کد خبر: ۱۱۱۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۳
در آستانه روز ملی سلامت زنان

شیوع اختلالات روانی در زنان ایرانی 11 درصد بیشتر از مردان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اختلاف زیادی بین شیوع اختلالات روانی میان زنان و مردان ایرانی وجود دارد گفت: شیوع اختلالات روانی در زنان 11 درصد بیشتر از مردان است. 

دکتر عباسعلی ناصحی روز سه‌شنبه در گردهمایی سیاست‌گزاران و ذی نفعان سلامت و زنان در وزارت بهداشت افزود: رکن اصلی خانواده و مدیریت خانه بر عهده زنان است. از این رو سلامت روان زنان خانواده خیلی بیشتر از جامعه اهمیت دارد.

وی با اشاره به بررسی که در سال‌های گذشته به منظور بررسی شیوع اختلالات روانی در سطح کشور انجام شده گفت: در این بررسی‌ها مشخص شد که این شیوع در زنان 26 درصد و در مردان 15 درصد است.

ناصحی با بیان اینکه اختلاف زیاد شیوع اختلالات روانی میان زنان و مردان بستگی به علل و عوامل مختلفی دارد ادامه داد: یکی از علت‌های افسردگی زنان مسأله عادات ماهیانه است.

مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: جواب‌دهی خانم‌های افسرده به داروها کمتر از آقایان است و در عین حال عوارض دارویی بیشتر متوجه زنان است.

وی با اعلام اینکه خانم‌ها زودتر از آقایان به بلوغ جنسی و جسمی می‌رسند از این ویژگی به عنوان یکی از علل شیوع اختلالات روانی در زنان نام برد و گفت: زایمان و عوارض آن نیز یکی دیگر از علل شیوع بالای اختلالات روانی در زنان است.

ناصحی به سطح اقتصادی زنان که پایین‌تر از مردان است اشاره کرد و افزود: این موضوع هم می‌تواند منشاء اختلالات روانی باشد.

وی در ادامه با اشاره به سوء‌رفتارهای جنسی و جسمی که در خانم‌ها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد، اظهار داشت: تبعیض‌های اجتماعی نسبت به زنان و همچنین طلاق نیز اثرات منفی بیشتری بر روی خانم‌ها دارد.

28 مهر به عنوان روز ملی سلامت زنان ایرانی نام‌گذاری شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین