کد خبر: ۹۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰

انصاری: 3 تا 3.5 میلیون نفر بیکار رقم نگران‌کننده‌ای است

نرخ بیکاری به 14درصد می‌رسد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمشید انصاری در خصوص میزان واقعی بودن آمار بیکاری به "فرارو" گفت: «نکته نخستی که در این مسأله وجود دارد این است که روش‌های نمونه‌گیری برای استنتاجات آماری دقتشان به اندازه روش‌های سرشماری که آمارگیری به صورت خانه به خانه انجام می‌شود، نیست، استفاده از نمونه‌گیری مختص ایران نیست و معمولاً گرایشی به پایین نشان دادن آمار در آن وجود دارد.»

وی سپس درباره تغییر تعریف بیکاری اظهار داشت: «تعریف بیکاری از سوی سازمان بین‌المللی کار تغییر یافته است، قبلاً این تعریف این گونه بود که هر کسی دو روز در هفته فعالیت منجر به تولید درآمد داشته باشد، شاغل محسوب می‌‌شود و در حال حاضر این تعریف به دو ساعت در هفته کاهش یافته است.»

نماینده مردم زنجان افزود: «دلیل این امر ماشینیزه و کامپیوتری‌تر شدن کارهاست که باعث افزایش ارزش ساعات کاری شده است. این تعریف در ایران به این دلیل که وزارت کار می‌خواهد خود را با معاییر بین‌المللی هم‌سو کند، مورد استقبال قرار گرفته است.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: «چه تعریف نخست ملاک باشد و چه تعریف دوم، تلقی مردم از اشتغال متفاوت است. مردم اشتغال را در کار تمام وقت و در تمام روزهای هفته می‌دانند و به همین دلیل مردم معمولاً این آمارها را نمی‌پذیرند.» 

وی با تاکید بر متفاوت بودن تلقی عامه مردم از بیکاری با آمار دولتی، بیان داشت: «با همین تعریف در سال 86، دولت مدعی بود نرخ بیکاری را یک‌رقمی کرده، در سال 87 این رقم به 10.4 درصد افزایش یافته و در سال 88 به 11.9 درصد رسیده است. این نشان می‌دهد بر خلاف هدف‌گذاری برنامه چهارم که در سال آخر برنامه نرخ بیکاری را تک‌رقمی و 8 درصد بکنیم، سیاست‌های اقتصادی به گونه‌ای بوده است که هم فرصت‌های شغلی را محقق نکرده ایم، هم بسیاری از فرصت‌های شغلی را از دست داده ایم.»

انصاری سپس گفت: «باید توجه داشت که نرخ بیکاری، در مقایسه با جمعیت فعال کشور بیان می‌شود. طبق آمار از جمعیت 75 میلیونی، 30 میلیون نفر در کشور فعال هستند. و بیکاری 12درصدی به این معناست که ما حدود 3 تا 3.5 میلیون نفر بیکار داریم، که خود نرخ نگران‌کننده‌ای است.»

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: «نمی‌توان یک دلیل را به عنوان ریشه ناکامی دولت در مقابله با بیکاری مطرح کرد. اما چند نکته وجود دارد، باید شرایط سرمایه‌گذاری واقعی را در کشور فراهم کرد و این با آمار شرکت‌هایی که در ادارات بازرگانی و تعاون ثبت می‌شود تفاوت دارد. سرمایه باید تبدیل به واحد تولیدی و خدماتی شود و نیروی فعال در آن‌ها مشغول به کار شود. ما باید در جهت رشد سرمایه‌گذاری فعالیت کنیم.»

نماینده مردم زنجان ادامه داد: «نکته بعدی، رکود حاکم بر اقتصاد است. این رکود هم انگیزه سرمایه‌گذاری را از میان برده است و هم باعث شده تا واجدهای تولیدی و خدماتی با تمام ظرفیت خود فعالیت نکنند، مزید بر علت شده است. ما باید بر این رکود غلبه کنیم.»

وی افزود: «برای حمایت از سرمایه‌گذاری، باید سیستم بانکی به صورتی علمی‌تر و موثرتر در خدمت کارآفرینان قرار گیرد. با روش‌هایی مثل بنگاه‌های زودبازده و دادن اختیار اعطای تسهیلات بانکی به استانداری‌ها و نهادهایی که تصمیم‌گیری آن‌ها بیشتر سیاسی و منطقه‌ای است؛ عملاً بخش قابل توجهی از منابع بانکی خود را هدر می‌دهیم. ضمن این که باید در سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اطمینانی ایجاد کنیم، که مطمئن شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.»

انصاری سپس خواهان بازنگری در سیاست‌های پولی دولت شد و گفت: «ما شرایط رکود تورمی را داشتیم. در این شرایط دولت‌ها یا مبنای جهت‌گیری‌شان کنترل تورم می‌شود، و بر همین مبنا سیاست انقباضی را پیش می‌گیرند که این سیاست‌ها تورم را مهار می‌کند ولی کمکی به خروج اقتصاد از رکود نمی‌کند؛ یا سیاست‌های انبساطی را در پیش می‌گیرند و مبنا خروج از رکود می‌شود.»

وی ادامه داد: «با چنین سیاستی شاید چند سالی شاهد تورم هم باشیم، اما با ایجاد رونق قادر خواهیم بود در میان‌مدت بر تورم غلبه کنیم. سیاست دولت، کنترل تورم بوده است و به همین دلیل به سمت ایجاد رونق در اقتصاد نرفته و به همین دلیل واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه هستند و در نتیجه نیروهای کاری از واحدهای تولیدی اخراج می‌شوند.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری و تداوم رکود، در از دست دادن فرصت‌های شغلی، پیش‌بینی کرد: «با ادامه روند موجود، در سال جاری نرخ بیکاری تا 14 درصد افزایش خواهد یافت، که نگران‌کننده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین