کد خبر: ۹۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران :

نحوه خدمات دهی تاکسیرانی افغانستان از ایران بهتر است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:وضعيت ناوگان تاكسيراني به حدي نابسامان است كه نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با «جام‌جم» معتقد است؛ حتي در جهان سومي‌ترين كشورها مانند افغانستان، عراق و بنگلادش، سيستم تاكسيراني و نحوه خدمات‌دهي آن به مسافران، مانند وضعيت فعلي تاكسيراني در كشور ما نيست.

روند كند نوسازي تاكسي‌ها

نوسازي تاكسي‌‌هاي فرسوده ، حذف تاكسي‌هاي گردشي و از همه مهم‌تر نصب تاكسيمتر سال‌هاست كه از سوي مسوولان اين سازمان در دوره‌هاي مختلف مديريتي‌شان به شهروندان وعده داده شده؛ در حالي كه مسوولان هنوز نتوانسته‌اند به اين وعده‌ها جامه عمل بپوشانند و به اين ترتيب، بخشي از مشكلات متعدد رانندگان تاكسي و مسافران را حل كنند.

از اقداماتي كه سازمان تاكسيراني در زمينه نوسازي تعدادي از تاكسي‌هاي فرسوده انجام داده، نمي‌توان چشم‌پوشي كرد؛ اما روند كند نوسازي تاكسي‌ها و ماه‌ها سرگرداني رانندگان تاكسي كه تنها سرمايه خود را به اميد نوسازي اسقاط كرده و براي امرار معاش خانواده با مشكلات عديده‌ مواجه بودند، بيانگر اين واقعيت است كه اقدامات سازمان تاكسيراني در اين زمينه، دردي از رانندگان تاكسي دوا نكرده است.

در اين ميان، تردد تاكسي‌هاي فرسوده با عمر بيش از 25 سال كه در سطح شهر به جابه‌جايي مسافر مي‌پردازند، چهره ناوگان حمل و نقل عمومي شهرمان را همچنان زشت و ناخوشايند كرده است.

معضل تاكسي‌هاي دربستي

در حالي كه نزديك به 8 دهه از ورود تاكسي به سيستم حمل و نقل عمومي كشورمان مي‌گذرد؛ اما استفاده مسافران از اين وسيله نقليه و محاسبه نرخ كرايه آنها همچنان به روش سنتي صورت مي‌گيرد، بدون اين‌كه اين روش متناسب با شرايط و نياز شهروندان در دوره‌هاي مختلف تغيير كرده باشد.در بسياري از كلانشهرهاي دنيا، سيستم تاكسيراني بيانگر وضعيت مطلوب حمل و نقل عمومي آن جامعه محسوب مي‌شود؛ اما نحوه سرويس‌دهي ناوگان تاكسيراني در شهرهاي ما و بخصوص پايتخت، وضعيت خوشايندي را در اين زمينه به تصوير نمي‌كشد.

سال‌هاست كه مسافران در معابر و خيابان‌هاي شهر، دقايق طولاني به انتظار تاكسي مي‌ايستند. نحوه توزيع تاكسي‌هاي گردشي در سطح شهر متناسب با نياز مسافران براي تردد‌هاي شهري نيست و در اين ميان معضل تاكسي‌هاي دربستي همچنان به قوت خود باقي است.

در حسرت تاكسيمتر

از زماني كه مديريت شهري پايتخت و مسوولان سازمان تاكسيراني، خبر تجهيز تاكسي‌هاي گردشي به سيستم تاكسيمتر براي محاسبه عادلانه نرخ كرايه تاكسي‌ها را به شهروندان داده‌اند، سال‌ها مي‌گذرد و به جرات مي‌توان گفت نصب تاكسيمتر روي تاكسي‌هاي گردشي، مهم‌ترين وعده مشتركي بود كه در 10 سال اخير تمام مديران سازمان تاكسيراني طي دوران خدمت خود در اين مجموعه بر اجرايي شدن آن تاكيد كردند تا شايد نام خود را به عنوان اولين مدير موفق در پروژه طلسم شده تاكسيمتر به ثبت برسانند.

در اين مدت بارها نيز زمان‌هاي مختلفي براي تجهيز تمام تاكسي‌هاي گردشي به تاكسيمتر تبيين و اعلام شد؛ اما اين وعده در هيچ‌يك از زمان‌هاي مقرر تحقق نيافت.

تنها هنگامي كه مسوولان سازمان تاكسيراني، رانندگان تاكسي را ملزم به نصب تاكسيمتر و محاسبه نرخ كرايه‌ها بر اين اساس كردند و به تهديد ابطال پروانه فعاليت و توقيف تاكسي متوسل شدند، رانندگان براي نصب تاكسيمتر به تاكسيراني مراجعه كردند؛ اما تاكسيمتر‌ها صرفا به وسيله‌اي تزئيني در مقابل ديدگان رانندگان تاكسي و مسافران تبديل شد، بدون اين‌كه كارايي مورد انتظار را داشته باشد.

وعده‌اي كه تا امروز و در روزهاي آغاز سال جديد هنوز محقق نشده و بزودي با اجراي نرخ‌هاي مصوب جديد كرايه تاكسي‌ها، باز هم شاهد داستان تكراري چالش مسافران و رانندگان تاكسي بر سر كم و زياد حساب كردن نرخ كرايه‌ها خواهيم بود.اين وضعيت در تاكسي‌هاي خصوصي و گردشي بمراتب بدتر است. ساعت‌ها تردد بدون سرنشين در سطح شهر و بالا و پايين كردن خيابان‌ها به اميد پيدا كردن مسافر دربستي، دريافت كرايه‌هاي غيرمتعارف از مسافران و رعايت‌نكردن نرخ‌هاي مصوب سازمان تاكسيراني، بيانگر اين واقعيت است كه ديگر نه شهروندان و نه مسوولان تاكسيراني ياراي مقابله با قشر راننده تاكسي را ندارند.

متخلف‌ترين‌ها

وقتي مشكلات ريز و درشت سيستم تاكسيراني كلانشهر تهران را در كنار انتقاد صريح رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران در جمع خبرنگاران، از وضعيت نابسامان اين مجموعه و بخصوص تخلفات رانندگان تاكسي در سطح شهر مي‌گذاريم، متوجه مي‌شويم كه وضعيت تاكسيراني پايتخت تا چه حد نابسامان است.

سرهنگ سيدهادي هاشمي در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به توقيف 7000 تاكسي متخلف در پايتخت طي سال گذشته، از عملكرد تاكسيراني تهران بشدت انتقاد مي‌كند و معتقد است؛ بيشترين تخلفات رانندگي در تهران مربوط به رانندگان تاكسي است كه با سوار و پياده كردن مسافر در هر نقطه از معبر و خيابان، ضمن ارتكاب تخلف، موجب ترافيك و بروز تصادف مي‌شوند.

وي پيش‌بيني مي‌كند؛ اگر سازمان تاكسيراني براي تخلفات رانندگان تاكسي فكر جدي نكند و راهكار موثري براي قانونگرا كردن اين رانندگان به كار نگيرد، سيستم تاكسيراني با بيش از 80 هزار راننده تاكسي به معضل جدي براي پايتخت تبديل خواهد شد.

تاكسيراني در شرايط نامطلوب

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با «جام‌جم» در حالي كه وضعيت فعلي شبكه حمل و نقل تاكسيراني پايتخت را مطلوب و راضي‌كننده نمي‌داند، معتقد است؛ در بروز اين نابساماني‌ها رانندگان تاكسي تنها مقصر نيستند؛ بلكه اين معضل ريشه در مشكلات متعددي دارد.

حسن بيادي، تغيير ماهيت كاركردي تاكسيراني طي سال‌هاي اخير را يكي از مشكلات اصلي مي‌داند و مي‌گويد: در بسياري از كلانشهرهاي دنيا، تاكسي و نحوه استفاده از آن تعريف خاص خود را دارد؛ به طوري كه اين وسيله جزو سيستم حمل و نقل عمومي محسوب نمي‌شود و به همين دليل هزينه استفاده از آن نسبت به حمل و نقل عمومي بالاست، در حالي كه اين ماهيت در شهرهاي ما تغيير كرده و تاكسي به وسيله نقليه عمومي با مشكلات متعدد تبديل شده است.

وي با اشاره به نبود مديريت واحد در تاكسيراني به عنوان يكي از دلايل اصلي نابساماني سيستم تاكسيراني مي‌افزايد: هم‌اكنون سازمان تاكسيراني تنها متولي اصلي وضعيت ناوگان تاكسيراني و نحوه خدمات‌دهي آن به شهروندان نيست و در كنار آن، وزارت كشور و راهنمايي و رانندگي نيز در امور مربوط به تاكسيراني دخيل‌اند و همين تعدد متولي موجب دامن زدن به نابساماني موجود مي‌شود.

در چنين شرايطي بايد ديد آيا وعده‌هايي همچون نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، جمع‌آوري تاكسي‌هاي گردشي، الزام رانندگان تاكسي به رعايت نرخ‌هاي مصوب، رفع معضل تاكسي‌هاي دربستي و... در سال جديد جامه عمل به خود خواهد پوشيد و شهروندان تهراني مي‌توانند به بهبود وضعيت خدمات‌دهي تاكسيراني اميدوار شوند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین