کد خبر: ۱۱۴۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۵

اعتراض حریری به احمدی‌نژاد در ضیافت نهار چه بود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروز نخست وزیر لبنان وارد ایران می‌شود. حدود یکماه پیش محمود احمدی‌نژاد میهمان حریری بود. چند روز پیش هم غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در لبنان در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات-آذرماه - ناگفته‌ای از ضیافت نهار حریری به افتخار احمدی‌نژاد گفته که بدون هیچ شرحی در ذیل می‌آید:

آقای دکتر! ناگفته‌ای از این سفر دارید؟

ناگفته‌ها خیلی زیاد است. همه می‌گفتند «سفر بدون اشتباه»؛ تأکید بر وحدت ملی و استقلال. هیچ‌کس نتوانست نکته منفی‌ای از آن درآورد. فقط یک نکته را آقای احمدی‌نژاد در ورزشگاه بیروت و در جمع مردم لبنان مطرح کردند مبنی بر تشکیل جبهه بزرگ ملت‌های مقاوم سوریه، لبنان، ایران، عراق و.... این موضوع را بخشی از جریانات به عنوان مستمسکی قرار دادند مبنی بر اینکه بالاخره بخشی از لبنانی‌ها این‌طور نیست که بیایند و در آن جبهه‌ای که ما می‌گوییم، حاضر شوند. در داخل ایران تصوری وجود دارد که «خب، اینها که از خودمان هستند». نه، این‌طور نیست. اینجا هم جریان‌های سیاسی مختلف وجود دارد. کشورهای مختلف قدرتمند منافع خودشان را دارند. می‌گفتند «این‌طور نیست که ما عضو یک جبهه باشیم. باید بیایند اول صحبت کنند، اگر ما پذیرفتیم، بعد بگوییم عضو این جبهه هستیم». این را هم بگویم که رفتن به قلب رسانه‌هایی که قلمشان همیشه به جمهوری اسلامی نیش می‌زد و همیشه انتقاد می‌کردند و بعد هم مسائل غلطی را از منابع غیرواقعی مطرح می‌کردند، یکی دیگر از برنامه‌های ما در این مدت بوده است. در دل آنها می‌رفتیم که هر علامت سؤالی دارید، هر نقطه ابهامی هست، بگویید و جواب بگیرید، یا ما شما را قانع می‌کنیم یا شما ما را تا از این به بعد مطالب غلط و غیرواقعی ننویسید. ما این برنامه را با روزنامه النهار، روزنامه المستقبل و تلویزیون المستقبل در کنار روزنامه‌هایی مانند السفیر که مواضع متعادل یا جانبدارانه دارند، داشتیم. حتی وقت خاصی گذاشتیم برای افراد خاصی که صاحب قلم هستند و قلمشان تأثیرگذار است. به مسؤولان سفارت هم گفتیم هر یک از اینها هر زمان که وقت خواستند، بر اشخاص سیاسی -از هر طیف و جناحی که می‌خواهند باشند- اولویت دارند، برای این که ما مواضع بسیار منطقی و قوی داریم. به هرحال آنها در ارتباط با آقای احمدی‌نژاد، این گفته را برجسته کردند. رفتیم روزنامه المستقبل و اولین سؤالی که از ما کردند این بود که «این چه حرفی بود آقای احمدی‌نژاد زد؟ اگر واقعاً شما دلتان برای لبنان می‌سوزد، اگر به دنبال وحدت ملی هستید، این حرف یعنی چه؟ این حرف ما را در تنگنا قرار می‌دهد». من گفتم «شما ادعا می‌کنید روزنامه المستقبل هستید و مستقیماً وابسته به آقای سعد حریری، نخست‌وزیر. خیلی خوب بود قبل از اینکه این سؤال را از من بپرسید، از ایشان می‌پرسیدید. با ایشان راجع با این موضوع صحبت کردید؟» گفتند «با این حرف‌ها چه می‌خواهید به ما بگویید؟» گفتم «همین سؤال شما را آقای سعد حریری از آقای احمدی‌نژاد پرسید. گفت: آقای احمدی‌نژاد این محور صحبت‌های شما چی بود؟ اگر شما بخواهید این کار را کنید، باید از دولت اجازه بگیرید. آقای احمدی‌نژاد هم گفتند من دولت‌ها را نگفتم. گفتم ملت‌های مقاوم منطقه -سوریه، ایران، لبنان، ترکیه و عراق-. این را که گفتند، آقای نخست‌وزیر شما خیلی خوشحال شد و گفتند این که خیلی عالیست. خیلی عالیست. برای ما یک مقدار سوء‌تفاهم شده بود، چون ما به تنهایی به عنوان یک کشور بهای همه تجاوزات را می‌پردازیم. این خیلی عالیست که همه ملت‌ها با هم ابراز همبستگی کنند تا بقیه هم این بها را بپردازند. ما به تنهایی توان نداریم، تحمل نداریم و ما خوشحال می‌شویم آن چیزی را که شما گفتید، محقق شود». 

آقای سفیر! مواضع مسؤولان لبنان و مشخصاً رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس لبنان نسبت به سیاست‌های ایران در لبنان چگونه است؟

آقای رئیس‌جمهور که مواضع معتدل و خوبی دارند. آقای حریری هم به عنوان نخست‌وزیر هیچ‌وقت در ظاهر مواضع منفی در مورد ایران نداشته است؛ انتقاداتی در جلسات مطرح می‌کنند اما.... 

انتقادات‌شان را مطرح می‌کنند؟

بله، در جلسات می‌گویند. من از زمانی که آمده‌ام تا کنون پنج بار با ایشان جلسه داشتم. 

پنج بار؟

بله.

جالب است. سفرای سایر کشورها هم با ایشان دیدارهای متعدد دارند؟

نخیر. من پنج ملاقات هم با آقای رئیس‌جمهور داشتم. با رئیس مجلس شاید هفت بار دیدار کرده‌ام. ما در مورد هر مسأله‌ای که احساس کنیم ضرورت دارد جلسه‌ای داشته باشیم، امکانش وجود خواهد داشت. خود آقایان گفته‌اند در دفتر ما برای شما به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران همیشه باز است. پروتکلی با شما نداریم و به هماهنگی با وزارت امور خارجه و... نیازی نیست. خوشبختانه روابط این‌گونه است. خیلی‌وقت‌ها نظرات ما را در مورد مسائل سیاسی منطقه و لبنان می‌پرسند که به نظر شما چه راهکاری مؤثر است؟ چه پیشنهادی دارید؟ من روزی که برای تقدیم استوارنامه خودم به لبنان آمده بودم، در جمع خبرنگاران و هنگام حضور بر سر مزار رفیق حریری گفتم «‌ای شهید رفیق حریری! شاهد باش ما به دنبال ادامه همان راهی هستیم که شما تأکید داشتید. شما همیشه تأکید داشتید بر حمایت از مقاومت، تأکید داشتید بر گسترش روابط با ایران و...». بلافاصله خانم حریری نامه نوشتند که آن چیزی که شما گفتید، حقیقتاً درست و دقیق است و دشمنان همیشه به دنبال ایجاد تفرقه هستند.

در نهایت روزنامه‌نگاران المستقبل قانع شدند؟

بله اما جالب است بدانید که چه شد ما به آنجا رفتیم. ما به همکاران گفتیم گروهی از مطبوعات لبنان را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تهران دعوت کنید. گفتند «روزنامه المستقبل را نمی‌خواهد دعوت کنیم». گفتم «نخیر. همه روزنامه‌ها را باید دعوت کنید». زنگ زدند به آنها گفته بودند «نخیر، ما با شما قطع رابطه هستیم و نماینده‌ای معرفی نمی‌کنیم». گفتیم یعنی چه؟ به دفتر گفتم تماس بگیرید و بگویید «سفیر می‌خواهد بیاید آنجا. تمام روزنامه‌نگاران خود را جمع کنید». جا خورده بودند. گفته بودند چه اتفاقی افتاده است؟ دفتر ما گفته بود «هیچی، سفیر می‌خواهد آنجا بیاید صحبت کند». بعد متوجه شدیم آنها زنگ زده بودند به نخست‌وزیر و گفته بودند «آقا، سفیر می‌خواهد بیاید اینجا چکار کند؟» ایشان گفته بودند «خب بیاید. وقتی پیش من می‌آید، چه اشکالی دارد پیش شما هم بیاید؟» رفتیم و خیلی استقبال گرم کردند و خیلی هم نتیجه خوبی داشت. مطالبی که در آن جلسه مطرح شد، در یک صفحه روزنامه منتشر شد. جلسه خیلی خوبی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
0
0
‫خدا خیر کند وقتی ویکیلیکس دربیاد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
0
0
بعنوان یک ایرانی از داشتن رییس‌جمهوری اینچنینی بخود می‌بالم و سراسرم غرور می‌شود خداوند حفظ کند ایشان را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
0
0
زنده بادشیرمردبیشه سیاست خارجی دکتر محمود خان احمدی نژاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین