کد خبر: ۹۳۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۰
در مصاحبه هفته‌نامه‌ی اصول‌گرای پنجره مطرح شد

رحیم‌صفوی: از حمله به خواب‌گاه‌های دانشجویان باید جلوگیری شود

هویت ضارب حجاریان بسیجی بود، اما خودش این‌کار را کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته‌نامه‌ی اصول‌گرای پنجره مصاحبه‌ای با یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه را در آخرین شماره‌ی خود منتشر کرده است. وی با آغاز دوره‌ی اصلاحات با کناره‌گیری محسن رضایی به فرماندهی سپاه پاسددارن منصوب شد. بخش‌های از این مصاحبه مفصل را که به وقایع دوران اصلاحات از جمله قتل‌های زنجیره‌ای، ترور حجاریان، نامه فرماندهان سپاه به رییس‌جمهور وقت، ترور کارکنان سفارت توسط طالبان، فاجعه‌ی 11 سپتامبر و حمله به کوی دانشگاه مربوط می‌شود در این‌جا می‌خوانید. در این مصاحبه وی حمله به خوابگاه‌های دانشجویی و قتل‌های زنجیره‌ای را نادرست دانسته و می‌گوید باید در چارچوب قوانین عمل کرد.

سال دومی که فرماندهی سپاه پاسداران را عهده‎دار شدید در شهر قم سخنرانی کردید پس از آن خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را منتشر و سپس روزنامه‎های جامعه و سلام به انتشار آن مبادرت کردند آن سخنرانی محملی برای برخورد با فرمانده سپاه پاسدارن شد مقداری در خصوص آن توضیح دهید؟ 

اصل ماجرا به شکلی که به آن پرداخته شد نبود و در حقیقت بنده چنین جمله‎ای که آنان منتشر کردند به‎کار نبردم با تغییر کلمات خواستند در آن زمان فرماندهی سپاه و خود سپاه پاسداران را تضعیف کنند. در آن سخنرانی بنده گفتم که در حال حاضر جنگ، فرهنگی است و ما با زبان فرهنگی باید به سراغ دشمنان برویم و این زبان فرهنگی مثل شمشیر ماست که روزنامه‎های هم‎سو با دولت مانند: ایران، سلام و جامعه خواستند با هجوم به سپاه پاسداران، فرمانده و خود سپاه را تضعیف کنند. برای اولین بار این‎جا بیان می‎کنم که در یکی از جلسات شورای عالی امنیت ملی که در همان هفته اول بعد از سخنرانی این‎جانب تشکیل شد به سراغ رییس‎جمهور وقت رفتم و از ایشان خواستم جلوی روزنامه‎های دولتی را بگیرد و گفتم که بنده به‎عنوان سرباز مدتی فرمانده سپاه هستم و ممکن است بعد از مدتی فرد دیگری جایگزینم شود و این‎که با حملات متعدد تبلیغاتی سبب تضعیف سپاه شوید تضعیف سپاه منجر به تضعیف امنیت ملی ایران می‎شود. شما به‎عنوان رییس‎جمهور باید جلوی این کار را بگیرید. ولی رییس‎جمهور وقت گفتند که از این کار جلوگیری نمی‎کنم زیرا شما در سخنرانی خود به نقد بنده نیز پرداخته‎اید و بحث گفتمان را طرح کردید که به ایشان گفتم آیا شما متن کامل سخنان بنده را مطالعه کرده‎اید؟ بعد به این نکته اشاره کردم که در سخنرانی خود گفته‎ام که با گفتمان، جلوی حمله آمریکا و اسراییل را نمی‎توان گرفت و اساسا آن‎ها برای تهاجم به ایران منتظر گفتمان نمی‎شوند که در نهایت آقای خاتمی قبول نکردند و گفتند بنده هم به آن‎ها بگویم قبول نمی‎کنند. در پاسخ به ایشان اظهار داشتم که شما بالاخره رییس‎جمهور این مملکت هستید ایشان پاسخ دادند حرف من را آن‎ها گوش نمی‎کنند و بنده با ناراحتی به ایشان گفتم که من ادامه خواهم داد. هفته بعد نیز در مسجد دانشگاه تهران گفتم که وقایع اخیر باعث شده که مارهای سمی از لانه بیرون بیایند تا با آنها برخورد شود. در این‎جا باید به این نکته نیز اشاره کرد که عامل اصلی مسائل اتفاق افتاده در این خصوص آقای محمدعلی ابطحی رییس دفتر وقت رییس‎جمهور بود او ماجرا را پشتیبانی می‎کرد و البته روزنامه سلام و جامعه نیز مؤثر بودند و در خصوص خبر ایرنا نیز از آقای وردی‎نژاد مدیرعامل وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی که از دوستان ما و سردار سپاه پاسداران بود علت را جویا شدیم که ایشان گفتند آقای ابطحی به ما گفت که این کار را انجام دهیم. بنده نیز شخصا هیچ‎وقت از آقای ابطحی خوشم نیامده و هیچ‎وقت نیز با ایشان دست نمی‎دادم.

در خصوص مسائل فرهنگی آیا در آن زمان با مسئولین وقت ملاقاتی داشتید؟
بله، قبل از سخنرانی خود در شهر قم با دکتر مهاجرانی وزیر ارشاد در دانشگاه تربیت مدرس جلسه داشتم و به ایشان گفتم که مشی فرهنگی شما غلط است که ایشان قبول نکرد. اساسا باید گفت که جریان دوم خرداد مسیر غلطی را از لحاظ فرهنگی و ارزشی طی کرد که ناشی از تفکر غلط آنها نسبت به اسلام ناب محمدی(ص) و خط سیاسی حضرت امام(ره) بود.

در آن مقطع سخنرانی 13 رجب آقای منتظری هم اتفاق افتاد گفته می شود آقایانی که در حال حاضر خیلی برای آقای منتظری اظهار تأسف می‎کنند عمدتا تصمیمات اصلی برای حصر ایشان را گرفتند. با توجه به اهمیت تاریخی این موضوع، شما به عنوان فرمانده سپاه چه نقشی داشتید؟
دستور حصر خانگی آقای منتظری مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفاظت از آقای منتظری و بیت ایشان مسئولیت داده شد که تا اواخر عمر ایشان این حفاظت صورت میگرفت.

ببخشید منظورم از این سئوال این بود که دوستانی که در آن زمان خیلی به آقای منتظری فشار می‎آوردند بعد از پانزده سال و در حال حاضر موضع سیاسی خود را تغییر داده و از دلسوزان ایشان شده‎اند در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟
در مورد این موضوع به صورت دقیق نمی‎توانم اظهار نظر کنم ولی این نکته را می‎خواهم بیان کنم که در دورانی که اصلاح‎طلبان در دولت و مجلس حضور داشتند اساسا حتی در برخورد با منافقین که امیر بزرگوار علی صیاد شیرازی را به شهادت رسانده بودند و اوج خمپاره‎اندازی‎های آنان در شهر تهران بود در شورای عالی امنیت مخالف حمله موشکی به مراکز منافقین در شورای عالی امنیت ملی کشور عراق بودند ولی ما با این وجود با گرفتن مصوبه‎ای از شورای امنیت ملی در یک روز از ساعت چهار تا هفت صبح از غرب کشور یعنی از قصر شیرین تا بصره همه پایگاه‎های منافقین را بیش از هزار موشک از برد بلند تا کاتیوشا زدیم یعنی در برخورد با منافقین هم جریان اصلاحات مسامحه می‎کرد و نمی‎خواست برخورد شدید با دشمنان انقلاب صورت گیرد. آنان معتقد به گفتمان با آن‎ها بودند و برخورد با ضدانقلاب مسلح را قبول نداشتند. این مباحث در شورای عالی امنیت ملی ضبط شده و دیگر جایی برای انکار آن نیست.

به‎طور مشخص می‎توانید اسامی این افراد را نام ببرید؟ 
از نام بردن اسامی معذورم.

یکی دیگر از حوادثی که در دوران فرماندهی شما بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتفاق افتاد وقوع قتل‎های زنجیره‎ای توسط پرسنل وزارت اطلاعات بود در این خصوص نظرتان چیست؟
ماجرای قتل‎های زنجیره‎ای به سپاه پاسداران هیچ ربطی نداشت ولی ما اصل این موضوع را برخلاف مصالح کشور می‎دانستیم و این‎که این ماجرا این‎قدر پررنگ باشد را به‎صلاح کشور نمی‎دیدیم زیرا دستگاه اطلاعاتی در هر کشوری بالاخره از این خراب‎کاری‎ها می‎کند ولی هیچ کشوری دستگاه‎های اطلاعاتی خودش را تضعیف نمی‎کند. اگر ما می‌بینیم بعضی از ساختارهای اطلاعاتی ما ضعیف شده و قادر به پیش‎بینی حواث نیست یعنی اشراف مسائل اطلاعاتی داخلی و خارجی را بعضا نداریم به این علت است که دستگاه اطلاعاتی ما در آن زمان تضعیف شد و نتیجه آن برخورد هم‎اکنون قابل مشاهده است.

در سال 1378 حادثه کوی دانشگاه اتفاق افتاد و این تصور پیش می‎آید که این حوادث از چه ناحیه‎ای صورت گرفت و چه کسانی در آن زمان دخالت داشتند؟ آن حوادث چه شباهت‎هایی با حوادث پس از انتخابات دارد در این خصوص نیز مقداری توضیح دهید؟
به‎نظر بنده برخی از عناصری که در دولت و مجلس اصلاحات بوده‎اند از ماجرای 18 تیرماه حمایت می‎کردند از این اغتشاش‎گران به‎طور خاص عناصری در وزارت کشور و وزارت علوم افرادی بودند که نمی‎خواهم اسم آنان را ببرم حتی در آن زمان آن‎ها حمله به‎سمت بیت رهبری را نیز مطرح کردند و ما پیغامی برای آن‎ها دادیم که خیلی شکننده بود. به هر جهت برای بنده به‎عنوان فرمانده کل سپاه براساس اطلاعاتی که داشتیم برخی از مسئولین دولتی در آن زمان حامی اغتشاش بودند.

همیشه این سئوال برای بنده مطرح بوده که شما به‎عنوان فرمانده کل سپاه پیغام دادید که آن‎ها از یک خطی دیگر پایین نیایند یعنی نشان دهنده این است که آن‎ها فتنه آن زمان را خودشان راه انداخته بودند. 

بله همین‎طور است. پایین‎تر از خطی که ما تعیین کرده بودیم نیامدند و تقریبا پنج یا شش روز بود که از فتنه 18 تیر می‎گذشت و ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که دکتر حسن روحانی دبیری آن را برعهده داشت اظهار داشتیم که نیروی انتظامی دیگر خسته شده و نمی‎تواند ادامه دهد‏، چون پنج، شش روز است که آن‎ها تهران را به آتش کشیده‎اند و باید دیگر سپاه پاسداران و بسیج وارد عرصه شوند که وزیر کشور وقت مخالفت میکرد. این در صورتی بود که امنیت تهران برعهده سپاه پاسداران است و حتی گفت‎وگوی تندی هم بین اینجانب و وزیر کشور صورت گرفت که در نهایت با مصوبه حضرت آقا سپاه و بسیج وارد عرصه شد و بدون تیراندازی و تلفات انسانی ظرف چند ساعت ماجرا را تمام کرد. در خاطرم هست که بعضی از استان‎ها در اعتراض به فتنه ضدانقلاب قصد راهپیمایی داشتند که وزیر کشور وقت به استانداری‎ها دستور داده بود که اجازه راهپیمایی صادر نشود. ولیکن بعدا این راهپیمایی عظیم برگزار شد.

آیا بین حوادث پس از انتخابات ریاست‎جمهوری دهم و حوادث 18 تیرماه 1378 شباهت‎هایی می‎بینید و آیا آن عواملی که می‎گویید در دولت و مجلس اصلاحات در آن حوادث دخیل بودند در حوادث پس از انتخابات نیز نقشی ایفا کرده‎اند یا خیر؟
با بررسی حوادث آن زمان این نکته کاملاً آشکار می‎شود که در جریان 18 تیرماه سال ٧٨ برخی از عناصر دولت و مجلس از حرکات ضدانقلاب حمایت می‎کردند و در فتنه اخیر که پس از انتخابات رخ داد برخی از همان عناصر که در آن زمان در وزارت کشور یا مجلس یا برخی از احزاب سیاسی بودند نقش داشتند، با این تفاوت که 18 تیرماه محدوده‎اش در تهران بود ولی فتنه اخیر مقداری گسترده‎تر است و باید گفت که برخی از عناصر که حامیان فتنه 18 تیر بودند یا آن‎ را خط‎‌دهی می‎کردند همان عناصر فعال در فتنه بعد از انتخابات هستند.
البته کار از دست آن‎ها خارج شده و در فتنه روز عاشورا شاهدیم که ضدانقلاب دخالت مستقیم داشته و برخی از کسانی که در این روز آمدند و دست به تخریب زدند از عوامل منافقین، اراذل و اوباش و بهاییان و افراد بیدین و گمراه و بازیخورده سیاسی بودند که نسبت به این روز عزیز حرمت‎شکنی کردند. البته برخی در بیانیه سیاسی خودشان این حرمت‎شکنی را محکوم نکرده و بلکه گفتند که آن‎ها بخشی از مردم خداجو بودند.

یکی دیگر از مسائلی که در دوران فرماندهی شما رخ داد انتشار نامه فرماندهان سپاه خطاب به رییس‎جمهور وقت بود لطفا در این خصوص نیز توضیح دهید؟
بنده جزو امضاکنندگان این نامه نبودم و دوستان خودشان به این نتیجه رسیدند که چنین نامه‎ای را خطاب به رییس‎جمهور بنویسند.

البته بعد از انتشار این نامه حمله سنگینی صورت گرفت نسبت به این‎که سپاه پاسداران قصد کودتا در کشور دارد در این مورد نظرتان چیست؟
در زمان امام راحل عده‎ای خدمت امام رفته و گفته بودند که سپاه می‎خواهد کودتا کند و امام هم در پاسخ آنان لبخند زده و اظهار داشته بود که این‎ها بچه‎های خودمان هستند خدا کند که این‎ها کودتا کنند یعنی از زمان امام این مباحث طرح می‎شد.
در این خصوص نیز باید گفت که سپاه پاسداران جزو نظام و حافظ آن است و طرح چنین مباحثی اساساً مفهوم ندارد. سپاه پاسداران بزرگترین حافظ انقلاب اسلامی، مردم و کشور است در مقابله با خطرات داخلی و خارجی.

نامه فرماندهان سپاه به رییس‎جمهور وقت از نظر شما چه تأثیری در آن برهه زمانی داشت؟
جریان اصلاحات متشکل از گروه‎های متفاوتی بود که برخی از آنان مخالف روحانیت و مرجعیت بودند و با افکار انحرافی خود که نسبت به اسلام داشتند در جامعه فعال بودند. نامه فرماندهان سپاه اثر خوبی گذاشت و این عده از افراد فهمیدند که سپاه پاسداران در دفاع از ملت و ولایت یکپارچه است و بعد از آن یک‎مقدار حرکات خود را تعدیل کردند.

شما قبل از نگارش نامه فرماندهان سپاه آیا در جریان آن بودید؟
به صورت غیرمستقیم در جریان بودم البته این نامه در تعدیل گروه‎های تندرو تأثیر زیادی داشت.

در اواخر آن سال اتفاق دیگری که افتاد و سعی شد که سپاه پاسداران مورد اتهام قرار گیرد ترور سعید حجاریان بود در این خصوص نیز مقداری توضیح دهید؟
آن ماجرا هیچ ربطی به سپاه پاسداران نداشت، البته فرد ضارب هویتش بسیجی بود ولی خودش چنین کاری کرد و بنده به‎عنوان کسی که در جزییات این ماجرا ورود پیدا کردم باید بگویم سپاه پاسداران در آن هیچ نقشی نداشت و شخص بنده نیز اصل این ماجرا را نمی‎پسندم چون در روحیات بنده و سپاه دست زدن به چنین اعمالی وجود ندارد زیرا ما یک حکومت هستیم و حکومت نیز در چارچوب قوانین حرکت می‎کند و این‎که فردی تصمیم بگیرد کسی را بزند یک بی‎نظمی اجتماعی است و از نظر بنده ماجراهای قتل‎های زنجیره‎ای هم محکوم است و با شناختی که ما از موازین اسلامی داریم، این حرکات خلاف ضوابط اسلامی و خلاف قوانین و مصالح نظام جمهوری اسلامی است.

بعضاً گفته می‎شود که سپاه پاسداران جریانی فکری است که آیت‎الله مصباح یزدی برای آن‎ها ترور را تجویز می‎کند و سپاه نیز به‎عنوان مجری آن را اجرا می‎کند در این مورد چه نظری دارید؟
این موضوع صحت ندارد و اساسا چارچوب و مبانی اسلامی نیز اجازه ترور به این نحو را نمی‎دهد.

آیا شما نسبت به این جریانات مشکوک هم هستید؟
من واقعا به حمله اولی که در سال 1378 و هم حمله اخیر برخی افراد به کوی دانشگاه مشکوک هستم، زیرا دانشجویی که در خوابگاه زندگی می‎کند نباید مورد تعرض قرار بگیرد و در حقیقت خوابگاه دانشجویی حریم خصوصی وی است و نباید به آن ورود پیدا کرد. دستگاه‎های حکومتی موظفند که از این‎گونه حرکات جلوگیری کنند زیرا هر حرکتی در چارچوب قانون معنا می‎یابد و هرکسی حتی نیروهای مذهبی اگر قانون‎شکنی کردند باید با آن‎ها برخورد شود. بدون قانون نمی‎شود کشور را اداره کرد و به هر جهت حمله به خوابگاه دانشجویان کاری زشت و ناپسند است و دستگاه قضایی باید آن را پی‎گیری و با عوامل اصلی برخورد کند.

در سال 1380 – 1381 حادثه شهادت دیپلمات‎های ایرانی در افغانستان رخ داد شما کی از این حادثه اطلاع یافتید؟
از این حادثه دلخراش ما با کمی تأخیر اطلاع پیدا کردیم.

در آن زمان گفته می‎شد که سپاه پاسداران قرار است به طالبان حمله کند در این مورد مقداری توضیح دهید؟
ما طرح حمله به طالبان را پیش مقام معظم رهبری بردیم و ایشان فرمودند که آن‎ها از مرز ما عبور نکرده‎اند، بنابراین طرح شما قابل‎قبول نیست ولی اجازه پیدا کردیم که در حد پاسگاه‎های مرزی با آن‎ها برخورد کنیم، در این حادثه طالبان 13 نفر از کارکنان سفارت ما در افغانستان را به شهادت رساندند. ما پس از این حادثه ظرف 48 ساعت دو لشکر خود را در منطقه مرزی پیاده کردیم و با هواپیماهای ایلیوشین برای اولین‎بار تانک به منطقه بردیم و ابتدا با توپخانه پاسگاه‎های مرزی طالبان را هدف قرار دادیم و سپس با لودر تعدادی از پاسگاه‎های مرزی آنان را با خاک یکسان کردیم که در نهایت طالبان به عجز خود در برابر قدرت سپاه پاسداران اعتراف کردند.

یکی دیگر از حوادثی که در سطح بین‎الملل در زمان فرماندهی شما رخ داد حادثه 11 سپتامبر و انفجار برج‎های دوقلو بود، در این خصوص چه تحلیلی دارید؟
پس از حادثه ١١ سپتامبر (٢٠ شهریور ماه سال 1380) شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه گذاشت و مسئله را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و سیاستگذاری خوبی هم کرد که مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار گرفت. از همان زمان تحلیل اینجانب این بود که این حادثه از توان و ظرفیت اطلاعاتی القاعده به تنهایی خارج بود و عده‌ای از سران اطلاعاتی موساد و اسراییل و مسئولان بالای آمریکایی، طراحان این حادثه بودند و با چند واسطه عامل اجرایی القاعده بود. چرا که پس از این حادثه، آمریکاییها استراتژی حمله به افغانستان و عراق و حضور و تسلط به منابع نفتی خلیج فارس را به مرحله اجرا گذاشتند و این استراتژی هم اکنون هم ادامه دارد. اگرچه استراتژی آمریکاییها در افغانستان و عراق با شکست مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین