کد خبر: ۱۰۶۰۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۳
دكتر زاهی هاواس دبیركل هیأت ارشد آثار باستانی مصر:

مجسمه مرمرین توقیف شده در گمرك كانادا به مصر باز می‌گردد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این مجسمه مرمرین 13 سانتی‌متری در سال 2007 در گمرك شهر اتاوا توقیف شده و پس از اثبات تعلق آن به كشور مصر تحویل سفارت این كشور دركانادا داده شده و اكنون در راه بازگشت به مصر است.

به گفته دكتر هاواس، این مجسمه یك شی تاریخی منحصر به فرد بوده و در سال‌های تسلط یونانیان بر مصر فعلی در هزاران سال قبل خلق شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه آوریل نیز انگشت پای پدر توتانخامون در جریان مراسمی كه برای امضای توافقنامه بین دولت‌های مصر و سوئیس برای برگرداندن آثار تاریخی یكدیگر، برگزار شد، تحویل مقامات مصری شد.

انگشت پای پدر توتانخامون در سال 1907 و در جریان بررسی‌های علمی مومیایی وی به سرقت رفت.

تلاش‌های دولت مصر برای بازپس‌گیری این اثر تاریخی ارزشمند در شرایطی صورت می‌گیرد كه این كشور مدتی قبل همایشی را با موضوع راهكارهای بازپس‌گیری آثار تاریخی، برگزار كرد.

در این همایش دو روزه كه در شهر قاهره، پایتخت مصر، برگزار شد، 16 كشور جهان از جمله ایتالیا، عراق، یونان، قبرس و چندین كشور دیگر حضور یافتند، هرچند كه هیأت ارشد آثار باستانی مصر از مقامات فرهنگی 30 كشور برای حضور در این همایش دعوت كرده بود.

این همایش در شرایطی به كار خود پایان داد كه در سال‌های اخیر، تلاش‌های كشورهای جهان برای بازپس‌گیری آثار تاریخی‌شان از دیگر كشورها، افزایش یافته است.

در این میان، كشور مصر موفق‌ترین عملكرد را در این زمینه داشته و از سال 2002 تاكنون، 31 هزار اثر تاریخی‌اش را از موزه‌ها و موسسات حراجی دیگر كشورها پس گرفته است.

همچنین در پایان این همایش مقرر شد كه تمامی كشورهای شركت‌كننده تا حداكثر یك ماه دیگر، فهرستی از آثار تاریخی‌شان را كه در موزه‌های دیگر كشورها نگهداری می‌شوند ارایه كنند، این درحالی است كه از سال‌ها قبل مصر و یونان به دنبال بازپس‌گیری دو اثر تاریخی شاخص خود، سنگ رزتتا و مجسمه‌های الگین هستند كه از سال‌ها قبل در موزه بریتانیا نگهداری شده و تلاش‌های این دو كشور برای پس‌گرفتن آن‌ها، تابه‌حال بی‌نتیجه بوده است.

البته مصر در ماه مارس، پس از مذاكره‌های طولانی، موفق شد 25هزار اثر تاریخی‌اش را از انگلیس پس‌بگیرد.

این آثار در شرایطی كه در 85 جعبه بودند، از مسیر هوایی به قاهره منتقل شدند.

دبیركل هیأت ارشد آثار باستانی مصر، بازگشت این آثار را حاصل مذاكره‌های طولانی با دانشگاه لندن دانست.

هم‌چنین به گفته‌ی وزیر فرهنگ مصر، از آثار شاخصی كه به مصر بازگشته‌اند، می‌توان به یك تبر سنگی 20هزار ساله و ظرف سفالی ساخته‌شده در هفت‌هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) كه اثر انگشت سازنده‌اش روی آن مشخص است، اشاره كرد.

در دسامبر سال 2009 نیز پنج دیوارنگاره‌ی ارزشمند مصری كه از سال‌ها پیش در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شدند و موجب ایجاد تنش بین دولت مصر و مسئولان این موزه شده بودند، در جریان دیدار رسمی رییس‌جمهور مصر از فرانسه، به او تحویل داده شدند.

این دیوارنگاره‌ها كه 3200 سال قدمت دارند و در دهه‌ی 80 میلادی از مقبره‌ای در لكسور به سرقت رفته بودند، از سال‌ها پیش در موزه‌ی لوور نگه‌داری می‌شدند تا این‌كه زاهی هاواس بازگرداندن آن‌ها را به مصر خواست.

با امتناع مسوولان موزه‌ی لوور، در ماه اكتبر روابط فرهنگی هیأت آثار باستانی مصر با موزه‌ی لوور قطع شد؛ اما سرانجام مسوولان موزه‌ی لوور، حاضر به پس دادن این آثار شدند و اعلام كردند كه دیوارنگاره‌های مصری در جریان سفر رییس‌جمهور مصر به فرانسه به او تحویل داده خواهند شد.

در سال 2007 میلادی نیز دولت فرانسه، یک دسته مو متعلق به یكی از فراعنه‌ی مصر را كه توسط شخصی كه پدرش سال‌ها پیش آن را از مومیایی فرعون سرقت كرده بود و پس از مدت‌ها، در اینترنت به حراج گذاشته شد، مصادره كرد و به دولت مصر تحویل داد.

این درحالی است كه بسیاری از كارشناسان، قوانین فعلی را برای بازپس‌گیری آثار تاریخی كشورها،‌ ناكافی و فاقد كارایی لازم می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین