کد خبر: ۹۸۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱

افزایش 5 برابری واردات سیگار در سال 88

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب:  طی سال گذشته بيش از ۴۵ ميليون دلار سيگار از مبادی قانون وارد كشورشد كه اين ميزان واردات نسبت به سال ۸۷ بیش از پنج برابر افزایش داشته است. 

واردات سیگار به کشور در حالی افزایش یافته که دولت در سال ۸۹ مالیات سیگار تولید داخل را دو برابر افزایش داده و آن را به ۲۰ درصد رسانده‌ است. درعین حال مالیات واردات سیگار خارجی نیز برای سال ۸۹ ، چهل درصد افزایش داشته‌است.کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش مالیات سیگار، قاچاق این کالا را تشدید خواهد‌کرد. 

عباسعلی نورا، عضو كميسيون برنامه‌ و بودجه مجلس، با اشاره به اينكه مجلس با افزايش تعرفه سيگار نمی‌تواند مصرف‌كنندگان اين كالاها را تنبيه اقتصادی كند، گفت: با افزايش تعرفه واردات سيگار قاچاق اين كالا افزايش پيدا خواهد كرد. افزایش تعرفه واردات سیگار درآمد ناشی از آن را برای دولت ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌دهد. اما این افزایش تعرفه به واردات غیرقانونی سیگار دامن می‌زند.
 
به گفته حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، مافيای سيگار «تريلی تريلی» سيگار قاچاق را از عراق وارد كشور می‌كند. این سیگارهای قاچاق، به گفته آقای شهریاری، به علت تفاوت تا ۲۰ برابر قيمت سيگارهای قانونی و در بسته‌‌بندی قاچاق در بازار به فروش می‌رسد. تمایل به مصرف سیگارهای وارداتی از زمانی بیشتر شد که شرکت دخانیات با الصاق برچسب هشدار بهداشتی بر روی بسته‌های سیگار تولید داخل، تلاش کرد میزان مصرف را کاهش دهد.
 
به گفته نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس، هشدارهای بهداشتی مصور كه خطرات مصرف سيگار را گوشزد می‌كند تاثیر روانی خود را گذاشته است، اما مردم را به سمت مصرف سيگارهای قاچاق سوق داده است. این امر تا به آنجا پیش رفته که كه عده‌ای بسته‌های سيگارهای قانونی را با جعبه‌های سيگارهای قاچاق عوض می‌كنند وآن را به چند برابر قيمت در بازار می‌فروشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین