کد خبر: ۹۴۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
حمایت خارجی از بعثی‏ها

رد صلاحیت در عراق و آینده انتخابات

دو ائتلاف شیعه فعلا شانس خوبی برای پیروزی دارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که رد صلاحیت‏ها در عراق ادامه دارد، احتمال تحریم انتخابات از سوی بعثی‏ها که هم اکنون برای مقابله با پیروزی ائتلاف‏های شیعه و تعدیل قدرت در عراق، از سوی امریکا مورد حمایت قرار گرفته‏اند، بیشتر می‏شود. اخیرا نیز هیات عدالت و دادخواهی در كركوك 40 نامزد انتخابات آتی در این استان را از روند انتخابات كنار گذاشت. 

اوضاع سیاسی داخلی عراق فعلا نشان می‏دهد که دو ائتلاف‏ مهم شیعی، ائتلاف وطنی و ائتلاف دولت قانون، بیش از دیگران در مناطق جنوبی عراق شانس پیروزی دارند و در بغداد نیز یکی از این ائتلاف‏ها بیش از سایر رقبا محبوبیت دارد. در عین حال حمایت عربستان و امریکا از بعثی‏ها به نگرانی‏هایی درباره آینده عراق و وضعیت انتخابات دامن زده است. این در حالی است که دولت عراق، بر ضرورت اجرای قانون و کنار گذاشتن بعثی‏ها تاکید می‏ورزد.

روزنامه القدس العربی به نقل از یك مقام در كمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نوشت: نامزدها‌یی كه برای شركت در انتخابات رد صلاحیت شدند اكثرا وابسته به لیست جبهه‌ی العراقیه كركوك هستند كه رهبری آن را احمد حمید العبیدی به عهده دارد.

هم‌چنین برخی از اعضای فراكسیون عربی ملی مستقل به رهبری خضر الحمدانی و لیست جواد بولانی وزیر كشور عراق و لیست ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق نیز از مشاركت در انتخابات كنار گذاشته شدند.

هم‌چنین رادیو سوای آمریكا گزارش داد:هیات‌های عربی و تركمن در استان كركوك خواستار ناظرانی از سازمان ملل اتحادیه اروپا و كشورهای عربی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی كه در هفتم ماه مارس برگزار می شود شدند.

شورای عالی عشایر وابسته به شورای سیاسی عربی در استان كركوك نظارت واقعی و فعال سازمان ملل ،‌سازمان كنفرانس اسلامی‌،اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا را خواستار شد.

شیخ خالد المفرجی یكی از رهبران این شورا مشاركت فعال و جدی سازمان‌های بین المللی را از زمان آغاز انتخابات تا پایان آن در مناطقی با ساكنان قومیت‌های مختلف را خواستار شد.

وی نظارت بر عملیات انتقال صندوق‌های رای و شمارش آرا را به منظور تضمین انتخابات شفاف خواستار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین