کد خبر: ۹۶۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵

مرغ گران شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و به‌رغم اعلام آمادگي اصناف و دستگاه‌هاي متولي تنظيم بازار براي عرضه مرغ تازه به قيمت 2350 تا 2650 تومان، به‌نظر مي‌رسد اقدامات انجام شده در زمينه عرضه محدود اين فراورده تأثير چنداني بر جلوگيري از روند صعودي قيمت گوشت مرغ نداشته است به‌نحوي كه در روزهاي پاياني هفته گذشته قيمت هر كيلوگرم مرغ در فروشگاه‌هاي سطح شهر به 3هزارو 400 تومان نيز رسيد.

در حالي كه وزارت بازرگاني و اتحاديه صنفي توليد و عرضه از اتخاذ تدابيري براي تأمين گوشت مرغ با قيمت كمتر از 2هزارو 800 تومان خبر داده و عرضه اين محصول با قيمت بيشتر از اين مبلغ را گرانفروشي و تخلف اعلام كرده‌اند. در روزهاي پاياني هفته گذشته قيمت مرغ بارديگر به ركورد تازه 3هزارو 400 تومان دست يافت.

چندي پيش رئيس شوراي اصناف كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما قيمت گوشت مرغ در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران را 2هزارو 350 تومان و اين قيمت در واحدهاي صنفي را 2هزارو 650 تومان اعلام كرده و با بيان اينكه محدوديتي براي تأمين و عرضه مرغ به نرخ مذكور وجود ندارد، افزود: تفاوت قيمت عرضه مرغ در ميادين و واحدهاي صنفي سطح شهر ناشي از افزايش هزينه حمل‌ونقل و براي توزيع مرغ با تناژ كمتر در بين واحدهاي صنفي سطح شهر است چرا كه ميادين ميوه و تره‌بار مقدار بيشتري گوشت مرغ را براي عرضه تحويل گرفته و هزينه حمل و در نتيجه قيمت عرضه مرغ به مصرف‌كننده كاهش مي‌يابد.

قاسم نوده فراهاني در زمينه نا‌كارآمدي اين سياست، افزايش قيمت مرغ به بيش از 3هزار تومان در چند هفته گذشته و عمل نكردن برخي متوليان تأمين گوشت مرغ مورد نياز بازار شب عيد با بيان اينكه قصد ورود دوباره به اين موضوع را ندارد، اعلام كرد: دستگاه‌هاي ذي‌ربط پيگير اين موضوع هستند اما آنچه مسلم است با توجه به ذخاير مطلوب هيچ مشكلي براي تأمين گوشت مرغ مورد نياز بازار شب عيد به قيمت‌هاي مذكور وجود نداشته و واحدهاي صنفي متقاضي مي‌توانند گوشت مرغ را با نرخ‌هاي مذكور از اتحاديه دريافت و نسبت به عرضه آن به مصرف‌كنندگان اقدام كنند.

ثبات نسبي قيمت گوشت قرمز

با وجود نوسان قيمت گوشت مرغ در هفته‌هاي اخير، اين روزها قيمت گوشت قرمز در فروشگاه‌هاي سطح شهر از ثبات نسبي بيشتري برخوردار است به‌نحوي كه در روزهاي پاياني هفته گذشته هر كيلوگرم گوشت قرمز ران گوسفندي با نرخ 16هزار و 300 تا 16 هزار و 500 تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شد.

همچنين قيمت هر كيلو گرم گوشت قرمز گوساله بدون استخوان و چربي بين 12هزار تا 12هزار و 500 تومان در نوسان بود كه نسبت به چند هفته گذشته افزايش يا كاهش چنداني را شاهد نبوده است.

ذخيره‌سازي‌ اقلام منجمد متوقف شد

معاون وزير بازرگاني از توقف ذخيره‌سازي اقلام منجمد خبر داده و اعلام كرده است كه ذخيره‌سازي‌ اقلام منجمد از دستور كار خارج شده و از سال آينده در تنظيم بازار جايي نخواهد داشت.

محمدصادق مفتح با بيان اين مطلب گفت: وزارت بازرگاني به‌صورت منطقي، به‌دنبال ذخيره‌سازي‌ اقلام منجمد نيست. اين درحالي است كه در تنظيم بازار اقلامي همچون گوشت مرغ، به‌دنبال آن هستيم تا شيوه‌هايي را براي تنظيم بازار تدوين كنيم كه تمركز بيشتري روي جلوگيري از نوسانات بخش توليد داشته باشد.

وي افزود: مصرف گوشت مرغ توسط مردم ثابت بوده و مرتبط با تغيير فصول نيست. از سوي ديگر، توليد مرغ در كشور نيز صنعتي است و اگر توليد نوسان نداشته باشد، به‌طور قطع قيمت نيز ثابت خواهد ماند. اگرچه درصدي نوسان به‌دليل تغيير در نهاده‌ها، منطقي به‌نظر مي‌رسد اما اينكه قيمت به‌صورت زيگزاگي در بازار، نوسان داشته باشد، پذيرفته نخواهد بود.
مفتح تصريح كرد: وزارت بازرگاني به‌دنبال اين است كه بتواند تنظيم بازار را با مرغ گرم توليد داخل انجام دهد، در اين راستا 2 تفاهمنامه با تشكل‌هاي توليدي به امضا رسيده كه بر مبناي آن يك تشكل به ميزان 50 هزار تن و تشكل ديگر به ميزان حداقل 30 هزار تن، تعهد داده‌اند كه توليد مرغ داشته باشند.

اگرچه امسال توزيع مرغ منجمد در كشور صورت گرفت اما وزارت بازرگاني اعتقادي به تنظيم بازار با اين روش ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین