کد خبر: ۱۱۴۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲

بیش از 50 شورشی در شرق افغانستان کشته شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طالبان به خبرنگاران محلی گفته‌اند که در عملیات ناتو، بیش از 10 سرباز خارجی کشته شده‌اند، اما فرمانده پلیس ولایت کنر گفت که تلفات نیروهای مشترک شامل تنها 3 سرباز ارتش افغانستان و یک سرباز نیروهای ائتلاف بوده است. 

بر اساس گزارش‌های رسیده از شرق افغانستان، در عملیات یک هفته‌ای ارتش و نیروهای ائتلاف در ولایت «کنر»، بیش از 50 شورشی مسلح کشته شده‌اند. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، ژنرال «خلیل الله ضیایی»، فرمانده پلیس ولایت کنر در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که این عملیات در ولسوالی‌های «اوته پور» و «دره پیچ» ولایت «کنر» به اجرا گذاشته شد و هدف از آن، پاکسازی این مناطق از افراد مسلح وابسته به گروه طالبان بود. 

ژنرال ضیایی افزود: «این عملیاتی بود که تقریبا یک هفته طول کشید و عملیات مشترک ارتش ملی و قوای ائتلاف در ولسوالی اوته پور بود. بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، مخالفان احتمالا سی‌تا سی و پنج تن تلفات داده‌اند. این یک عملیات تصفیه‌ای بود.» 

اما نیروهای ائتلاف با صدور اعلامیه‌ای گفته‌اند که آمار تلفات افراد وابسته به گروه طالبان در این عملیات بیش از چهل تن بوده است. 

این نیروها گفته‌اند که در اثر این عملیات که از روز ۱۴ نوامبر آغاز شد، مقدار قابل توجهی از اسلحه و مهمات متعلق به شورشیان هم به دست نیروهای مشترک افتاده است. 

طالبان به خبرنگاران محلی گفته‌اند که در این عملیات بیش از ده سرباز خارجی هم کشته شده‌اند، اما ژنرال خلیل الله ضیایی گفت که تلفات نیروهای مشترک شامل تنها سه سرباز ارتش افغانستان و یک سرباز نیروهای ائتلاف بوده است. 

از سوی دیگر برخی از ساکنان ولسوالی‌های دره پیچ و اوته پور گفته‌اند که در جریان این عملیات به غیرنظامیان هم تلفاتی وارد شده است، اما ضیایی این ادعاها را تائید نکرد. 

کنر با پاکستان مرز مشترک دارد و از مناطق ناآرام در شرق افغانستان شمرده می‌شود. 

فرمانده پلیس کنر گفت: «چون یک هفته عملیات جریان داشت، تعدادی از مردم به خاطر مصون ماندن، در مناطق نزدیک به خانه‌های وابستگان خود رفته بودند، اما مسئله جدی قابل نگرانی نبود.» 

در همین حال نیروهای ائتلاف از کشته‌شدن 13 عضو گروه طالبان در عملیات جداگانه در ولسوالی «سرکانی» در ولایت کنر نیز خبر داده‌اند. 

این نیروها با انتشار اعلامیه‌ای دیگر گفته‌اند که به دنبال حمله مسلحانه شورشیان به یک واحد گشتی نیروهای ائتلاف، طالبان مهاجم هدف حمله هوایی قرار گرفتند که به کشته‌شدن 13 شورشی منجر شد. 

طالبان تا به حال در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند. 

براساس اعلامیه نیروهای ائتلاف، این حادثه روز پنجشنبه، ۱۸ نوامبر روی داده است.
این در حالی است که نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان دو روز پیش هم از آغاز عملیاتی دیگر در منطقه «نهر سراج» ولایت جنوبی هلمند خبر دادند. 

مرکز فرماندهی مشترک نیروهای بین‌المللی در کابل این عملیات را بزرگترین عملیات به رهبری نیروها افغان توصیف کرده و هدف از آن، نفوذ به قلمرو طالبان عنوان شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین