کد خبر: ۱۱۴۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۷

کاهش 50 درصدی تولید عسل در کهگیلویه و بویراحمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان کلونی زنبور عسل استان در سال‌جاری 100هزار کلونی پیش‌بینی شده است؛ در حالی که سال گذشته 72 هزار کلونی وجود داشت. 

کیهان ایمانی افزود: در سال جاری تقریبا بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید عسل در استان داشته‌ایم. 

وی اظهار کرد: در سال گذشته 700 تن عسل تولید شد که این میزان، امسال به نصف و چیزی کمتر از نصف رسیده است. 

رئیس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد، مهم‌ترین علت این کاهش را خشکسالی و وجود گردوغبار در استان دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ممتاز و کم‌نظیر طبیعت استان، اگر وجود گردوغبار نبود، می‌توانستیم مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین عسل را نسبت به تعداد کلونی‌های موجود در سطح کشور داشته باشیم اما متاسفانه گردوغبار غرب که منشأ آن کشور سوریه و عراق است، جان زنبورداران زحمتکش را به لب رسانیده است. 

ایمانی تاکید کرد: آمار تلفات زنبوران امسال در دست نیست و هنوز مشخص نشده، اما سال گذشته 50 درصد تلفات داشته‌ایم که باعث کاهش ناگهانی کلونی‌ها شد؛ چرا که تعداد زیادی از زنبوران که برای جمع‌آوری شهد به طبیعت رفته بودند، به کندو برنگشتند؛ به نظر می‌رسد این زنبورها بیماری خاص داشتند و توان مسیریابی را از دست داده بودند؛ همچنین امسال به دلیل خشکسالی در منطقه گرمسیری، تولید بچه زنبور محدود بود. 

رئیس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هجوم پرنده زنبورخوار در بهار و پاییز نیز از دیگر دلایل تلفات زنبور عسل در استان بوده است. 

وی اضافه کرد: با لطمه‌ای که بر اثر گردوغبار و خشکسالی به زنبورداران استان وارد شده است، ما نه‌تنها توقعمان بلکه خواسته بر حقمان این است که برای تامین خوراک زمستانی زنبورها از سوی دولت حمایت شویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین