چند اقدام ساده که نفخ را رفع می‌کند

در ادامه این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که در کاهش نفخ موثر هستند. این موارد عبارتند از: 

نوشیدن آب کافی

گرچه معمولا تصور می‌شود که هنگام بروز نفخ، نباید آب نوشید، اما این کار به تسهیل عملکرد گوارشی و حرکت روده‌ها کمک می‌کند. به‌خصوص افرادی که از یبوست نیز رنج می‌برند باید به این نکته توجه داشته‌باشند. خوردن غذا‌های شور نیز ممکن است با ایجاد نفخ همراه باشد، زیرا سدیم باعث احتباس آب می‌شود. در نتیجه نوشیدن آب به تعادل سطح سدیم بدن و دفع مایعات اضافی کمک می‌کند. نوشیدن آب پیش از غذا نیز می‌تواند در کاهش تمایل به غذاخوردن و احساس سنگینی موثر باشد.

پیاده‌روی

کمی پیاده‌روی آهسته حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از صرف غذا فعالیت معده را تحریک می‌کند و بروز نفخ را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی گنجاندن ورزش منظم در برنامه روزمره در بهبود فعالیت سیستم گوارش موثر است و باعث می‌شود دیواره روده‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار

یکی از عادت‌های شایع این است که افراد هنگام احساس سنگینی پس از صرف غذا، نوشابه می‌نوشند. اما برخلاف تصور، مصرف نوشیدنی‌های گازدار تاثیری در بهبود نفخ ندارند، زیرا حجم گاز در معده افزایش می‌یابد. از آنجا که پس از تخمیر فیبر‌ها گاز‌های گوارشی در معده به‌وجود می‌آید، این وضعیت نفخ را تشدید می‌کند.

نوشیدن دمنوش گیاهی

برای جلوگیری از نفخ بهتر است پس از صرف غذا، دمنوش نعناع، زنجبیل یا رازیانه میل کرد. این دمنوش‌ها می‌توانند باعث اتساع لوله گوارشی شده و نفخ را تسکین دهند. البته در صورت ابتلا به ریفلاکس گوارشی باید از نعناع تند پرهیز کرد، زیرا بازگشت اسید معده به مری را تشدید می‌کند. برای افرادی که هضم آهسته دارند دمنوش زنجبیل بهترین انتخاب است و رازیانه نیز به بهبود برخی بیماری‌های معده کمک می‌کند.

انجام تمرینات یوگا 

انجام تمرینات ملایم یوگا به کاهش احساس ناراحتی شکم که معمولا با نفخ همراه است، کمک می‌کند. تنفس عمیق حین این تمرینات باعث می‌شود معده کاملا متورم شود و در نتیجه سیستم اعصاب پاراسمپاتیک فعال شده که باعث هضم بهتر غذا می‌شود.

پرهیز از جویدن آدامس

جویدن آدامس نیز ایده خوبی برای بهبود هضم نیست، زیرا بلعیدن هوای زیاد عامل تشدید نفخ خواهد بود. این حالت درست وضعیتی مشابه نوشیدن نوشابه یا غذاخوردن سریع را ایجاد می‌کند. 

منبع: سایت سلامت