش‌بینی که وجود دارد این دوره مشارکت بسیار بالا خواهد بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین