کد خبر: ۱۰۶۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
ابتکار، رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

تفاوت زنان دوچرخه‌سوار با زنان نشسته در ترک دوم موتور چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به طور گسترده در تهران زنان در كنار همسرانشان و یا خانواده خود در ترك دوم موتور،سوار می‌شوند، آیا می‌شود با آنها هم برخورد كرد؟

شئونات اسلامی باید توسط مردان هم رعایت شود اما متاسفانه حساسیت‌ها فقط نسبت به زنان است.

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به برخورد اخیر نیروی انتظامی از دوچرخه‌سواران زن در تهران گفت: به طور گسترده در كشور زنان در كنار همسرانشان و یا خانواده خود در ترك دوم موتور،سوار می‌شوند، آیا می‌شود با آنها هم برخورد كرد؟ مگر چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟

معصومه ابتكار، در مورد مسأله دوچرخه‌سواری زنان تاكید كرد: خوشبختانه در حال حاضر زنان و دختران ضمن حفظ حجاب سوار دوچرخه می‌شوند و از این وسیله نه تنها به عنوان ابزاری برای تفریح و سرگرمی بلكه به عنوان وسیله‌ای برای كار استفاده می‌كنند.

او با اشاره به برخورد اخیر نیروی انتظامی از دوچرخه‌سواران زن در تهران ادامه داد: به طور گسترده در تهران زنان در كنار همسرانشان و یا خانواده خود در ترک دوم موتور،سوار می‌شوند، آیا می‌شود با آنها هم برخورد كرد؟ مگر چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟

رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اعلام اینكه دوچرخه‌سواری در تهران وسیله‌ای نیست كه بتوان آن را برای مردان و زنان جدا كرد تصریح كرد: حتی نمی‌توان اعلام كرد كه زنان در مكان‌های محدودی سوار دوچرخه شوند چرا كه حتی اماكن محدود دوچرخه‌سواری برای زنان وجود ندارد.

ابتكار اعلام كرد: شئونات اسلامی دوچرخه‌سواری باید توسط مردان هم رعایت شود اما متاسفانه در كشور ما حساسیت‌های موجود در مورد پوشش زنان باعث شده كه زنان منشاء بسیاری از مشكلات اعلام شوند، این در حالی است كه با نگاه دینی و قرآنی به این مسئله مشخص می‌شود كه از آقایان خواسته‌اند تا چشمان خود را پایین اندازند.

به گفته ابتكار اینكه منشاء اصلی مشكلات را به زنان نسبت دهیم، به یكسری پیش‌زمینه‌های فكری و اجتماعی برمی‌گردد اما این كه گاهی برخی از زنان و دختران نیز در جامعه دیده می‌شوند كه شئونات را رعایت نمی‌كنند نیز جای انتقاد دارد چرا كه داشتن رفتارهای معقول و منطقی برای احترام به عقاید جامعه در جامعه‌ای مذهبی كه حساسیت‌ها نیز در آن بالا بوده الزامی است.

عضو شورای شهر تهران گفت: حد وسطی وجود دارد كه مهم‌ترین آن حفظ كرامت، عزت ، حرمت انسان‌ها وجوانان است اما بزرگترین گناه زمانی رخ می‌دهد كه آبرو، حرمت، عزت و كرامتی را كه خداوند مقرر كرده است، پایمال شود.

او در ادامه تصریح كرد: اگر مراجع عظام در مورد دوچرخه‌سواری زنان در جامعه نظری دارند باید نظر آنها جویا شود چرا كه ما در احكام تغییری نداریم اما خیلی از مواقع موضوع احكام تغییر می‌كنند؛ اگر قرار است فتوا یا موضع‌گیری خاصی در این مورد صورت گیرد، باید توسط مراجع دینی صورت گرفته و انتقال صحیح موضوع اهمیت زیادی دارد.

به گفته ابتكار، اگر این موضوع به مقررات اجتماعی برمی‌گردد، این نوع مقررات برای تمام مسایل اجتماعی و فعالیت‌ها وجود دارد و تنها خاص دوچرخه‌سواری زنان نیست.

ابتكار با اعلام اینكه از قدیم در برخی از شهرها نیز، زنان و دختران با حفظ حجاب از دوچرخه به عنوان یك وسیله‌ای برای جابجایی استفاده می‌كردند، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد برخورد غیركارشناسی با این موضوع بودیم كه باعث افزایش حساسیت‌ها در جامعه شده و عده‌ای نیز از این مسأله بهره‌برداری‌های سیاسی می‌كنند.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخوردهای غلط با این مسئله و طی سال‌های اخیر، دوچرخه‌سواری زنان تبدیل به یك معضل سیاسی شده و جوانان را دچار سرگردانی‌های مضاعف كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۳
1
0
خانم ابتکار همیشه روشن بین و روشن فکر بوده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۴
0
0
سواربر موتور و دوچرخه شدن بدتر از سوار اسب و شتر و الاغ شدن که نیست! اما با پوشش و حجاب مناسب! بر خانمی که سوار دوچرخه شده اما با پوشش مناسب است عیب کمتری وارد است تا بر خانمی که پیاده راه میرود اما پوشش مناسب ندارد! شنا، تیراندازی و اسب سواری سه نوع ورزش تاکید شده در اسلام است که آموزش انان به فرزندان لازم است! دختر وپسر هم ندارد! فرامرز حسینی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین