کد خبر: ۹۹۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱

معاون وزیر کار اعلام کرد؛ نرخ بیکاری در کشور افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نرخ بیکاری سال 88 اعلام شد که حکایت از روند صعودی این نرخ در سال 88 دارد. 

پس از گذشت حدود دو ماه از پایان سال 88 سرانجام نرخ بیکاری کشور اعلام شد که این رقم نشان از روند صعودی این نرخ دارد.
 
براین اساس قبل از این، نرخ‌های بیکاری سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال گذشته به ترتیب 11.2، 11.3 و 11.3 درصد اعلام شده بود که با اعلام نرخ بیکاری 11.9 برای سال گذشته مشخص می شود که این نرخ در فصل زمستان 13.8 درصد بوده است.

این رقم 11.9 درصدی نرخ بیکاری سال گذشته را در حالی معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت کار اعلام می کند که مرکز آمار و وزیر کار تاکنون در این مورد سیاست سکوت را در پیش گرفته بودند.

حمید حاجی عبدالوهاب با اعلام این نرخ، عواملی چون بحران اقتصادی جهانی و کاهش سرمایه‌گذاری در ایران را از جمله مسائل موثر در افزایش نرخ بیکاری عنوان می‌کند.

وی در مورد فاصله 3.5 درصدی نرخ بیکاری پایان سال آخر برنامه چهارم با نرخ بیکاری مدنظر این برنامه نیز به این موضوع اشاره می کند که برخلاف آنچه در برنامه ذکر شده که با ایجاد سالانه 920 هزار شغل جدید نرخ بیکاری 8.4 درصدی محقق خواهد شد، در عمل برای تحقق این نرخ نیاز به ایجاد سالانه یک میلیون و 200 هزار شغل بوده است.

به گفته او، در این 4 سال رقمی نزدیک به همان 920 هزار شغل مدنظر برنامه چهارم، فرصت شغلی ایجاد شد که سهم طرح بنگاه های زودبازده از این میزان شغل ایجاد شده طی سه سال اجرا، سالانه 380 هزار شغل بود.

طبق اعلام معاون وزیر کار، توسط بنگاه‌های زودبازده طی سه سال بیش از یک میلیون و 160 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که به عبارتی سالانه بیش از 380 هزار شغل می شود. 

عبدالوهاب در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه بقیه شغل‌های ایجاد شده طی این سال ها از چه طریقی به وجود آمدند؟ می‌گوید: بقیه این شغل‌ها توسط طرح‌های بزرگ صنعتی و بخش‌های معدنی که سرمایه گذاری برای آن‌ها صورت گرفت ایجاد شدند و همیچنین مقداری شغل هم در بخش کشاورزی، خدمات، خودروسازی، پتروشیمی، IT و بخش‌های دیگر به وجود آمد. 

این نرخ 11.3 درصدی حاکی از استمرار روند صعودی نرخ بیکاری است که از همان ابتدای سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه در سال 87 شروع بود. 
این میزان افزایش در فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن 1.6 درصد، در تابستان 1.1 درصد، در پاییز 1.8 درصد و در زمستان 1.3 درصد بوده است که در نهایت در پایان سال نسبت به نرخ بیکاری سال 87 ، 1.5 درصد شد.

جدای از این، نرخ بیکاری سال 88 در حالی نسبت به سال 87 به میزان 1.5 درصد افزایش یافته که این نرخ در سال 87 نسبت به سال قبل خود، به میزان 0.2 درصد، در سال 86 نسبت به سال قبل خود 0.6 درصد و در سال 85 نسبت به سال قبل خود 0.2 درصد کاهش یافته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین