کد خبر: ۹۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷

گردش مالی یک ماهه 29 میلیارد تومانی بازار آش وحلیم در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نرخ مصوب آش و حلیم در ماه رمضان امسال 20 درصد افزایش یافت. بر این اساس و با توجه به در نظر گرفتن گردش مالی 24 میلیارد تومانی بازار حلیم و آش در تهران طی یک ماهه رمضان سال گذشته این حجم در سال جاری به حدود 29 میلیارد تومان خواهد رسید.

براساس این گزارش طی یک سال گذشته از مجموع 800 واحد مجاز عرضه کننده آش و حلیم در تهران 100 واحد از دور خارج شده و به گفته رئیس اتحادیه صنف کباب، حلیم و آشپز تهران در ماه رمضان امسال تنها 700 واحد مجاز به عرضه حلیم، آش و کباب با نرخ مصوب و تحت نظارت‌های بهداشتی خواهند پرداخت که بر این اساس بیشترین سود ناشی از عرضه و فروش آش و حلیم در تهران نصیب عرضه کنندگان غیرمجاز خواهد شد که عمدتاً در فضاهای غیربهداشتی و استفاده از مواد اولیه نامرغوب به تهیه و پخت این خوراکی‌های سفره افطار مشغول هستند.


2500 تومان قیمت هر کیلو حلیم ساده
رئیس اتحادیه صنف کباب، حلیم و آشپز تهران از تصویب نرخ
2500 تومانی برای هر کیلو حلیم ساده جهت عرضه در ماه مبارک رمضان خبر داد. علیرضا فرشیدرخ در گفت وگوی اختصاصی با «سرمایه» افزود: «این قیمت برای هر کیلو حلیم با مخلفات 3000 تومان تعیین شده است. همچنین برای هر کیلو آش شله قلمکار قیمت 3000 تومان و برای هر کیلو آش رشته قیمتی حدود 2000 تومان در نظر گرفته شده است. قیمت هر سیخ 100 گرمی‌کباب کوبیده نیز بین 1000 تا 1100 تومان تعیین شده است».
 
وی اظهار داشت: «علت افزایش نرخ فروش آش، حلیم و کباب در سال جاری بالا رفتن هزینه‌های جانبی و بهای مواد اولیه همچون گوشت و گندم است.»وی تصریح کرد: «در حال حاضر لاشه گوسفند به قیمت کیلویی 11 تا 12 هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که قیمت گوشت در سال گذشته 7000 تومان بود».
 
وی ادامه داد: «قیمت بوقلمون زنده از حدود چهار هزار تومان در سال گذشته به حدود پنج هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است. قیمت هر کیلو گندم نیز با افزایش 150 تومانی از 400 به 550 تومان رسیده است. قیمت هر کیلو کنجد و پودر نارگیل نیز به ترتیب از 300 به 700 تومان و از 400 تومان به 800 تومان افزایش یافته است.» 

فرشید رخ همچنین اذعان کرد: «با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت آش، حلیم و کباب طبیعی است. بر این اساس قیمت هر سیخ کباب کوبیده بین 100 تا 200 تومان و بهای هر کیلو حلیم ساده و حلیم با مخلفات 500 تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هر کیلو آش شله قلمکار نیز 500 تومان افزایش یافته است در حالی که قیمت آش رشته نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است».

تاکید بر خرید از واحد‌های مجاز
رئیس اتحادیه صنف کباب، حلیم و آشپز تهران با اشاره به کشف چندین تن حلیم غیرمجاز و آلوده در ماه رمضان سال گذشته گفت: «سال گذشته در بازرسی‌های به عمل آمده از اغذیه فروشی ها، تنها از یک مرکز غیرمجاز حدود چهارتن حلیم غیرمجاز و غیربهداشتی کشف شد.» فرشیدرخ گفت: «در حال حاضر حدود 700 واحد به صورت مجاز زیر نظر اتحادیه مشغول فعالیت هستند در حالی که تعداد مراکز غیرقانونی و غیرمجاز چندبرابر این میزان است.» وی به مصرف کنندگان در مورد خرید حلیم، آش و کباب از واحدهای غیرمجاز هشدار و تاکید کرد: «به شهروندان توصیه می‌شود اقلام موردنیاز خود را از واحدهای مجاز که با اتیکت و پلاکاردهای اتحادیه مشخص و معرفی شده‌اند، خریداری کنند.» فرشید رخ خاطرنشان کرد: «واحدهای صنفی مجاز با پلاکاردهای قرمز و آبی در ماه رمضان امسال برای فروش حلیم، آش و کبابی ها مشخص خواهند شد». 

فرشید رخ نسبت به خرید این خوراک ها از واحد‌های غیر مجاز که تاییدیه بهداشت ندارند، هشدار داد و گفت: «متاسفانه در ماه رمضان حتی ساندویچ فروشی ها اقدام به فروش آش و حلیم می‌کنند، در حالی که اصلاً معلوم نیست این خوراک ها در کجا طبخ می‌شود. مردم باید از محل‌های مجاز که با پلاکارد مشخص می‌شوند، خرید کنند چراکه بر این واحد ها نظارت‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.» 

وی افزود: «چندین خرابه را می‌شناسیم که اقدام به طبخ حلیم و آش به طور گسترده می‌کنند و آن را در میان واحد‌های غیرمجاز توزیع می‌کنند. با اداره اماکن و بازرسین شورای اصناف هماهنگ کرده ایم در طرحی ضربتی با این واحدها برخورد شود. سال گذشته این کار را کردیم و با محلی روبه رو شدیم که در روز چهار تن حلیم که فقط از گندم و آب تشکیل شده بود، توزیع می‌کرد. مجموع سود این واحد در روز به دو میلیون و 800 هزار تومان می‌رسید.» وی میزان عرضه روزانه حلیم در700 واحد مجاز شهر تهران را 10 تن عنوان کرد و افزود: «این میزان فروش فقط در مراکز صنفی زیر نظر اتحادیه انجام می‌گیرد و از فروش حلیم و آش در واحد‌های غیرمجاز اطلاعی در دست نیست.» بر این اساس و با در نظر گرفتن حداقل قیمت 3000 تومانی برای هر کیلو حلیم و با توجه به فعالیت 700 واحد صنفی مجاز، گردش مالی ایجاد شده در مراکز عرضه حلیم در ماه مبارک رمضان رقمی‌حدود 900 میلیون تومان برآورد می‌شود. 

تقلب در بازار حلیم
اگرچه قیمت هر کیلو حلیم توسط اتحادیه 2500 تا 3000 تومان تعیین شده اما در برخی مناطق شهر با توجه به اینکه چند روزی تا ماه رمضان باقی است، این نرخ به چهار هزار تومان نیز می‌رسد. اکبر شاهمرادی یکی از حلیم پزان کهنه کار تهرانی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: «برخی مراکز در نقاط مختلف شهر با افزودن موادی مانند کنجد، خلال پسته، روغن کرمانشاهی و... در قیمت آش و حلیم دخل و تصرف می‌کنند و غذاهای فوق را 500 تا 1500 تومان گران تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند» .

وی اظهار داشت: «اکثر فروشندگان برای جلب مشتری و بازاریابی نام بوقلمون را به تبلیغات خود اضافه می‌کنند در حالی که افراد اندکی هستند که برای طبخ حلیم از گوشت بوقلمون استفاده می‌کنند و بیشتر افراد تنها برای تزئین حلیم از این گوشت استفاده می‌کنند.»
شاهمرادی تاکید کرد: «بالا بودن قیمت گوشت بوقلمون و همچنین قیمت گوشت گوسفند، عده‌ای را بر آن می‌دارد تا از گوشت مرغ برای طبخ و تزئین حلیم خود استفاده کنند چرا که قیمت گوشت مرغ 3100 تومانی در مقایسه با بوقلمون 15هزار تومانی بسیار پایین تر بوده و سود بیشتری را نصیب فروشنده می‌کند».

شاهمرادی تصریح کرد: «حلیم درجه یک و دو نداریم بلکه حلیم ساده و با مخلفات داریم همچنین عرضه حلیم بدون گوشت نیز تخلف محسوب می‌شود.» وی ادامه داد: «از تبلیغات فروشندگان، عرضه حلیم با روغن کرمانشاهی است که در اغلب موارد این تبلیغ دروغی بیش نبوده و بیشتر جنبه بازارگرمی ‌دارد چرا که روغن کرمانشاهی اصل، گران و کمیاب است و امکان دسترسی همه واحدها به این محصول وجود ندارد. از این رو بسیاری از حلیم پزان از روغن نباتی به جای روغن حیوانی کرمانشاهی استفاده می‌کنند».
 
وی همچنین افزود: «ماه رمضان فرصت مناسبی است تا برخی افراد بتوانند ثروت‌های یک شبه کسب کنند. این افراد در زیرزمین‌ها و خانه‌های خود اقدام به طبخ آش و حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌کیفیت کرده و محصول نهایی را به قیمت غذاهای سالم و بهداشتی به فروش می‌رسانند» .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین