کد خبر: ۱۱۰۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۵

لاریجانی: ولایت‌فقیه میوه درخت‌مرجعیت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: ولایت فقیه میوه درخت مرجعیت است و كسی نمی‌تواند بگوید كه یكی از دو وجه را قبول ندارد. 

علی لاریجانی در گفت‌و گو با خبرنگاران با تشریح اهمیت سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم اظهار داشت: این سفر به دلیل حضور مضجع شریف حضرت معصومه (س) كه پشتیبان مسلمانان و شیعیان است و وجود عمده مراجع اعزام كه تبعاً همه مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به آنان هستند و همچنین حضور حوزه علمیه قم كه سابقه چند صد ساله و عقبه مهمی دارد و مركز تولید فكر اسلامی در وجوه مختلف است، اهمیت دارد.

وی افزود: همچنین مردم قم در تاسیس انقلاب اسلامی كه موتور محركه این نهضت بودند نقش داشتند و این عوامل اقتضا می‌كند سفر رهبر انقلاب به قم در عداد سفرهای متعارف محسوب نمی شود و جنبه ملی و فراملی آن بر وجه استانی غالب است، زیرا خطاب و تماس‌های ایشان با علما و فضلا و مراجع تقلید و همچین نگاه نافذ ایشان به جنبه تاسیسی قم می‌تواند رویكرد جدیدی برای حوزه‌های علمیه و در سپهر اندیشه ایشان در مدت اقامت در قم باشد.

نماینده قم در مجلس گفت: وجه دیگر سفر رهبر انقلاب انجام یك سفر استانی است. زیرا این استان مسائلی در زمینه آبادانی دارد و موضوعاتی مانند كشاورزی، فرش، زائرین و ... بسیار مهم است كه باید به آن توجه كرد. ضمن آنكه حركات مهمی در جهت آبادانی این استان بوجود آمده است.

وی ادامه داد: این سفر می‌تواند بسیار از گره‌های موجود در این زمینه را باز كند كه به همین خاطر باید صمیمانه از ایشان بخاطر در اختیار دادن این وقت وسیع و نیز مشاهده حركت حوزه‌های علمیه، فضلا و مراكز علمی و پژوهشی متعدد كه در این استان قرار دارد تشكر كرد تا رهنمودهای خود را ابراز كند و حركات در راستای آبادانی صورت گیرد.

رئیس مجلس با بیان اینكه با حركت در راستای آبادانی می‌توان شاهد نوعی پویایی در این استان باشیم مجدداً از ایشان تشكر كرد و اظهار داشت: این سفر زینتی برای استان است، زیرا بعد از مدت بیش از یك دهه شاهد حضور ایشان هستیم كه می‌توانند مولد همت بزرگی برای همه مسلمانان باشد كه خیرات و بركات آن نصیب همگان شود.

لاریجانی با بیان اینكه حوزه مركز فكر تشیع است و قم مركز نشر افكار اسلامی است یادآور شد :پس از انقلاب مراكز پژوهشی مهمی در قم تاسیس شدند كه بسیاری از آنها نكات جدیدی را در حوزه تفكر اسلامی مطرح كردند. همچنین وجه تاسیس مردم قم در انقلاب اسلامی بسیار مهم است و تاریخ هم نشان می‌دهد كه جرقه اصلی انقلاب از قم زده شد و رهبر انقلاب نیز از این شهر خون و قیام برخاستند.و طبعاً نگاه بلند مدت ایشان می‌تواند صدای آینده‌نگری برای مسلمانان باشد.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران درباره القای اختلاف میان مقام معظم رهبری و مراجع تقلید یادآور شد: قبلاً هم گفته‌ام كه در این زمینه دو دسته سخن گفته می‌شود كه هر دو اشكال دارد. برخی كه عمدتاً از خارج از كشور هستند می‌‌گویند، مراجع را قبول داریم اما ولایت فقیه را قبول نداریم و در داخل هم بعضی‌ها نكته‌ عجیبی را مطرح می‌كنند و می‌گویند، ولایت فقیه را قبول داریم اما مراجع را قبول نداریم كه هر دو اینها حرف شاذی است كه هر مسیر عقل را نمی‌پیمایند. زیرا ولایت فقیه میوه درخت مرجعیت است و كسی نمی‌تواند بگوید كه یكی از دو وجه را قبول ندارد.

رئیس‌مجلس ادامه داد: در حالی كه مسیر مستقیم همان مسیر امام است و حركت اصیل فقط در روحانیت و مرجعیت شكل می‌گیرد و نهاد دیگری به جز آنها نداریم كه از فكر اسلامی صیانت كند.

وی ادامه داد: این كه امام فرمودند ما به فكر جواهری اعتقاد داریم اشاره به این است كه ما حركت همیشگی حوزه‌ها را در مبنای اصولی می‌دانیم كه نتیجه آنها تئوری ولایت فقیه است و راه درست آن است كه هم مرجعیت و هم ولایت فقیه را مبنای عمل خود قرار دهیم و متوجه باشیم كه این دو عنصر به هم متصل هستند و كسی نمی‌تواند از نظر تئوریك بین آنها جدایی بیندازد. ضمن آنكه از نظر عملی هم بین آنها جدایی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اهمیت ملی و فراملی سفر رهبر انقلاب به قم را مهمتر از وجوه استانی آن دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین