کد خبر: ۱۰۸۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹

برنده جایزه نوبل ادبیات شوکه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هرتا مولر، برنده دوره گذشته جایزه نوبل ادبیات پس از افشای جاسوس بودن قهرمان واقعی زندگی و صمیمی‌ترین دوستش، در شوک به سر می‌برد.

هرتا مولر روز جمعه اعلام کرد قهرمان آخرین رمان ضدتوتالیتری‌اش را براساس شخصیت یکی از دوستانش خلق کرده بود، اما اخیرا متوجه شده او جاسوس کمونیست‌ها بوده.

مولر زاده رومانی است و در آلمان زندگی می‌کند. آخرین رمان او «آونگ نفس» نام دارد و داستان مردی اهل رومانی است که توسط نیروهای شوروی در زندانی در اوکراین زندانی می‌شود، جایی که زندانیان از گرسنگی در حال مرگ هستند.

اسکار پستیور، دوست صمیمی مولر تا سال 2006 که بطور ناگهانی درگذشت در نوشتن این رمان به مولر کمک کرد. این رمان براساس زندگی واقعی پستیور نوشته شده است.

پنجشنبه هفته گذشته اشتفان سینرت، استاد ادبیات اعلام کرد: پستیور که مانند مولر از تبار آلمانی است یک خائن بوده است.

او فاش کرد طبق مدارک موجود در بخارست، پستیور از سال 1961 تا 1968 با نام مستعار «اوتو اشتاین» به عنوان یک جاسوس برای «سرویس مخفی جاسوسی رمانی کمونیست» فعالیت می‌کرده است.

این استاد ادبیات از همکاری پستیور با فصلنامه ادبی «Spiegelungen» منتشرشده در تاریخ 8 ژوئن سال 1961 پرده برداشت. در این سند که امضای پستیور را پای خود دارد او با خبرچینی کردن از دوستان و نزدیکانش برای پلیس مخفی موافقت کرده است.

این توافق نامه، زندگی پستیور را تغییر داد. او پس از نجات از زندان اوکراین ازدواج کرد و به عنوان خبرنگار رادیویی مشغول به کار شد. دوران جاسوسی او تا زمان عبور از «پرده آهنین» (نماد دوتکه بودن اروپا از پایان جنگ دوم جهانی تا پایان جنگ سرد در سال 1991) و رفتن به غرب اروپا ادامه داشت.

مولر در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ای آلمانی‌زبان ادعا کرد چند هفته‌ای هست از وجود این مدرک مطلع شده و خشم و وحشت وجودش را فراگرفته است.

مولر می‌گوید حالت عزا به او دست داده و «انگار سیلی محکم» به صورتش زده باشند.

مولر در طول سال‌ها نویسندگی با روشنفکران دوران پس از رومانی کمونیست در تنش بوده است. او موافق ایجاد کمپینی برای برداشتن نقاب و مجازات نویسندگان و اهالی تئاتری بوده که برای پلیس مخفی رومانی فعالیت می‌کردند.

از مولر رمان «سرزمین گوجه فرنگی‌های سبز» با ترجمه غلامحسین میرزاصالح، به فارسی ترجمه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین