کد خبر: ۹۱۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰

توضیحات سفیر ایران به دوستان فرانسوی درباره کلوتید ریس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر ایران در فرانسه درباره تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران گفت: «اتحادیه اروپا انتظار دارد اگر اتباع اروپا در کشوری خلاف کنند، با آنها برخورد نشود».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، سید مهدی میر ابوطالبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه روز سه‌شنبه، در برنامه نیمروزی بخش فرانسوی رادیو بین‌‌المللی فرانسه با اشاره به این که کلوتید ریس به رغم پایان یافتن مهلت ویزایش، پنج ماه در ایران مانده و همچنین حضورش در تظاهرات دانشجویی گفت که وزارت امور خارجه کوشش کرد با حداقل ضایعه راه حلی برای این مسئله پیدا کند.

ابوطالبی درباره این راه حل گفت: «ما بارها با مواردی روبه‌رو بوده‌ایم که شهروندان کشورهای دیگر خطاهایی مرتکب شده بودند و پیش از آنکه کار به نهادهای قضایی بکشد، با دخالت مقامات سیاسی و با پشتوانه مناسبات حسنه میان دو کشور، از دو طرف کوشش شده است راه حلی یافت شود».

وی افزود: «ما از دوستان فرانسوی خواستیم که با آرامش و بدون رسانه‌ای کردن جریان، ببینیم مساله تا چه حد جدی است و به دنبال راه حلی بگردیم. متاسفانه دوستان فرانسوی تامل نکردند و ادعا کردند که این خانم بی گناه است؛ به عبارت دیگر، آنها به جای قاضی نشستند. آنها گفتند این خانم باید فوراً آزاد شود و اگر آزاد نشود، فوراً مسئله را علنی خواهند کرد».

سفیر ایران درباره برخی ادعاها درباره شرایط برگزاری محاکمه اخیر گفت: «ما به دولت فرانسه گفتیم اگر قضیه را مطبوعاتی کنید و احساسات مردم به کار گرفته شود، درباره دختر خانم جوانی که با هدف تدریس زبان به ایران رفته، قضیه از دست ما خارج می‌شود. چون در نزد ما مثل فرانسه، دستگاه قضایی مستقل است. متاسفانه به هر دلیلی این کار نشد. الان پرونده در دستگاه قضایی است. این خانم دارای وکیل است. وکلیش آقای دکتر مهدوی است و در دادگاه هم حضور داشت. و بنابراین در حال حاضر یک روند قضایی در جریان است. شما خوب می دانید در فرانسه هم همینطور است، قوه قضاییه مستقل است و باید صبر کنیم». 

وی در عین حال گفت: «ما دخالت کردیم و معاون وزیر امور خارجه تعهد داد به دستگاه قضایی تا این خانم تا زمان پایان دادگاه در صورتی‌که دولت و سفیر فرانسه در تهران تعهد دهند، در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشند، تا مراحل دادگاه طی شود. تا این لحظه جواب نداده‌اند».

سفیر ایران با بیان اینکه زمانی می‌توانستیم درباری آزادی سریع ریس صحبت کنیم و امکان اقدامی داشته باشیم که مساله به صورت دیپلماتیک مطرح می‌شد و نه در جریان یک محاکمه، این را مطابق خواست دولت فرانسه ندانست و گفت: «الان هم ما در حال آماده کردن شرایط مطلوبی برای خانم کلوتید ریس هستیم. هیچ جا، حتی شما در فرانسه هم حاضر نیستید چنین کاری را بکنید. اگر من شخصاً تعهد بدهم یک شهروند ایرانی تا زمان دادگاهش در سفارت باشد، قبول نخواهید کرد».

ابوطالبی گفت که اتحادیه اروپا انتظار دارد اگر اتباع اروپا در کشوری خلاف کنند، با آنها برخورد نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین