کد خبر: ۱۰۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۲

«ارث بابام»، عقبگرد شديد طنز تلويزيون!

آفتاب‌‌نیوز :  متن كامل مطالب محمد اميري در نقد «شبكه‌ سه و نيم» و «ارث بابام» بدين شرح است:
 تهيه برنامه‌هاي طنز در طول سال‌هاي اخير يكي از نقاط قوت شبكه‌هاي تلويزيوني ايراني بوده است، ‌تجربه توليد برنامه‌هاي طنز «ساعت خوش»،‌ «سال خوش»، «زيرآسمان شهر»، «بدون شرح»، «پاورچين»، «نقطه چين»، «حرف تو حرف» و جنگ‌هاي كوتاه تلويزيوني در شبكه‌هاي دوم، سوم و پنجم نشان داد كه در صورت مهيا بودن شرايط، مي‌توان مخاطبان را نسبت به جعبه جادو اميدوار ساخت.

اما اخيرا توليد برنامه‌هاي تلويزيوني «شبكه سه و نيم» و «ارث بابام» با ساختار داستاني ضعيف، شتابزدگي در توليد و كارگرداني نامطلوب، باعث شده كه عقب‌گردي در حوزه طنز تلويزيون مشاهده شود.

انتظار مي‌رفت كه با انتقاد از برنامه طنز راديويي «شبكه سه و نيم»، دست‌اندركاران و مديران تلويزيوني شبكه‌ سوم بتوانند مجاب شده و با تدبير برنامه مناسبي را به مخاطبان مشكل پسند آن عرضه كنند. اما ظاهرا تپش آنتن شبكه سوم و ساده‌نگري مديران تلويزيوني باعث شده كه همه اين عوامل دست به دست هم بدهند تا برنامه ضعيف‌تري با خميرمايه طنز دوباره از شبكه سوم سيما سردرآورد.
مسعود فروتن به عنوان يكي از كارگردانان مطرح تلويزيوني، معمولا در كارنامه هنري خود آثار زنده و توليدي ارزنده و مطرحي را دارد، اما معلوم نيست كه به چه دليلي برنامه شبه طنز كلامي، «ارث بابام» را با ساختاري ضعيف و ديالوگ‌هاي ساده به روي آنتن مي‌فرستد!

سيدجواد رضويان نيز به عنوان كارگردان هنري اين مجموعه هجو آميز و نه طنز، در عرصه بازيگري طنز، آثار مطرحي را از خود به نمايش گذارده است. بنابراين توليد چنين مجموعه تلويزيوني نه تنها وجه هنري او را به زير سوال مي‌برد، بلكه ناخواسته آثار مطرح مهران غفوريان،‌ بازيگر اصلي مجموعه را نيز مخدودش مي‌سازد.

ارزيابي ديالوگ‌ها، ساختار قصه، بازي بازيگران وقتي ريتم برنامه موجود نشان مي‌دهد كه تهيه كننده با فشار دست‌اندركاران شبكه سوم صرفا در صدد پر كردن آنتن تلويزيون از آيتم طنز بوده است، چندي قبل محمد صدري تهيه كننده برنامه شبكه سه و نيم پس از انتقادات كارشناسان برنامه‌هاي تلويزيوني فشردگي توليد و عجله در ساخت برنامه را عامل سطحي نگري و راديويي بودن كار قلمداد كرده، حال با توجه به اثر ضعيف‌تر،‌ارث بابام مي‌توان گفت: تا زماني كه كيفي‌نگري در عرصه آثار طنز تلويزيوني به عنوان يك شاخص مطرح نباشد، تلويزيون همچنان از توليد چنين برنامه سطحي و شتابزده رنج خواهد برد. در چنين وضعيتي نمي‌توان ادعا كرد كه با توليد چنين برنامه‌هاي سفارشي و شتابزده به مقابله با شبكه‌هاي تلويزيوني منتقد و يا حتي معاند آن سوي مرزها رفت، انتظار مي‌رود مديران شبكه سوم قبل از آن كه به فكر پر كردن اوقات آنتن شبكه خود باشند در تكاپوي پربار كردن وقت مخاطبان تلويزيوني باشند. طبيعي است وقتي پاشنه در شبكه‌هاي تلويزيون به يك طرف بچرخد و دافعه آن‌ها نسبت به گروه‌هاي توليدي و سازنده جوان بيش از جاذبه آن‌ها باشد توليد چنين آثاري خارج از ذهن نخواهد بود. اميدواريم دست‌اندركاران، مديران و برنامه‌ريزان شبكه‌هاي تلويزيوني به جاي تكيه كردن به چند تهيه كننده، كارگردان، نويسنده و ... از نيروهاي خلاق، ‌مبتكر و هنرمند خارج از دايره بسته شبكه‌هاي تلويزوني نيز بهره بگيرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۸۴/۰۶/۰۷
0
1
با سلام
واقعا صدا وسيما افتضاح است
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۸۴/۰۶/۰۸
0
0
آره واقعا افتضاست مرد گنده خجالت نمي كشه مثل بچه هاي كوچيك رفتار مي كنه از طرف من به آقاي مهران غفوريان(بهروز خالي بند)
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۸۴/۰۶/۰۹
0
0
متاسفانه امروزه در صدا و سيماي كشور ما طنز جاي خودش را به لودگي و دلقك بازي داده است.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۴/۰۶/۱۳
0
1
متاسفانه در جمعه 11/6/84 نيز يك فيلم آمريكايي به نام : بيل هانينگتون نابغه : پخش كرد كه در آن فقط تبليغ دوري از درس و هركاري كه دلت مي خواهد انجام بده و سيگار كشي بود و بازيگر نقش اول كه يك جوان نابغه بود اصلا به فكر استفاده از نبوغ خود در راههاي علمي نبود.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۸۴/۰۶/۲۰
0
1
با سلام
اينكه صدا سيما با عجله و بي برنامه عمل مي كنه درست؛ولي اين دليل نمي شه كه دوباره همه ي كاسه كوزه هارو سر مهران غفوريان بشكنين كه به خاطر بي برنامگي و شتابزدگي همين صدا و سيما به خاك سياه نشست و آبروي هنريش لكه دار شد وهزار تا شايعه براي ايشون ساخت.و باعث شدكه به قول خودش مجبور باشه بازي توي بعضي كارهارو قبول كنند.وباعث شد ما فراموش كنيم كه همين شخص (به ظاهر) شاد و به تعبير اون دوست كم لطفمون بچه؛ چند بار خنده روي لبهاي ما نشونده.من اميدوارم اين مجموعه و همين طور شخص آقاي غفوريان موفقيتي روز افزون داشته باشند.و اميدوارم تكليف صدا و سيما هم با خودش معلوم بشه كه اول نياد از يه نفر دعوت به همكاري كنه و بعد پشيمون بشه و در ضمن به باد انتقاد هم بگيرتش.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین