کد خبر: ۱۰۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵

باستان‌شناسان به‌وسیله تصاویر ماهواره‌ای به دنبال كشف مقبره‌ی چنگیزخان هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان موسسه‌ی نشنال جئوگرافیک آمریكا قصد دارند تا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای محل دقیق مقبره‌ی چنگیز‌خان را كه به احتمال فراوان در دره تاریخی خانز مغولستان قرار دارد، شناسایی كنند.

به گزارش آركئولوژی‌نیوز، محققان دراین راه از تصاویر به‌دست آمده از دو ماهواره استفاده می‌كنند و تا به حال بیش از 142 هزار و 675 تصویر بدین منظور تهیه شده است.

كشف مقبره‌ی اسرار‌آمیز چنگیزخان آرزوی باستان‌شناسان زیادی در دهه‌های گذشته بوده، این درحالی است كه تا به حال با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آثار تاریخی زیادی در كشور‌های مختلف جهان كشف شده‌اند.

در اكتبر 2009 نیز صدها اثر تاریخی از دوره‌ی چنگیزخان با قدمتی نزدیك به یك‌هزار سال در موزه‌ی شهر دنور آمریكا به نمایش در آمدند.

در آوریل همان سال نیز باستان‌شناسانی كه از سال‌ها پیش به‌دنبال كشف بقایای پایتخت چنگیزخان در منطقه‌ی آسیای مركزی‌اند، موفق به كشف بقایای پایتخت چنگیزخان همراه قصر او در محوطه‌ای تاریخی در نزدیكی رود ارخون در شرق كشور مغولستان شدند.

پایتخت چنگیزخان كه خارا خروم نام دارد، قرن‌ها پیش توسط چنگیزخان بنیان نهاده شده است و از سال‌ها پیش، باستان‌شناسانی از دانشگاه‌های كشورهای مختلف جهان، به ویژه دانشگاه كلمبیای آمریكا به‌دنبال كشف آن بوده‌اند.

در سال 2005 نیز باستان‌شناسان ژاپنی موفق به كشف بقایای یكی از كاخ‌های چنگیزخان و مكانی شدند كه می‌تواند مقبره‌ی چنگیزخان باشد. در طی قرن‌ها، همواره محل دفن چنگیزخان به‌عنوان یك راز باقی مانده بود تا این‌كه باستان‌شناسان ژاپنی پس از چهار سال كاوش، خاكستر چند گاو و اسب و وسایل دیگری را كشف كردند كه به احتمال زیاد، در جریان مراسم خاك‌سپاری چنگیزخان از آن‌ها استفاده شده است.

البته در كشور مغولستان، آثار تاریخی فراوانی از دوره‌ی مغول‌ها وجود دارند، ولی بیش‌تر آن‌ها در سال‌های حكومت حزب كمونیست بر مغولستان در دهه‌ی 30 میلادی به‌دلیل نبود حفاظت، به‌شدت آسیب دیده‌اند.

چنگیزخان مغول در سال 1206 میلادی با متحد كردن قبایل مغول، امپراطوری بزرگی را با تصرف بخش‌هایی از آسیا شامل چین، روسیه و ایران بنیان نهاد.

چنگیزخان را یكی از وحشی‌ترین انسان‌ها دانسته‌اند و دلیل اصلی این امر، جنایت‌های او در زمان حمله به كشورهای مختلف از جمله ایران است كه در جریان آن‌ها، انسان‌های زیادی كشته شدند و سپاهیان او حتی به حیوان‌ها هم رحم نكردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین