کد خبر: ۱۰۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲

آژانس: ایران تجهیزات غنی‌سازی خود را فعال کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که چند روز قبل موسسه علوم و امنیت بین‌الملل ( ISIS ) در گزارشی اعلام کرد‌ که با وجود تحریم شورای امنیت، ایران فعالیت هسته‌ای خود و همچنین غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور مفیدتر افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی با نادیده گرفتن حقوق مشروع هسته‌ای کشورمان از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد: ایران تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود را فعال کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد: ایران در حرکتی که مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود را به‌طور مفیدتری فعال کرده است.

آژانس در این گزارش اعلام کرده است که ایران استفاده از سری دوم 164 سانتریفیوژ مرتبط با آبشارها را به منظور غنی‌سازی اورانیوم تا سقف 20 درصد را در نطنز آغاز کرده و این در حالی است که یک آبشار دیگر نیز از ماه فوریه کار غنی‌سازی اورانیوم تا نزدیک به 20 درصد را آغاز کرده بود.

در همین رابطه "جیل تئودور" سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: زمانی که در تاریخ 17 جولای بازرسان آژانس از نطنز بازدید کردند؛ ایرانی‌ها در حال تزریق مواد هسته‌ای به آبشارها بودند و این در حالی بود که شورای امنیت از ایران خواسته است تا اقدامات خود در غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که چند روز قبل موسسه علوم و امنیت بین‌الملل ( ISIS ) در گزارشی اعلام کرد‌: با وجود تحریم شورای امنیت، ایران فعالیت هسته‌ای خود و همچنین غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور مفیدتر افزایش داده است.

استفاده از سری دوم آبشارها این امکان را فراهم می‌کند که مواد باقی‌مانده از غنی‌سازی در مقیاس پایین را مجددا و در روشی بسیار ساده‌تر از قبل وارد دستگاه‌ها کرد. استفاده از این سانتریفیوژها سبب می‌شود که سوخت به‌دست آمده از آن قدرتمندتر بوده و کار کردن با آن سودمندتر باشد.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در ادامه گزارش خود می‌نویسد: استفاده از سری دوم آبشارها به این معناست که ایران دیگر نیاز چندانی به اورانیوم غنی شده در مقیاس پایین (LEU) ندارد اما این بدان معنی نیست که بازده این دستگاه‌ها بیشتر از قبل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین