کد خبر: ۹۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۲
آفتاب گزارش می‏کند؛

ساخت ۲۰۰ حوزه علميه جديد

رشد 28 درصدی بودجه نهادهای دینی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – فروزان آصف نخعی : تاسیس حوزه های علمی دینی و افزایش کمک به ان جی اوهای هوادار دولت از رشد بی سابقه‌ای برخوردار بوده است تاجایی که روزنامه کیهان از ساخت 200 حوزه علمیه جدید در شهرهای مختلف کشور خبرداده و از قول مسئول طرح و برنامه شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور نوشته که ساخت 200 حوزه علمیه جدید بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نزدیک به 40 حوزه علمیه تا پایان سال فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

حجت الاسلام سيد غلامرضا موسوى گفته كه منبع تامين مالى ساخت اين حوزه ها از محل بودجه عمرانى استان هاى مختلف كشور تامين شده و برخى روحانيون داخل و برخى روحانيون كشورهاى همسايه نيز از تامين كنندگان بودجه ساخت 200 حوزه علميه جديد در كشور هستند.

پیش از این ایرنا طی خبر از رشد 28 درصدی بودجه حوزه های علمیه و 73 درصدی سازمان تبلیغات اسلامی در لایحه بودجه سال 1389 خبرداده بود. بر اساس این گزارش بررسی لایحه بودجه 1389 کل کشور نشان می‌دهد که کمک دولت به نهادها و مراکز فرهنگی و دینی و نیز حوزه های علمیه سراسر کشور نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد دارد.

همچنین دولت بودجه شورای عالی حوزه علمیه قم را در لایحه بودجه سال 1389 به میزان 16 درصد رشد داده‌است ضمن اینکه مرکز خدمات حوزه علمیه قم و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را در ردیف دستگاه‌های اصلی بودجه 1389 قرار داده است.بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز در لایحه بودجه 1389 کل کشور با 73 درصد رشد مواجه است.

کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی، یکی از ردیف‌هایی است که دولت در این بخش کمک قابل توجهی را با عنوان “‌کمک به نهادهای دینی و مراکز فرهنگی و دینی ” را اختصاص داده است که این کمک‌ها با کمک شورای عالی حوزه علمیه قم پرداخت خواهد شد.

گزارش ایرنا حاکی از آن است که براساس آمار نشان، کمک دولت به موسسات دینی و فرهنگی در سال 1389 برابر 909 میلیارد و 85 میلیون ریال بوده که این رقم نسبت به بودجه 709 میلیاردریالی اختصاص یافته در سال گذشته با 28 درصد رشد رو به رو است.

این در حالی است که موید صدر حسینی نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی با آفتاب اعلام کرد که 158 میلیارد تومان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در بودجه 89 که در جدول شماره 81 منعکس شده، قابل نظارت نیست. به گفته موید حسینی برخی رديف‏ها در بودجه 89 گنجانده شده است كه نحوه هزينه كرد آن روشن نيست، نظارت ديوان محاسبات روی آن وجود ندارد و نحوه هزينه كرد آن در اختيار دولت است.

حسينی گفت: ما مخالف پرداخت يارانه‌ به مجموعه ها و يا NGOها نيستيم اما انتظار داريم اين توزيع در يك فرآيند شفاف و با فراخوان عمومی انجام شود كه همه بتوانند از آن استفاده كنند و عادلانه رفتار شود زيرا روندی كه تا كنون بوده و در بودجه 89 نيز آمده است نه منطبق با عدالت است نه مساوات.

براساس پیوست لایحه بودجه سال 1389، تعداد 58 مؤسسه و سازمان غیردولتی از كمك دولت استفاده می‌كنند.در فهرست این مؤسسات، ‌نام مؤسسه خصوصی آینده روشن، كه مشایی رییس دفتر رییس جمهور مؤسس آن است با سهم یك میلیارد و 200 میلیون تومان، بنیاد پروفسور مولانا با سهم 337 میلیون تومان ( که البته مجلس با آن مخالفت کرد )، مركز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام حسینیان با سهم 500 میلیون تومان، بنیاد بوعلی سینا با سهم 300 میلیون تومان، مؤسسه آموزشی امام خمینی قم متعلق به آیت‌الله مصباح با 10 میلیارد تومان، مؤسسه پرتو ثقلین با 200 میلیون تومان، مؤسسات مصباح‌الهدی و سفینه‌النجات هر یك با سهم یك میلیارد تومان و كانون نویسندگان قم با سهم 200 میلیون تومان به چشم می‌خورد.

همچنین برای مجتمع آموزشی امام خمینی مالزی، یك میلیارد تومان، بنیاد شمس و مولانا500 میلیون تومان، مجمع صلح اسلامی 500 میلیون تومان، و برای دانشگاه امام صادق 5/2 میلیارد تومان كمك در نظر گرفته شده است.

 در بودجه سال 89 به پژوهشکده رویان تنها 2 میلیارد تومان اختصاص یافته است. موسسه رویان در سال 1370 به‌عنوان مرکز جراحی محدود با هدف درمان، پژوهش و آموزش ناباروری افتتاح‌شده و در سال 1377 مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی را از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده است. این پژوهشکده فعالیت های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب شش گروه پژوهشی جنین شناسی، ناباروری مردان، ناباروری زنان، ژنتیک تولید مثل، اپیدمیولوژی و بهداشت باروری و نیز سلولهای بنیادی (بن یاخته‌ها) انجام می‌ دهد. این پژوهشکده دارای 80 عضو هیات علمی بوده و دو فصلنامه علمی پژوهشی به نام های "یاخته" در زمینه علوم سلولی و "International Journal of Fertility and Sterility" در زمینه ناباروری منتشر می‌ کند. دولت همچنین به جامعه الزهرا 10 میلیارد تومان، 15 میلیارد تومان برای کمک به نهادها و مراکز فرهنگی و دینی،2 /5 میلیارد تومان به شهرک مهدیه قم و موسسه رواق حکمت 200 میلیون تومان اعتبار در بودجه 89 اختصاص داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۶
1
1
شمارابه خدابااين كارهاتان مردم راازدين گريزان نكنيد.افزايش كمي طلاب به مثابه كاهش كيفي دين داري مردم . است دين يك امرشخصي است ودرفطرت هركسي نهفته است وبهره برداري سياسي وحزبي ازآن بزرگترين تهديدمحسوب مي گردد.به جاي اين كارها دانشگاهها ومراكزتوليدراافزايش دهيد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین