کد خبر: ۹۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۱

میلاد ام‌ابیها مبارک باد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سالروز ولادت ام‌ابیها مادر امامت، همسر ولایت و دخت نبوت را بر تمامی دوستداران حضرتش مبارک باد.

شکوفايی غنچه نبوی:
در آسمان مکه و در منزل نزول وحی، شوری برپا بود. فرشتگان و حوريان بهشتی هلهله کنان و تبريک گويان به زمين می‌آمدند و گرداگرد خديجه حلقه می‌زدند و آيه « فتبارک‌الله احسن‌الخالقين» را زمزمه می‌کردند. آن شب درهای عرش گشوده شده بود و ليله‌القدر خدا و تنزل‌الملائکه تفسير شده و از دامان پاک خديجه، ناز دانه نبوی و گل سپيد احمدی درخشيد.

جشن حضور:
او که آمد، متولد شد و دل‌های آسمانيان و زمينيان، سر سبزتر از هميشه گشت. دردانه بوستان عصمت و طهارت در بيست جمادی الثانی، زمين و آسمان مکه را نورافشانی کرد. شاه بيت غزل آفرينش، غايت خلقت و ميوه باغ رسالت خانه محمد (ص) را با قدوم خود مزين نمود. پدر بر دستان کوچکش بوسه زد؛ چرا که او بضعه النبی، همراه و هم راز پدر و ام ابيها بود.

تهنيت باد:
سال روز ميلاد اسوه زهد و تقوا، نازدانه آل کسا، اقيانوس علم و حلم، چشمه سار نجابت، صابره عصمت، عصاره بعثت، هم کفو ولايت، پيوند دهنده حلقه نبوت و ولايت، بارور کننده درخت امامت، کوثر الهی، قصيده پاکی‌ها، مثنوی عرفان، غزل خوبی‌ها، مدافع ولايت، ام ابيها، صديقه کبری، فاطمه زهرا (س) بر همه شيفتگان و ره پويان طريقش تبريک و تهنيت باد.

القاب مبارک:
گوهر دردانه نبوی و قره العين رسول را با القاب بسياری می ‌شناسند که هر کدام از آنها، به دليل ويژگی‌های خاص آن بزرگوار به ايشان نسبت داده شده است. در روايات اسلامی و کتاب‌های تاريخی، بيش از 104 لقب برای آن حضرت آورده اند؛ از جمله اين القاب می‌توان از زهرا، کوثر، مرضيه، مبارکه، محدثه، انسيه حورا، منصوره و عالمه نام برد.

نور آسمانی:
يکی از القاب مبارک و مشهور حضرت فاطمه (س) زهرا، به معنای نور و درخشندگی است. از امام صادق (ع) پرسيدند که چرا فاطمه را زهرا ناميده‌اند؟ آن حضرت فرمود: «زيرا هر گاه فاطمه در محراب عبادت می‌ايستاد و به عبات مشغول می‌شد، نور او بر اهل آسمان می‌درخشيد، همان طور که ستارگان بر اهل زمين درخشيدند».

هديه الهی:
از ميان القاب بانوی دو سرا، کوثر لقبی است که از سوی خداوند به او و پدرش داده شد و به معنای فراوانی و زيادی هر چيزی است. شيخ طبرسی در تفسير خود می‌نويسد: «گفته‌اند مراد از کوثر، نسل و ذريه حضرت رسول (ص) است که از فاطمه زهرا (س) دختر آن حضرت به وجود آمده و تا روز قيامت تعدادشان بيرون از شمار است. خداوند اين لقب را در جواب مشرکانی که پيامبر را به واسطه نداشتن پسر، ابتر و بدون دودمان می‌ناميدند، به پيامبر خود عطا فرموده است».

سلام بر تو ....
سلام بر تو ای دختر بهترين مخلوقات، سلام بر تو ای بانوی زنان جهانيان از اولين و آخرين، سلام بر تو ای همسر ولی خدا، سلام بر تو ای خشنود از خدا و پسنديده او، سلام بر تو ای حوريه از جنس آدمی، سلام بر تو ای فاضله پاکيزه، سلام بر تو ای پرهيزکار نيکو رفتار و سلام بر تو ای هم سخن فرشتگان و ای دانا.

اولين بهشتی:
منزل گاه صالحان و شايستگان بهشت جاويدان است؛ آنان که راه سعادت را شناختند و خود راه هدايتی برای سعادت ديگران شدند. اوليای الهی و خاندان عصمت و طهارت، از جمله اينانند و فاطمه فرزند محمد (ص)، اولين اين بزرگواران است که وارد بهشت می‌شود. پدر بزرگوارش رسول خدا (ص) فرموده است: «اولين کسی که وارد بهشت می‌شود، فاطمه (س) است».

روح فداکاری:
ای سمبل ايثار و فداکاری، آن گاه که به محراب می‌ايستی و با معشوق خود خلوت کرده و راز و نياز می‌نمايی و اشک سجاده ات را در بر می گيرد و زانوانت از کثرت عبادت ورم کرده و قادر به ايستادن نيست، در پيشگاه يگانه ات دست بر دعا می‌گشايی و ديگران را دعا می‌کنی و حوايج آنان را از خداوند می‌طلبی و در جواب فرزند ارجمندت امام حسن مجتبی (ع) که می‌پرسد: مادر چرا ابتدا همسايگان را دعا می‌کنی؟ می‌فرمايی:
«يا بنی الجار ثم الدار» پسرم! اول همسايگان و سپس خودمان».

بهترين همسر:
حضرت زهرا (س)، نه تنها دختری مهربان و غم خوار پدر، که همسری شايسته و بهترين شريک زندگی برای علی (ع) نيز بود و از هيچ مهر و محبت و ايثاری در مورد همسر خود دريغ نمی ورزيد. هرگز از او تقاضا و درخواستی نمی کرد و آن گاه که شويش به او می‌فرمود: فاطمه جان! چرا از من چيزی نمی‌خواهی تا برايت مهيا سازم، در جوابش می‌فرمود: «علی جان! من از پروردگار خود حيا می‌کنم که چيزی را که تو بر فراهم آوردن آن توان نداری، از تو در خواست کنم.»

ازدواج آسمانی:
جگر گوشه رسول خدا، همانند نهالی نو رسته در حال رشد و نمو، و در آستانه ازدواج بود. او هم چون پدر و مادر بزرگوارش، به ارزش های انسانی و سجايای اخلاقی آراسته بود. بسياری از مهاجر و انصار خواهان او بودند و آرزوی خويشاوندی با رسول خدا را داشتند، ولی پيامبر به همه آنان جواب منفی می داد و می فرمود: «کار ازدواج فاطمه با پروردگارش است، نه پدرش. من در اين مورد در انتظار فرمان خدا هستم.» بعدها پيامبر درباره ازدواج فاطمه فرمود: «فرشته ای از بارگاه خدا بر من فرود آمد که: هان ای محمد! خدای فرزانه بر تو درود می فرستد و می گويد: من در آسمان ها دختر ارجمندت فاطمه را به همسری اميرمومنان علی (ع) در آوردم. تو نيز در زمين او را به ازدواج علی در آور».

بهترين مادر:
سرور بانوان جهان، حضرت فاطمه زهرا (س) که آراسته به امتيازات معنوی و سجايای اخلاقی است، دختری غم خوار برای پدر، همسری وفادار و فداکار برای شوهر، و مادری نمونه و موفق برای فرزندانش بود. او که خود در دامان وحی تربيت شده و مربی‌ای چون رسول خدا داشت، به همان شيوه و روش فرزندانش را تربيت کرد و از نسل او، يازده ستاره تابناک در آسمان عصمت و طهارت درخشيدند که هر کدام از آنان، پرچمدار اسلام و قرآن بودند و نيکوست آن حضرت را ام‌الائمه يعنی مادر پيشوايان بخوانند.

آينه تمام نمای پدر:
عايشه، يکی از همسران رسول گرامی(ص) می گويد: «هيچ کس را نديدم که در کلام و راه و روش، شبيه تر از فاطمه به رسول خدا باشد».

بوی بهشت: عشق و علاقه پدر به فرزند خود به حدی بود که هرگاه او را می‌ديد، می‌فرمود: « من بوی بهشت را از وجود فاطمه استشمام می‌کنم».

مادر در نگاه فرزند:
امام مهدی (عج) در نامه‌ای به يکی از يارانشان نوشته‌اند: «دختر پيامبر خدا، فاطمه زهرا (س) برای من سرمشق و الگوی نيکويی است». او که خود از خاندان وحی و يادگار آخرين پيامبر است، مادرش زهرا (س) را الگوی خويش قرار می‌دهد. چه نيکوست ما نيز به پيروی از اين مهمان دل های منتظر، مقتدا و سرمشق خود را فاطمه (س) قرار دهيم که نيکوترين پيشوا است.

ساده زيستی و قناعت:
ساده زيستی، زهد و قناعت از ويژگی‌های اصلی زندگانی حضرت زهرا (س) بود. او هم در خانه پدر و هم در خانه همسر، اين روش را دنبال می کرد و آن را پيشه خود قرار داده بود. روح لطيف و بی آلايش او، از دلبستگی به دنيا و تجملات آن دو روش می‌ساخت. فاطمه (س) در تمام عمر، زندگی ساده، با صفا و پر از معنويت را بر گزيد.

معلم نمونه:
حضرت فاطمه زهرا (س) بانوی دو سرا را « عالمه» می‌نامند؛ چرا که او شاگردانی را تربيت کرده که الگوی دين اسلام و خاندان اهل بيت بوده‌اند. از جمله اين افراد می‌توان از «فضه» خادم حضرت (ع) نام برد. او که درس آموخته سرای فاطمه (س) بود. فراوان از مکتب او آموخت. فضه، اين شاگرد نمونه، حدود بيست سال جز با کلام خدا (قرآن) سخن نگفت.

شخصيت حضرت زهرا (س) در کلام رهبر معظم:
مقام معظم رهبری در شأن والای حضرت زهرا (ع) فرموده‌اند: «شخصيت زهرای اطهر (س) در ابعاد سياسی، اجتماعی و جهادی، شخصيت ممتاز و برجسته ای است، به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته سياسی عالم، می‌توانند از زندگی کوتاه و پر مغز او درس بگيرند».

فدک، ميراث نبوی:
يکی از ويژگی‌های حضرت زهرا (س)، علم بی‌کران و فصاحت و بلاغت در سخنوری است. ايشان در خطبه زيبايی که از آن به «خطبه فدکيه» ياد می‌کنند، دريای بی‌کرانی از نکات سودمند اخلاقی و معارف بلند اسلامی را مطرح می‌سازند. فاطمه (س) در بخشی از اين خطبه چنين می‌فرمايد: «خدای تعالی، ايمان را وسيله تطهير شما از شرک، نماز را برای جلوگيری از تکبر، روزه را برای به ثبوت رساندن مراتب اخلاص و حج را وسيله‌ای برای استوار ساختن بنيان دين، عدالت را سببی برای نزديکی دل ها، جهاد را برای عزت و سر بلندی اسلام، صبر و بردباری را مايه استحقاق پاداش، امر به معروف را برای مصلحت حال عموم، نيکی به پدر و مادر را مسيری برای جلوگيری از خشم الهی و صله رحم را وسيله تأخير افتادن مرگ و طول عمر قرار داد».

اشعار:
عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست
گيتی عرض است و فاطمه جوهر اوست
در قدر و شرافتش همين بس که زخلق
احمد پدر است و مرتضی شوهر اوست

فواد کرمانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین