کد خبر: ۹۷۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۹

تا90 درصد لوازم آرایشی قاچاق، غیربهداشتی و چینی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می‌شوند و آن دسته از آن‌ها که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا امریکایی هستند تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل شده و روانه بازار ایران می‌شوند.

آخرین شماره فصلنامه مهندسی بازار در مقاله‌ای تخصصی به بررسی ویژگی‌های بازار لوازم آرایشی در ایران پرداخته و با اعلام مطلب بالا با تاکید براین که بخش عمده‌ای از بازار ایران در اختیار مارک‌های چینی، کره‌ای، و ترکیه‌ای است می‌نویسد: این دست از کشورها با ارائه تنوع گسترده‌ای از محصولات آرایشی با قیمت‌های ارزان و در بسته‌بندی‌های جذاب، مطابق بودجه بخش عمده‌ای از مصرف کننده‌های ایرانی اقدام به تولید لوازم آرایشی می‌کنند.

این خبر زمانی از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود که بدانیم که 14 میلیون نفر زن ایران در برابر 140 میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان 1/2 میلیارد دلار از بازار 2/7 میلیارد دلار بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه محسوب می‌شوند. این آمار حاکی از آن است که 14 میلیون نفر زن ایران 1/2 میلیارد دلار و 140 میلیون نفر زن در خاورمیانه 1/5 میلیارد دلار لوازم آرایشی مصرفی می‌کنند.

این ارقام حاکی از آن است که هر زن ایرانی در سال 150 دلار یا به عبارتی 150 هزارتومان و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار و یا به عبارتی 36 هزارتومان لوازم آرایشی مصرف می‌کند. ضمن آن که زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده می‌کنند و در این زمینه شاید حجم بیشتری از لوازم آرایشی را مصرف کنند.

این محقق می افزاید: سهم برندهای معتبر اروپایی و امریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود. متاسفانه سهم تولیدکننده‌های ایرانی از این بازار بزرگ ورو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می‌شود.

سلامت و لوازم آریشی

مهندس سعید صمدی مدیر دپارتمان مشاوره تی.ام.بی.ای در این مقاله تاکید دارد که عملا هیچ اطلاعی از میزان سلامتی و بهداشتی بودن این محصولات وجود ندارد و گزارش‌های متعددی که از مراکز بهداشتی دریافت می‌شود حکایت از خطر بالقوه این کالاها برای سلامتی مصرف کننده ایرانی دارد.

در عین حال به نوشته دکتر علی اخوان بهبهانی، فروشندگان بازار تهران نیز آمار این تحقیق را تایید کرده و معتقدند: اکثر محصولات لوازم آرايشي و بهداشتي، كرم‌هاي پودر و مواد ساخت ريمل‌هاي آرايشي تقلبي است و حرفه‌اي‌ها با ترفندهاي بسيار، با افزودني‌هاي غيرمجاز و انواع چربي كه معلوم نيست چه هست واز كجا به دست آمده، آنها را توليد كرده‌اند. بيشتر خانواده‌ها هم به هنگام خريد، از كيفيت و مواد اصلي ساخت اين مواد اطلاعي ندارند. شايد وقتي مسئول اداره نظارت بر مواد غذايي شبكه بهداشت و درمان كرج اعلام مي‌كند در يك ماه گذشته بيش از دو تن انواع شامپو و لوازم آرايشي غير استاندارد از توليدي‌هاي غيرمجاز و فروشگاه‌ها جمع‌آوري و معدوم شده است يا در اخبار مي‌خوانيم كه با شناسايي دو انبار در تهران، بيش از 2 ميليارد ريال لوازم آرايش كشف و ضبط شد، بيشتر به عمق فاجعه پي ببريم.

درعین حال مشاور معاون دارو وغذاي وزارت بهداشت و درمان به زنان هشدار داد: " فقط از لوازم آرايشي و بهداشتي كه داراي برچسب فارسي و توضيحات مربوط به تاريخ توليد و انقضا هستند، استفاده كنند."

وي مي‌افزايد: " اگر در خصوص لوازم ‌آرايشي و بهداشتي به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور گزارش شود، در اين صورت ‌آنها با حكم قضايي اين لوازم آرايشي را جمعآوري مي‌كنند اما در غير اين صورت وزارت ‌بهداشت هيچ مسئوليتي در اين زمينه نخواهد داشت چرا كه براي جمع آوري آن قوه قهريه ‌ندارد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین