کد خبر: ۱۰۱۷۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰

کعبی: اگر دولتی در کلیه امور خود را مختار بداند به دیکتاتوری می‌رسیم

مجلس به هیچ دولتی چک سفید نمی‌دهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عبدالله کعبی در گفت‌و گو با نشریه فرهنگ جنوب خوزستان افزود: ما نیز برای مقابله با این تحریم‌ها باید راه‌کارهایی را جست‌وجو کنیم تا اثرات این اقدام را به حداقل برسانیم.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکرار این اقدام‌ها در دوران پس از انقلاب از سوی استکبار جهانی گفت: در تمام این سال‌ها، مردم و حکومت ایران با پدیده‌ای به نام تحریم آشنا شده‌اند و به دلیل تکرار این اقدام، به یک خودباوری دست یافته‌اند. در این سال‌ها آموخته‌ایم که نیازهای خود را با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از روابط دوستانه خود با دیگر کشورها تأمین کنیم.

وی معتقد است: در حال حاضر نیز با استفاده از توانمندی به‌وجود آمده در داخل کشور می‌توانیم این تحریم را ناکام کنیم اما در کنار این باید به کشورهای دوست خود گوشزد کنیم که با وجود آن‌‌که انتظار نداشتیم آنان در این اقدام، کشورهای مستکبر را همراهی کنند، اما با تکیه بر توان خود در روابط آینده این اقدام را در نظر خواهیم داشت و درباره روابط دوجانبه تجدیدنظر می‌کنیم.

این نماینده مجلس از جمله راهکارهای ایران برای تنبیه کشورهایی که در تحریم مشارکت کردند را کاهش سطح روابط اقتصادی و ایجاد محدودیت برای ورود کالاها یا خدمات کشورهایی نظیر روسیه و چین دانست.

وی درباره موضع برخی مسئولان مبنی بر عدم کاهش سطح روابط با کشورهای چین و روسیه افزود: بی‌‌تفاوتی دیپلماسی ایران در برابر چنین اقدامی پسندیده نیست بلکه ما باید نارضایتی خود را عملاً نشان دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره امکانات ایران برای کاهش تأثیرات تحریم بر اقتصاد و به ویژه صنعت نفت کشور گفت: خوشبختانه تا پیش از این اقدام، کشور در زمینه توسعه پالایشگاه و صنایع تولید فرآورده‌های نفتی نظیر پتروشیمی و غیره اقدامات خوبی را انجام داده است که با تشدید و تقویت آن، نیاز داخلی به واردات محصولات خارجی را به حداقل خواهیم رساند ضمن آن‌که دنیا نیازمند نفت و گاز ایران است و همین باعث خواهد شد تا تحریم‌های اعمالی عمر بسیار کوتاهی داشته باشند.

کعبی افزود: مردم ایران ثابت کرده‌اند منافع اقتصادی خود را به منافع سیاسی کلان کشور ترجیح نمی‌دهند به هر حال باید بپذیریم کشورهای غربی به دنبال بهانه‌جویی هستند و ما هر کاری انجام دهیم آنها بهانه‌ای جدید مطرح می‌کنند پس تنها راه‌حل ایستادگی بر سر مواضع خود است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم آبادان، با انتقاد از شیوه دیپلماسی دستگاه امور خارجه گفت: یکی از راه‌های کاهش اثرات تحریم، ‌داشتن دیپلماسی فعال و هوشمند است. ما نباید روابط بین‌الملل خود را تنها به چند کشور محدود کنیم یا پس از اقدامات کشورهای غربی، به‌دنبال مذاکره و کسب هم‌پیمان باشیم.

وی ادامه داد: دیپلماسی ایران باید با پیش‌بینی حوادث و اقدامات کشورهای متخاصم با حفظ منافع ملت و نظام اقدامات لازم برای پیشدستی در برابر سیاست‌های آنان را جست‌وجو کند؛ ما در حال حاضر واکنش لحظه‌ای و انفعالی داریم.

نماینده مردم آبادان درباره نامه‌نگاری‌های اخیر میان رؤسای قوای‌ مجریه، مقننه و شورای نگهبان گفت: دولت مجری قانون است، نه مفسر یا قانونگذار. ایراد گرفتن از قوانین مصوب وظیفه دولت نیست و این امر در قوانین کشور به صراحت تعریف شده است. تصویب و ابلاغ قانون مراحل مشخصی دارد و در طول این مراحل نمایندگان دولت می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند و مجلس نیز قطعاً همراهی لازم را با دولت اجرا خواهد کرد.

کعبی با انتقاد از نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس شورای نگهبان افزود: هرکس باید در جای خود قرار گیرد. بی‌توجهی به جایگاه‌ها و وظایف بی‌اعتنایی به قانون است و بدین‌ترتیب دیگر نمی‌توان وظایف را به درستی انجام داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت‌ها همیشه می‌خواهند لوایح ارسالی به مجلس بی‌کم‌وکاست به تصویب برسد. در حالی که نمایندگان مجلس با بهره‌گیری از جایگاه قانونی خود که برگرفته از رأی مردم است و با شناخت کافی از نیازهای جامعه، قوانین و لوایح را بررسی می‌کنند و طبیعتاً هرکجا لازم باشد، این مسائل را به نفع مردم اصلاح خواهند کرد.

کعبی افزود: البته در همه مراحل، مجلس قوانین را با توجه به منابع و ظرفیت‌های دولت تصویب می‌کند و حداکثر 10درصد لوایح دولت در مجلس دستخوش تغییر می‌شوند اما دولت باید برنامه‌ها و لوایح خود را به گونه‌ای تنظیم کند که قابلیت تغییر این میزان اصلاحات را داشته باشد، در غیر این صورت برنامه‌ها و لوایح دچار نقص ساختاری هستند.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس اظهار داشت: دولت نباید احساس خودکامگی کند، اگر دولتی در کلیه امور خود را مختار بداند به دیکتاتوری می‌رسیم. قانون اساسی به عنوان مترقی‌ترین سند نظام جمهوری اسلامی به همین دلیل تفکیک قوا و جایگاه‌های قانونی را معین ساخته است. مجلس شورای اسلامی وظیفه همراهی و نظارت را دارد نه اینکه به دولت چک سفید بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین برنامه‌های کمیسیون متبوع خود را تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت اعلام کرد و گفت: چندین سال است که دولت برای ارائه اساسنامه وقت‌کشی می‌کند. به همین دلیل در کمیسیون انرژی کمیته‌ای تشکیل شد تا مستقلاً اساسنامه را تدوین کند. در حال‌حاضر این کار مراحل نهایی خود را می‌گذراند و دولت هم با اطلاع از این اقدام لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده که نهایتاً کمیسیون از جمع‌بندی این دو، اساسنامه شرکت ملی نفت را تدوین و به مجلس ارائه خواهد کرد.

کعبی بررسی طرح جامع انرژی را دستور دیگر کار این کمیسیون دانست و افزود: در این طرح تلاش داریم جایگاه فعلی خود و چشم‌انداز بلندمدت حوزه انرژی را با توجه به سوق دادن بهره‌گیری از منابع مشترک گاز و نفت ایران با دیگر کشورها تعریف کنیم.

نماینده مردم آبادان در این‌باره توضیح داد که کشورهای همسایه در حال‌حاضر از منابع مشترک ایران با آن کشورها بهره‌برداری وسیعی دارند در حالی که ما بیشتر از منابع داخلی خود سود برده‌ایم، بنابراین لازم است به سرعت برداشت‌های خود را به سمت منابع مشترک هدایت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین