کد خبر: ۱۰۹۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۸
بر اساس تازه‌ترين تحقيقات مغز:

ملل راست‌نويس و چپ‌نويس، فوتبال را متفاوت می‌بينند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نتایج تحقیقات تازه پژوهشگران مغز در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که احتمال خطاگیری داوران فوتبال در حرکت‌هایی که از راست به چپ یا به سمت چپ باشد، بیشتر است. 

در تحقیقات پژوهشگران، 20 بازیکن فوتبال، تصاویر یکسانی از بازی‌هایی را مشاهده کردند؛ تنها با این تفاوت که برای بعضی از بازیکنان، تصاویر، برگردان افقی (180 درجه‌ای) داشت، به معنای آن که تصاویر راست به چپ، چپ به راست شده بود. 

شرکت‌کنندگانی که وقایع را در حال حرکت از راست به چپ دیده بودند، از نظر آماری احتمال بیشتری داشت که خطا بگیرند. 

مطالعه‌ دیگری هم نشان داده است: جهتی که افراد با آن می‌خوانند و می‌نویسند، نوعی پیشداوری به سمت حرکت‌های دست راست یا دست چپ ایجاد می‌کند. 

بر اساس یک تحقیق، ایتالیایی‌ها تمایل دارند تا گل فوتبالی را که از یک خط سیر چپ به راست به جای جهت عکس آن به آنها نشان داده شود، «قوی‌تر، سریع‌تر و زیباتر» توصیف کنند؛ در حالی‌که کسانی که به عربی یا فارسی صحبت می‌کنند، پیشداوری بر عکسی دارند. 

به گفته محققان، با این حال، قبل از آن که روبات‌ها را جایگزین داورهای انسانی کنیم، لازم است پیشداوری که این مطالعه نشان داده، با شرکت کنندگان بیشتری – ترجیحا با ویدیو و با صحبت‌کنندگان به زبان عربی یا زبان‌های دیگری که از راست به چپ نوشته می‌شوند– تکرار شود تا رابطه میان عادت های خواندن و نوشتن و چنین پیشداوری‌هایی تایید شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین