مشاور شهردار تهران:
دود کردن اتوبوس‌ها ناشی از سوخت غیر استاندارد است
آفتاب: محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن ابراز تاسف از اظهارات روز یکشنبه استاندار تهران اظهار داشت: مردم تهران بهترین قاضی برای قضاوت درباره عملکرد شهرداری تهران هستند. همانطور که حضرت امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، شهرداری تهران هم واقعا به این گفته امام معتقد است و عمیقا بر این باور است که مردم قدرت تشخیص دارند و می‌توانند دریابند که چه کسانی به آنها خدمت می‌کنند و چه کسانی خدمت نمی‌کنند.

مشاور شهردار تهران با اظهار تعجب از صحبت‌های استاندار تهران پیرامون آلودگی هوای تهران گفت: اولین بار است که استانداری تهران به مباحث حاشیه‌ای آلودگی هوای تهران پرداخته‌اند. البته ایشان هم در جلسات بررسی آلودگی هوای تهران حضور دارند و زحمت می‌کشند. ما خوشحال می‌شویم که استاندار تهران واقعیت‌ها را بگویند و علاوه بر صحبت در مورد کیفیت خودروها و سوخت به مباحث برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و کار گروه آلودگی هوا نیز بپردازند و مباحث اینچنینی را پیگیری کنند. ما حاضریم در بحث آلودگی هوا با آقای دکتر تمدن در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره و مطالب خود را مطرح کنیم تا مردم در مورد واقعیت ها قضاوت کنند. یعنی ما حاضریم مطالب خود را در معرض قضاوت دستگاه های نظارتی و بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کنیم، از دستگاههای نظارتی هم خواهش می کنیم به عنوان مدعی العموم نظارت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که همه دیدند در هدفمندسازی یارانه ها شهردای تهران تمام قد در کنار دولت بود. با توجه به محدودیت هایی که در حمل و نقل داشتیم باز هم ورود پیدا کردیم. ما در مورد آلودگی هوا هم در کنار دولت هستیم، اما همانطوری که اشاره کردم ما استقبال می کنیم که مردم و دستگاه های نظارتی مانند بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ وظایف شهرداری تهران و سایر ارگان ها مانند استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کنند. به نظر می رسد که این حاشیه سازی ها به دلیل انتخاب شهر تهران به عنوان ۵ شهر موفق دنیا در حمل و نقل پایدار بوده باشد. به نظر ما این افتخار ملی است و حتما مردم باید مشارکت کنند و نباید این حاشیه سازی ها باعث شود لذت این موفقیت به کام شهروندان تهرانی تلخ شود.

حیدرزاده تاکید کرد: شهرداری تهران تنها ارگانی است که به تمام تعهدات خود به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کمیته اضطرار آلودگی هواعمل کرده است.

وی در واکنش به اظهارات استاندار تهران مبنی بر اینکه شهرداری در روزهای آلودگی به جای کاهش آن، ماشین ها را روشن نگه می داشته، خاطرنشان کرد: در روزهای آلودگی هوای تهران، اتوبوس ها در مواقعی که کار نمی کردند حتما خاموش می شدند و اتوبوس هایی که خاموش نبودند حتما مشکل استارت داشتند که بلافاصله مشکل حل شده است. بر اساس مطالعات، اتوبوس های شرکت واحد دارای استاندارد یورو ۲۰۰۴ است و کمتر از یک درصد در آلودگی هوا نقش دارند و خوشبختانه با تاکیدهای آقای قالیباف خدماتی که شهرداری تهران انجام می دهد باید برازنده شهروندان تهرانی باشد، لذا اتوبوسی که تهیه می شود مجهز به تجهیزات است و کیفیت خدمت رسانی مطلوب باشد. ضمن اینکه اگر احیانا دود زیادی از اتوبوس های خریداری شده توسط شهرداری خارج می شود، این ما هستیم که باید شاکی باشیم، چرا که گازوئیلی که در اختیار می گذارند بسیار بیش از حد استاندارد گوگرد دارد و این باعث می شود به موتورهایی که به قیمت گزاف از خارج خریداری می شود، نیز آسیب وارد شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در مورد مترو واقعیت این است که در سال ۱۵ کیلومتر مترو احداث می شود در حالی که قبلا ۳ کیلومتر بود و این سرعت باعث شده که بالاترین سرعت ساخت مترو را در دنیا و توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشیم و مردم و مجامع بین الملل بهترین قاضی این مسئله هستند.