فواید مصرف غذا‌های با فیبر بالا برای عمر بیشتر

به گزارش هلث، فیبر‌های غذایی، کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم هستند، زیرا بدن نمی‌تواند آن‌ها را به قند تجزیه کند. فیبر به بدن کمک می‌کند تا قند خون را کنترل کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذا‌ها با فیبر بالا با طول عمر بیشتر مرتبط است با این حال، این غذا‌ها نباید فرآوری شده باشند. 

مصرف ۳۵ گرم فیبر در روز خطر مرگ زودهنگام را به میزان بیش از یک سوم کاهش می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند که مصرف زیاد فیبر باعث افزایش امید به زندگی، بهبود سطح قند خون و کاهش وزن می‌شود، اما غذا‌های فرآوری شده این اثرات مفید را ندارند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ۳۵ گرم فیبر در روز در مقایسه با افرادی که فقط ۱۹ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند، احتمال مرگ زودهنگام را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

غذا‌های غنی از فیبر شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل است.

دکتر اندرو رینولدز، محقق ارشد این تحقیق گفت: باید چند راه مختلف برای افزایش مصرف فیبر امتحان کرد تا متوجه شد چه چیزی برای بدن بهتر است. مثلا در صورتی که نان تصفیه شده مصرف می‌شود باید رژیم غذایی را به نان سبوس‌دار تغییر داد.

در این مطالعه، بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت که غذا‌های غنی از فیبر مصرف می‌کردند، سطح کلسترول و قند خون کمتری داشتند همچنین وزن خود را کاهش دادند.

مطالعه دیگری نشان داده است که همه غذا‌ها دارای فیبر برابر نیستند به عنوان مثال، غلات کامل سرشار از فیبر هستند، اما اثرات مفید آن‌ها برای سلامتی با فرآوری ضعیف می‌شود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که به مدت دو هفته غذا‌های سبوس‌دار فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده مانند برنج قهوه ای، جو کامل و نان سبوس‌دار تهیه شده با آرد درشت آسیاب شده مصرف کنند. در دو هفته بعد، آن‌ها بیشتر غذا‌های سبوس‌دار فرآوری شده مانند نان سبوس‌دار و جو و نان سبوس‌دار تهیه شده با آرد ریز آسیاب شده مصرف کردند.

پروفسور جیم مان، محقق این تحقیق گفت: غذا‌های سبوس‌دار در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای به عنوان مواد غذایی مفید شناخته می‌شوند، اما به‌طور فزاینده‌ای محصولات موجود در قفسه‌های سوپرمارکت فوق فرآوری هستند.

مصرف غذا‌های سبوس‌دار با حداقل فرآوری نشان داد که شرکت‌کنندگان بعد از وعده‌های غذایی خود سطح قند خون را بهبود می‌بخشند و در طول روز نوسانات کمتری در سطح گلوکز خون داشتند.

در طول دوره مطالعه از افراد خواسته شد که وزن خود را حفظ کنند، اما نتایج نشان داد که آن‌ها در دو هفته اول مصرف غلات کامل فرآوری شده کمتر وزن خود را کاهش دادند و در دو هفته دوم مصرف غذا‌های غلات کامل، وزن کمتری داشتند.