چرا با روزه‌داری هم چاق می‌شویم؟

سیده‌ندا موسوی در رابطه با روزه‌داری و کاهش وزن، اظهار کرد: برای کاهش وزن در ماه رمضان، افراد به هیچ عنوان تعداد وعده‌های غذایی را کاهش ندهند؛ به این معنا که وعده افطار با فاصله یک یا دو ساعت با وعده شام صرف ‌شود و حتما وعده سحری میل شود.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت مناسبی برای کاهش وزن است، افزود: هر چقدر میزان دریافت غذا یعنی تعداد وعده‌های غذایی کاهش پیدا کند سوخت‌وساز بدن نیز کاهش پیدا می‌کند و بدن سعی می‌کند وقتی که تعداد وعده‌های غذایی کم می‌شود، کوچک‌ترین مواد غذایی دریافتی را تبدیل به چربی بکند به خاطر اینکه قرار است دوره‌های گرسنگی طولانی مدتی داشته باشد و این را تبدیل به چربی می‌کند تا به عنوان ذخیره در مواقع مورد نیاز مورد استفاده قرار بدهد.

این پزشک با بیان اینکه دو تا سه هفته بعد از روزه‌داری فعالیت غده تیروئید کم‌کار می‌شود، تصریح کرد: تیروئید ترشح هورمون‌هایی که مربوط به متابولیسم بدن را برعهده دارند و با کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی، متابولیسم بدن هم کاهش پیدا می‌کند که این به خاطر شرایط روزه‌داری در بدن اتفاق می‌افتد و بعد از سه هفته مجدداً ترشح هورمون‌ها به حالت طبیعی و عادی برمی‌گردد.

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند کاهش وزن را تجربه کنند تا سه هفته ممکن است کاهش وزن را روی ترازو نبینند، خاطرنشان کرد: پس از این مدت به دلیل برگشت وضعیت هورمون‌های تیروئیدی به وضعیت نرمال، متابولیسم بدن هم به حالت عادی باز می‌گردد و روند کاهش وزن ادامه‌دار خواهد بود.