کد خبر: ۹۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳

افتتاحيه‌ جشنواره‌ فيلم كودک در همدان برگزار شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با برپایی مراسمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همدان آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم که همزمان با ولادت حضرت علی اکبر (ع) شامگاه گذشته ـ 11 مرداد ماه ـ در ورزشگاه قدس برگزار شد؛ مسعود احمدیان دبیر جشنواره در سخنانی اظهار داشت: «هر مسافری که پا به استان همدان می‌گذارد با این عبارت که همدان پایتخت فرهنگ و تمدن است، مواجه می‌شود. این جشنواره با یک خرد جمعی و اراده فولادی توام با صداقت مسوولین استان آغاز شده و در آینده نه چندان دور مسوولین استان مجبورند تابلوی دیگری را با این مضمون که همدان پایتخت سینمای کودک و نوجوان و جهان است بر ورودی شهر نصب کنند».

بهروز مرادی استاندار همدان هم در سخنانی برگزاری جشنواره کودک و نوجوان را در تعالی هنر و رشد توسعه اقتصادی همدان بسیار موثر خواند و گفت: «این رویداد مبارک موجب تولد مراکز هنری زیادی شده است. در سومین سال برگزاری این آیین جهانی در همدان با سربلندی می‌توان میوه‌های آن را در ایجاد انگیزه‌های ماندگاری هنری برشمرد».

وی ادامه داد: «این میزبانی باشکوه ظرفیت بالای سینمایی استان را به نمایش گذاشته است و امیدواریم در احیای سینمای کودک و نوجوان و در واقع سینمایی برای کودک، گام برداریم».

در این مراسم با پخش کلیپی از علی شاه حاتمی نکوداشت این کارگردان سینما با حضور مرادی استاندار همدان و جعفری جلوه معاون امور سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

شاه حاتمی با تقدیر از مسوولین استان همدان اظهار داشت: «افتخار می‌کنم که امسال فیلم «پرواز مرغابی‌ها» را در همدان ساختم و آن را به همه مردم این شهر و همچنین اکبر نبوی که ساخت این فیلم را مدیون او می‌دانم تقدیم می‌کنم».

وی در پاسخ به سوال مجری که خواست جمله‌ای را برای بچه‌ها بگوید قول داد تا فیلم بعدی خود را هم در همدان بسازد.

در ادامه برنامه محمدرضا جعفری‌جلوه معاون سینمایی وزارت ارشاد در سخنانی با یبان اینکه احیاء سینمای کودک را قدر می‌شناسیم و ارج می‌نهیم گفت: «در این دوره چهار ساله اقدامات بنیادین زیادی صورت گرفت. بازسازی و نوسازی سینماها، نمایش همزمان فیلم‌ها، سامان‌دهی شبکه نمایش خانگی از جمله اقداماتی بود که موجب تحول اقتصادی سینما شد. و یکی دیگر از اقدامات احیای سینمایی برای کودکان بود. که در این جشنواره چند اثر تقدیم شد و چند اثر دیگر در راه است تا این مسیر درست طی شود».

وی با سپاس از تلاش‌های اکبر نبوی دبیر سابق جشنواره‌ی کودک اظهار داشت: «او برای این جشنواره و تولیدات آن تلاش بسیاری کرد و قطعا نگاه و چشم او به این جشنواره است».

بعد از سخنان جعفری جلوه با حضور حسینی مدیر کل ارشاد همدان و محمد میرتیانی مدیر گروه کودک شبکه 2، نکوداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی نویسنده کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برگزار شد.

میرتیانی گفت: «اگر به حدود پنج دهه قبل نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بازار کتاب کودک پُر بود از آثار ترجمه شده و آذری‌یزدی یکی از آغازگران در این عرصه بود و این خلاء بزرگ را در زمینه کتاب‌های ایرانی کودک و نوجوان پر کرد و بسیاری از نویسندگان این عرصه مدیون ایشان هستند».

محمد صبوری ـ فرزند خوانده‌ی این نویسنده فقید هم که لوح تقدیر او را دریافت کرد، هم با یادآوری اینکه امروز روز تولد او بوده است؛ گفت: «برای کارهای نیمه تمامش افسوس می‌خورم و امیدوارم آنها را بتوانم تمام کنم، او بیش از 70 سال برای بچه‌ها قلم زد و قصه گفت و با بچه‌ها زندگی کرد».

پایان بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر به بهروز مرادی استاندار همدان به خاطر سه سال میزبانی جشنواره بود. این تقدیر توسط محمد رضا جعفری‌جلوه معاون سینمایی وزارت ارشاد انجام شد.

در بخش دیگری از این مراسم با حضور احمدیان دبیر جشنواره و مینایی مدیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از فعالان در این عرصه تقدیر شد و اعلام شد در حاشیه‌ی برپایی جشنواره، نمایشگاهی با عنوان «بازی‌های سرزمین من» در محل نمایشگاه‌های دائمی همدان برگزار خواهد بود.

اجرای این مراسم را که بیش از دو ساعت ادامه داشت، ملیکا زارعی برعهده داشت و در بخش‌هایی از آن هفت نفر که تداعی‌کننده‌ی شخصیت‌های هفت کوتول بودند او را همراهی می‌کردند.

هنرمندان حضور کمرنگی در مراسم افتتاحیه جشنواره داشتند و از حاضران می‌توان به الیزابت امینی ، کیهان ملکی،‌ مسعود کرامتی ، مهوش وقاری،‌ محسن قاضی مرادی اشاره کرد.

این مراسم که در آن برنامه‌هایی نظیر تواشی‌خوانی و اجرای سرنا و نی و پخش تصاویری از همدان در آن گنجانده شده بود با نور افشانی به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین