کد خبر: ۹۵۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴

سفیر سابق ایران در رم: بازداشت خبرنگار صدا و سیما، نشانه جایگاه رسانه‏ها در ایتالیاست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین الملل: ابوالفضل ظهره وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بازداشت حمید معصومی نژاد خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به اتهام واهی تلاش برای قاچاق سلاح به ایران اظهار داشت: ایتالیا امروز در شرایط خاصی از نظر سیاسی است و بازداشت معصومی نژاد كوچك‌ترین خوش خدمتی بود كه این كشور می‌توانست برای آمریكایی‌ها در رابطه با خاورمیانه و ایران بعد از دستگیری عبدالمالك ریگی انجام دهد.

وی افزود: بازداشت خبرنگار صدا و سیمای ایران در ایتالیا از یك طرف باعث تاسف برای جامعه خبرنگاران ایتالیا و دنیاست و از طرف دیگر نشان‌دهنده آن است كه شرایط سیاسی و فضای رسانه‌ای -مطبوعاتی این كشور در چه جایگاهی قرار دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به عضویت معصومی نژاد در انجمن خبرنگاران خارجی مقیم ایتالیا تصریح كرد: معصومی نژاد خبرنگاری بسیار دقیق، حساس و پیگیر بود كه به كار خود نیز عشق می‌ورزید و بر آن متمركز بود و خبرنگاری صد در صد حرفه‌ای بود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اظهار داشت: اقدام دولت ایتالیا در بازداشت این خبرنگار ایرانی نشان‌دهنده سناریویی است كه در هماهنگی با رژیم صهیونیستی و قدرت‌های خارجی به ویژه آمریكا صورت گرفته است.

ظهره وند افزود: انتخاب معصومی نژاد برای این سناریو، انتخابی بی‌راه است زیرا این مساله نه تنها به شخصیت او نمی‌خورد بلكه این خبرنگار ایرانی در طول ‪ ۱۵‬سال اقامت در ایتالیا كوچكترین مطلبی در پلیس این كشور و در میان اتباع خارجی ندارد.

این كارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینكه انتخاب خبرنگار صدا و سیما نشان‌دهنده عدم هوشمندی سیاسی و اطلاعاتی دولت ایتالیاست، تصریح كرد:معصومی نژاد جزء محبوب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین خبرنگاران خارجی مقیم شهر رم بود.

وی افزود: در گذشته دولت ایتالیا بسیار علاقه داشت تا در رابطه با خاورمیانه و ایران نقش آفرینی كند و در زمان نخست وزیری آقای پرودی این نقش بر اساس منافع ملی ایتالیا و شان مردم این كشور در نظر گرفته شده بود اما اكنون در زمان نخست وزیری آقای برلوسكونی به ضعیف‌ترین شكل ممكن و به دور از شان مردم ایتالیا تلاش شده است تا در رابطه با ایران و خاورمیانه برای آمریكا و رژیم اشغالی خوش خدمتی شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به حجم چند میلیارد دلاری روابط اقتصادی ایران و ایتالیا تاكید كرد: علیرغم مبادلات چند میلیارد دلاری میان تهران و رم، دولت ایتالیا دست به چنین اقدامی زده است كه مابه ازایی نخواهد داشت و دولت برلوسكونی باید هرچه سریعتر این اشتباه خود را با آزادی معصومی نژاد رفع كند زیرا این مسئله نه به صلاح مردم ایتالیاست و نه مناسبات فیمابین دو كشور.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۶
0
0
منهم با نظرات سفیر اسبق ایران در در رم موافقم که ایتالیا به اسرائیل و آمریکا خوش خدمتی کرده است ولی یک راه در رو نیز بگذارید. چون اگر خدای ناکرده زبانم لال، فردای روزی این خبرنگار ایرانی اعتراف کند( حتی بالاجبار) که واقعا در قاچاق اسلحه و شاید کارهای دیگر غیر از خبرنگاری دست داشته است پاسخ شما چه خواهد بود؟
شما ممکن است از خودتان مطمئن باشید ولی نباید این طور سریع در باره دیگران با اطمینان سخن گفت. آدمیزاد است و اشتباه.
البته کشورهای دیگر چون آمریکا می توانند کارشناسانشان را به استخدام رسانه ها دربیاورند ولی جمهوری اسلامی هنوز اینقدر قوی نشده است که چنین کاری بکند. چون کشورهای قدرتمند جهان توان آنرا ندارند که خبرنگار آمریکایی را به جرم جاسوسی دستگیر کنند. خصوصا اگر این جاسوس برای به دست آوردن اطلاعات از جهان سوم و یا کشور خصم باشد.
آقای سفیر می بایست مانند دکتر لاریجانی موضع می گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۶
0
0
به نظر می رسد، بخشی از واقعیت بازداشت معصومی نژاد منتشر شده است و آن بخش نیز همان بازداشت است. البته در کنار انتشار این اخبار چند تا لعن و نفرین نیز نثار دولت ایتالیا می شود که در تعلیمات اجتماعی فحش و نفرین بخشی از خبر نیست که خبرنگار بتواند فحش نثار دیگران بکند.
در این نوع خبرها باید برای مردم روشن شود که آیا دولت ایتالیا خبرنگار و یا نویسنده ای را صرفا به دلیل انتشار واقعیات بازداشت کرده است یا خیر؟
انتشار اخبار خام باعث می شود که مردم به انحراف کشیده شوند و آن اینکه این طور برای خودشان تحلیل کنند که ایتالیا نیز مانند دولت ایران خبرنگاران بیگناه را بازداشت می کند.
لطفا در تنظیم خبر دقت کنید تا واقعیات به مردم منتقل شود.
آیا برخورد دوگانه با یک خبر در ایران و ایتالیا بخشی از وظایف دینی ماست و یا ضد دین است.
در ایران فردی به نام ریگی دستگیر می شود آیا تا کنون کشوری این دستگیری را محکوم کرده است؟
حالا فردی به نام معصومی نژاد دستگیر شده است و معلوم نیست چرا اینهمه محکومیت از سوی مقامات ایراتی روبرو شده است؟
اگر معصومی نژاد بیگناه باشد حتما دولت ایتالیا وی را آزاد و اعاده حیثیت خواهد کرد. آیا اگر ثابت شود فرد و یا افرادی در جمهوری اسلامی بیگناه دستگیر و در زندان به ویژه در انفرادی نگه داشته شده است، دولت ایران حاضر است عذر خواهی کند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین