کد خبر: ۱۰۶۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳
در دیدار با مددجویان نوجوان منتخب کمیته امداد امام خمینی

سید حسن خمینی: ظلم یعنی دیگری را از حقوق خود محروم کردن

رعایت نکردن حقوق الهی ظلم به خداوند است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با مددجویان نوجوان کمیته امداد، به برشمردن انواع ظلم پرداخت و گفت: ظلم 3 نوع است ظلم به خود، ظلم به خدا و ظلم به دیگران. ظلم یعنی، حق دیگری را از بین بردن و او را از حقوق خود محروم کردن. غیبت، بدگویی و تهمت، ظلم به دیگران است. گناه کردن، ظلم به خود است و رعایت نکردن حقوق الهی ظلم به خداوند است.

سیدحسن خمینی، سه‌شنبه شب و در شب شهادت امیر مومنان حضرت علی (ع) با مددجویان نوجوان منتخب کمیته امداد امام خمینی دیدار و در فضایی معنویی و صمیمی روزه خود را در کنار آنان نیز افطار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، سیدحسن خمینی، در این مراسم که در مرقد امام خمینی‌(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه و اهمیت شب قدر، تاکید کرد: در شب قدر درهای رحمت الهی باز است. روایت شده است ملائکه به‌سوی زمین می‌آیند و آن‌قدر نعمت بر زمین پخش می‌کنند که بیش از حد است؛ طوری که وقتی بر می‌گردند می‌خواهند نعمات اضافی را با خود برگردانند اما خدا می‌گوید؛ برنگردانید چون ممکن است عده‌ای خواب باشند سلام مرا به آنها برسانید؛ سلام هی حتی مطلع الفجر.

وی با بیان روایات مرتبط با این شب، گفت: شب قدر فرصتی است که به گناهانی که خودمان و جامعه را فراگرفته است، فکر کنیم و خدای ناکرده اگر ظلمی را مرتکب شده‌ایم، جبران نماییم. جا دارد در این شب بزرگ دست به درگاه الهی بلند کنیم و از او بخواهیم که از گذشته ما درگذرد و کمک کند در آینده طوری عمل کنیم که رضایت الهی را در پی داشته باشد. 

یادگار امام راحل با اشاره به سفارشات بزرگان دین درباره پرهیز از ظلم و ستم گفت: امام محمدباقر(ع) می‌گوید پدرم در آخرین لحظات حیات خود، از من خواست سرم را به سینه‌اش بچسبانم تا وصیتی بکند، ایشان فرمود: ایاک و ظلم من لاناصرله سوی الله. بپرهیز از ظلم کردن به کسی که هیچ یاری کننده‌ای غیر از خدا ندارد.

وی با اشاره به اهمیت وصیت در متون اسلامی، اظهار داشت: نفس وصیت بسیار مهم است. وصیت بسیار متفاوت از کلام عادی است. وصیت آخرین توصیه‌ای است که یک فرد بعد از یک عمر تجربه، به بازماندگان می‌گوید. در این میان وصیت ائمه (ع)اهمیت دوچندان دارد. وقتی امام خمینی(س) نیز به ملت وصیت می‌کند، می‌خواهد بگوید که من در پایان هشت دهه زندگی و تجربه‌های فراوان سیاسی و اجتماعی و فردی، آنچه لازمه سعادت ملت است، را می‌گویم.

سیدحسن خمینی، به اهمیت پرهیز از ظلم در وصیت‌های ائمه پرداخت و تصریح کرد: امام علی(ع) امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)، در آخرین لحظات زندگی خود به فرزندان خود توصیه کرده اند که به کسی ظلم نکنند. این نشان از اهمیت دوری از ظلم دارد.امیرالمومنین (ع)در جای دیگری می فرماید که خدا دعای مظلوم را سریع‌تر اجابت می کند. حضرت علی(ع) می فرماید روزی که مظلوم بر ظالم سیطره پیدا می کند، خیلی شدیدتر از روزی است که ظالم بر مظلوم سیطره دارد.

وی به جایگاه ظلم‌ستیزی در اندیشه امام خمینی‌(ره) پرداخت و اظهار داشت: امام جایی می‌گوید خدا غیور است اگر کسی به بنده مظلوم او ظلم کند، تحمل نمی‌کند. 

سیدحسن خمینی در ادامه به برشمردن انواع ظلم پرداخت و گفت: ظلم سه نوع است ظلم به خود، ظلم به خدا و ظلم به دیگران. ظلم یعنی، حق دیگری را از بین بردن و او را از حقوق خود محروم کردن. غیبت، بدگویی و تهمت، ظلم به دیگران است. گناه کردن، ظلم به خود است و رعایت نکردن حقوق الهی ظلم به خداوند است.

در ابتدای این مراسم جمعی از نوجوانان مددجو به مناسبت شهادت حضرت علی، به سرود خوانی پرداختند و همچنین 2 نفر از مددجویان به نمایندگی از خانواده بزرگ کمیته امداد، در قالب برنامه‌ای خاص، خطابه‌ای خطاب به یادگار امام ارائه و از وی خواستند که در جمع آنان سخنرانی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین